Kokoomuksen Kopra: Isku lastensairaalaan on osoitus Kremlin maailmankatsomuksesta

Kokoomuksen kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra tuomitsee Venäjän hyökkäyksen kiovalaiseen lastensairaalaan jyrkin sanakääntein.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kiovan pormestari Vitali Klitshko on kuvaillut Venäjän tämänpäiväistä iskua pääkaupunkiin yhdeksi pahimmista koko sodan aikana. Kiovassa yritetään kiireisesti pelastaa osin romahtaneen Ohmatdytin lastensairaalan kellaritiloissa olevat lapset ja henkilökunta.

Venäjän aggressio saa yhä vastenmielisempiä piirteitä. Isku lastensairaalaan on osoitus Kremlin epäinhimillisestä maailmankatsomuksesta ja pyrkimyksestä tuhota kaikki hyvä Ukrainasta. Erityisen irvokkaalta Venäjän toiminta näyttää suhteessa Orbanin perjantaiseen vierailuun Moskovassa”, Kopra sanoo.

Ukrainan presidentti Zelenskyin mukaan Venäjä laukaisi tänään yli 40 ohjusta Ukrainaan. Ainakin 24 on kuollut ja 80 loukkaantunut. Iskujen kohteena olivat mm. Kiova, Dnipro ja Slovjanski ja niissä vaurioitui tietojen mukaan asuinrakennuksia, infrastruktuuria ja Ohmatdytin lastensairaala.

”Venäjän toiminta osoittaa, ettei aitoa halua rauhaan ole. Rauha Ukrainassa voidaan saavuttaa vain, jos lännen tuki Ukrainalle jatkuu.  Lännen on ryhdistäydyttävä Ukrainan tuen vahvistamiseksi”, Kopra päättää.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.

Kokoomuksen Kilpi: Tänä kesänä poikkeuksellinen määrä teitä kuntoon - keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat16.7.2024 12:02:02 EEST | Tiedote

Hallitus on myöntänyt vuodelle 2024 250 miljoonaa euroa lisärahaa teiden päällystämiseksi. Summa on osa Orpon hallituksen korjausvelan purkuun osoittamaa 520 miljoonaa euroa. Kansanedustaja Marko Kilpi iloitsee vilkkaan päällystyskauden näkyvän ympäri Suomen, sillä teitä on tavoite päällystää noin 4000 kilometriä. Poliisikansanedustajan mukaan toivottu lisärahoitus on myös konkreettinen turvallisuusteko. Teiden käyttäjiltä hän toivoo malttia liikenteessä.