Tiemerkinnät ja nopeusrajoitusten palauttaminen päällystystöiden jälkeen puhuttaa tienkäyttäjiä
ELY-keskus saa palautetta tienkäyttäjiltä siitä, että nopeusrajoitusten nostamiseen päällystystöiden jälkeen kuluu kauan aikaa. Syynä tähän on se, että nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen vasta, kun tiemerkinnät ja muut viimeistelytyöt on tehty. Tienkäyttäjien mielestä tuo viive on turhan pitkä. Aikatauluihin vaikuttaa tänä kesänä se, että koko maassa päällystetään teitä ja siten myös tehdään tiemerkintöjä ennätysmäärä.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tehdään tänä vuonna ennätysmäärä tiemerkintöjä. Tiemerkinnät tehdään uudelleen päällystetyille teille, joita on tänä kesänä yli 450 kilometriä. Lisäksi urakoitsijat kunnostavat kuluneita tiemerkintöjä koko alueella.
Päällystystöitä ja tiemerkintöjä tehdään aiempaa enemmän myös muualla Suomessa. Päällystystyömaita onkin käynnissä useampia päällekkäin, jolloin yksittäisillä päällystyskohteilla voidaan joutua odottamaan uusia tiemerkintöjä keskimääräistä kauemmin. Myös sateet ja mahdolliset kalustorikot voivat sekoittaa aikatauluja. Tiemerkintöjä ei voi tehdä kovalla sateella.
Ennen kuin päällystystyömailla voidaan palauttaa alennetut nopeusrajoitukset ennalleen, tielle pitää tehdä tiemerkinnät ja reunatäytöt. Päällystysurakoitsija tekee tien reunatäytöt ja vaihtaa nopeusrajoitusmerkit. Tiemerkinnät tekee tiemerkintäurakoitsija.
Massamerkintöjä ja maalausta mahdollisimman nopealla aikataululla
Tiemerkinnät tehdään vilkkaammilla pääteillä massamerkintöinä ja vähäliikenteisemmillä teillä ne maalataan. Vähäliikenteisemmillä teillä tiemerkinnät pitää maalata kolmen viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen. Vilkasliikenteisemmillä teillä tehtävillä massamerkinnöillä on tiukempi aikatauluvaatimus. Massamerkinnät pitää olla tehtynä kahden viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen. Vilkasliikenteisillä teillä tehdään usein kuitenkin myös täristäviä tiemerkintöjä ja ne tehdään ennen massamerkintöjä. Tällöin tiemerkintäurakoitsijalla on kolme viikkoa aikaa massamerkintöjen tekemiseen päällystystöiden valmistumisen jälkeen.
Tiemerkinnät pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti päällystystöiden jälkeen. Urakoitsija saa myös bonusta, jos aikataulutavoitteet alittuvat viikolla massamerkinnöissä. Tiemerkintöjen suuri määrä tänä kesänä on aiheuttanut urakoitsijoille kuitenkin haasteita aikatauluihin. Alkukaudella tapahtui myös kalustorikkoja, jotka viivästyttivät tiemerkintöjä muun muassa Turun kehätiellä.
Tapauskohtaisesti voidaan harkita tien nopeusrajoituksen nostamista jo ennen reunatäyttöjen tai tiemerkintöjen tekemistä, jos se voidaan tehdä heikentämättä liikenneturvallisuutta tai työntekijöiden työturvallisuutta.
Lisätietoja: päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 0295 022 777, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote
ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 2727.6.2025 14:34:58 EEST | Tiedote
Viikolla 27 Varsinais-Suomessa päällystetään Salossa, Laitilassa ja Pyhärannassa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla, Karvialla ja Eurassa. Myös erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoksen YVA-ohjelmasta, Naantali26.6.2025 15:44:17 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon FlagshipSEVEN Oy:n Naantaliin suunnitteleman e-metanolin tuotantolaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta eli YVA-ohjelmasta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus toteuttaa uusia kyläteitä vuonna 202526.6.2025 10:35:04 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on valinnut viisi uutta kylätiekohdetta toteutettavaksi vuonna 2025. Kohteet sijaitsevat Raumalla, Loimaalla, Somerolla, Salossa ja Maskussa. Valinnat perustuivat vuonna 2023 tehtyyn selvitykseen, jossa kartoitettiin potentiaalisia kylätiekohteita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme