Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta
Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

”Sama kysely kertoo, että iso osa suomalaisista on tyytyväisiä oman lähiapteekkinsa palveluun, mutta myös kritiikkiä esiintyy. Yli puolet (52 %) vastaajista on joutunut luopumaan lääkkeiden ostoaikeista, koska apteekki onkin ollut kiinni. Samoin 63 % vastaajista kertoo olleensa tilanteessa, jossa hänen tarvitsemansa lääke tai tuote on ollut ostohetkellä loppu”, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta avaa kyselyn tuloksia.
Tiukka taloustilanne on näkynyt myös lääkeostoksilla.
”Lähes joka neljäs vastaaja (23 %) on joutunut siirtämään jonkun lääkkeen hankkimista myöhemmäksi sen korkean hinnan vuoksi, ja 16 % vastaajista on joutunut jättämään jonkun lääkkeen kokonaan ostamatta tästä syystä”, Lyytikäinen kertoo.
Peräti 72 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että lääkkeet ovat kalliita.
Tämä tulos saa tukea Copenhagen Economicsin viime syksynä toteuttamasta hintavertailusta. Siinä todettiin, että itsehoitolääkkeet ovat Ruotsissa keskimäärin 37 prosenttia halvempia kuin Suomessa, ruotsalaisapteekkien verkkokauppoihin verrattuna hintaero on 48 prosenttia”, Lyytikäinen summaa Kaupan liiton teettämän vertailun tuloksia.
Ruotsin lisäksi itsehoitolääkkeiden myynti on vapautettu myös esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa.
Vastaajilla on vahva näkemys myös siitä, kuka apteekin saisi omistaa. Kaikista vastaajista vain 26 % oli eri mieltä siitä, että apteekin perustaminen tulisi sallia kaikille toimijoille, jotka täyttävät lain asettamat vaatimukset toiminnan harjoittamiselle. Tällä hetkellä ainoastaan proviisori voi omistaa apteekin.
”Omistuksen rajaaminen herättää usein kummastusta. Eihän sairaaloidenkaan omistusta ole rajattu vain lääkäreille”, Lyytikäinen toteaa.
Apteekkilainsäädännön uudistaminen on edennyt Suomessa verkkaisesti, vaikka sekä lääkkeitä käyttävät ihmiset että yhteiskunta hyötyisivät uudistuksesta. Julkisen talouden tiukka tilanne ja säästötalkoot edellyttäisivät toimia myös apteekkisektorilla. Selvityksiä on jo menneinä vuosina tehty runsaasti, ja osana tämänhetkistä hallitusohjelmaa STM on perustanut useita työryhmiä selvittämään lainsäädännön uudistusmahdollisuuksia.
”Kaupan liiton teettämien laskelmien mukaan tehokas, Ruotsin mallin mukainen lääkkeiden vähittäismyyntijärjestelmä olisi noin 250 miljoonaa euroa nykyistä kustannustehokkaampi”, Mika Lyytikäinen kertaa.
Tulokset ovat linjassa sosiaali- ja terveysministeriön vuoden 2020 lääketaksamallien vertailun tulosten kanssa. Siinä Suomen järjestelmä todettiin kalliiksi suhteessa muihin pohjoismaihin. Säästöpotentiaalia tunnistettiin satoja miljoonia.*
*Lääkehoidon kokonaiskustannukset ja apteekkitalous. Esiselvitys (valtioneuvosto.fi)
Yhteyshenkilöt
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 768 1911
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme