Tiemerkinnät ja nopeusrajoitusten palauttaminen päällystystöiden jälkeen puhuttaa tienkäyttäjiä
ELY-keskus saa palautetta tienkäyttäjiltä siitä, että nopeusrajoitusten nostamiseen päällystystöiden jälkeen kuluu kauan aikaa. Syynä tähän on se, että nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen vasta, kun tiemerkinnät ja muut viimeistelytyöt on tehty. Tienkäyttäjien mielestä tuo viive on turhan pitkä. Aikatauluihin vaikuttaa tänä kesänä se, että koko maassa päällystetään teitä ja siten myös tehdään tiemerkintöjä ennätysmäärä.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tehdään tänä vuonna ennätysmäärä tiemerkintöjä. Tiemerkinnät tehdään uudelleen päällystetyille teille, joita on tänä kesänä yli 450 kilometriä. Lisäksi urakoitsijat kunnostavat kuluneita tiemerkintöjä koko alueella.
Päällystystöitä ja tiemerkintöjä tehdään aiempaa enemmän myös muualla Suomessa. Päällystystyömaita onkin käynnissä useampia päällekkäin, jolloin yksittäisillä päällystyskohteilla voidaan joutua odottamaan uusia tiemerkintöjä keskimääräistä kauemmin. Myös sateet ja mahdolliset kalustorikot voivat sekoittaa aikatauluja. Tiemerkintöjä ei voi tehdä kovalla sateella.
Ennen kuin päällystystyömailla voidaan palauttaa alennetut nopeusrajoitukset ennalleen, tielle pitää tehdä tiemerkinnät ja reunatäytöt. Päällystysurakoitsija tekee tien reunatäytöt ja vaihtaa nopeusrajoitusmerkit. Tiemerkinnät tekee tiemerkintäurakoitsija.
Massamerkintöjä ja maalausta mahdollisimman nopealla aikataululla
Tiemerkinnät tehdään vilkkaammilla pääteillä massamerkintöinä ja vähäliikenteisemmillä teillä ne maalataan. Vähäliikenteisemmillä teillä tiemerkinnät pitää maalata kolmen viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen. Vilkasliikenteisemmillä teillä tehtävillä massamerkinnöillä on tiukempi aikatauluvaatimus. Massamerkinnät pitää olla tehtynä kahden viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen. Vilkasliikenteisillä teillä tehdään usein kuitenkin myös täristäviä tiemerkintöjä ja ne tehdään ennen massamerkintöjä. Tällöin tiemerkintäurakoitsijalla on kolme viikkoa aikaa massamerkintöjen tekemiseen päällystystöiden valmistumisen jälkeen.
Tiemerkinnät pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti päällystystöiden jälkeen. Urakoitsija saa myös bonusta, jos aikataulutavoitteet alittuvat viikolla massamerkinnöissä. Tiemerkintöjen suuri määrä tänä kesänä on aiheuttanut urakoitsijoille kuitenkin haasteita aikatauluihin. Alkukaudella tapahtui myös kalustorikkoja, jotka viivästyttivät tiemerkintöjä muun muassa Turun kehätiellä.
Tapauskohtaisesti voidaan harkita tien nopeusrajoituksen nostamista jo ennen reunatäyttöjen tai tiemerkintöjen tekemistä, jos se voidaan tehdä heikentämättä liikenneturvallisuutta tai työntekijöiden työturvallisuutta.
Lisätietoja: päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 0295 022 777, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
FlagshipSEVEN Oy:n e-metanolin tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Naantali, Varsinais-Suomi)29.4.2025 09:27:05 EEST | Tiedote
FlagshipSEVEN Oy suunnittelee e-metanolin tuotantolaitoksen rakentamista Naantalin kaupungin alueelle.
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat haastavat mutta varovaisen toiveikkaat29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat monella tapaa haastavat, mutta ilmassa on myös varovaista toiveikkuutta. Työttömyyden kasvutahti maakunnassa on hurjaa samalla, kun työvoiman kysyntä on vaatimatonta. Toimialoista tällä hetkellä pärjäävät meriteollisuus, lääketeollisuus sekä ICT-ala. SOTE- ja kaupanalan tilanteet näyttäytyvät melko haastavina, mutta rakennusteollisuudessa on odotettavissa jo lievää piristymistä tämän vuoden aikana. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
De unga jordbrukarna på Poukari gård tror på den inhemska matproduktionens framtid28.4.2025 12:35:28 EEST | Pressmeddelande
Tre ungdomar köpte en bondgård i Salo och lever nu sitt drömliv längs Halikko å med 120 nötkreatur, kalvar, tre hundar och ett par katter. Det här är precis vad vi vill göra!
Poukarin tilan nuoret viljelijät uskovat kotimaisen ruuantuotannon tulevaisuuteen28.4.2025 12:35:28 EEST | Tiedote
Kolme nuorta osti maatilan Salosta ja elää nyt unelmiensa elämää Halikonjoen varrella 120 lehmän, vasikoiden, kolmen koiran ja parin kissan kanssa. Tämä on juuri sitä, mitä me haluamme tehdä!
I mars följde arbetslösheten i Egentliga Finland trenden och minskade en aning24.4.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I mars minskade arbetslösheten något i Egentliga Finland, men antalet arbetslösa arbetssökande var fortfarande högt. Arbetslöshetsgraden ökade jämfört med året innan, även om antalet permitterade minskade. Arbetsmarknadssituationen var utmanande, och antalet nya lediga jobb minskade avsevärt. Arbetslöshetsgraden var dock lägre än rikets genomsnitt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme