Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Strateginen tulevaisuuskuva on uusi osa Kelan strategista johtamista, ja sillä kuvataan Kelan tavoitetilaa pitkällä aikavälillä. Kelan hallitus hyväksyi strategisen tulevaisuuskuvan kokouksessaan 13.6.2024.
– Tulevaisuuskuvaan on valittu asioita, joita haluamme Kelassa aktiivisesti tavoitella, kiteyttää Kelan strategiajohtaja Heli Korhola.
Elämäntilannelähtöistä digitaalista palvelua
Tulevaisuuskuvassa kuvataan, mitä Kela tavoittelee eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat asiakkaat, palvelu ja toiminta, teknologia ja tieto, henkilöstö, kulttuuri ja osaaminen, talous, kumppanit sekä ekosysteemi.
Kela haluaa olla asiakaslähtöisyyden edelläkävijä ja vahva toimija sosiaaliturvajärjestelmässä. Näin tuotetaan arvoa asiakkaiden lisäksi koko yhteiskunnalle.
– Tavoitteemme on, että palvelut räätälöidään asiakkaan elämäntilanteen tarpeisiin. Palvelut ovat oikein kohdentuvia, digitaalisia ja tehokkaita, tiivistää Kelan pääjohtaja Outi Antila.
– Kelan asiakaspalvelussa ja etuustyössä hyödynnetään tulevaisuudessa säädösten sallimissa rajoissa nykyistä enemmän modernien teknologioiden suomia mahdollisuuksia, Antila jatkaa.
– Tulevaisuudessa Kelan toiminnan automaatioasteeksi tavoitellaan 70–80 %, kun se tällä hetkellä on 40 %. Tämä vaatii Kelalta merkittäviä investointeja IT-järjestelmiin, jotka toteutetaan Eepos-ohjelman puitteissa. Panostamme tietysti myös osaamisen kehittämiseen, jota kelalaisilta tullaan tarvitsemaan, Antila täydentää.
Toimintaympäristö vaikuttaa tulevaisuuskuvan toteutumiseen
Strategisen tulevaisuuskuvan valmistelussa on hyödynnetty ennakointi- ja tulevaisuustietoa, jota Kelassa jatkuvasti tuotetaan.
Tulevaisuuskuvan toteutumiseen vaikuttavat toimintaympäristön epävarmuustekijät, kuten politiikan virtaukset ja se, millaiseksi yhteiskuntaa rakennetaan. Toteutumiseen vaikuttaa myös se, miten paljon sosiaaliturva yksinkertaistuu.
Kymmenen vuoden aikana Kelan tehtävät ja rooli osana sosiaaliturvan kokonaisuutta voivat olla muutoksessa.
– Osoitetaanko Kelalle uusia tehtäviä ja odotuksia? Millainen merkitys Kanta-palveluilla on osana sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia ratkaisuja? Näitä pohdimme, kun kehitämme toimintaamme tulevaisuuden tarpeisiin, Antila summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli KorholaStrategiajohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Outi AntilaPääjohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKuvat
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Upphandlingen av tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning klar – förändringar gällande tolkarna möjliga7.11.2024 12:45:07 EET | Pressmeddelande
FPA har upphandlat tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning i hela landet. Ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun kilpailutus on valmistunut – tulkkeihin voi tulla muutoksia7.11.2024 12:45:07 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on kilpailuttanut vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut koko maassa. Palveluntuottajien ja tulkkien muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
Stora förändringar i FPA:s tjänster för arbetsgivare7.11.2024 11:07:18 EET | Pressmeddelande
E-tjänsten för arbetsgivare förnyas 2.12.2024. FPA:s experter informerar om hur man använder den nya e-tjänsten på ett webbseminarium i november. En annan kommande förändring gäller de arbetsgivare som ansöker om dagpenning med eSARA-filer. Användningen av dessa filer upphör på hösten 2025. Det lönar sig att redan nu se till att löneprogrammet har de egenskaper som ändringen förutsätter, så att arbetsgivaren i fortsättningen kan ansöka om förmåner i inkomstregistret.
Isoja muutoksia työnantajan Kela-asiointiin7.11.2024 11:07:18 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Työnantajan asiointipalvelu uudistuu 2.12.2024. Kelan asiantuntijat kertovat marraskuun verkkoseminaarissa, miten uudistunutta palvelua käytetään. Toinen muutos koskee työnantajia, jotka hakevat päivärahoja eSARA-tiedostoina. Näiden tiedostojen käyttö päättyy syksyllä 2025. Jo nyt kannattaa laittaa palkkaohjelma uudistuksen vaatimaan kuntoon, jotta etuuksia pystyy jatkossa hakemaan tulorekisterissä.
Familjeledighetsreformen har gett önskat resultat - allt fler pappor sköter sitt barn hemma längre än förr7.11.2024 00:01:00 EET | Pressmeddelande
Under den tvååriga övergångsperioden har familjeledighetsreformen gett önskat resultat. I och med förändringen har antalet föräldrapenningsdagar som papporna tar ut nästan fördubblats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme