Lidl Suomi

Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa

Jaa

Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.

Kilpailussa sai suunnitella puikko- tai tuuttijäätelön, jolle valittiin päämaku, täyte, kastike ja koristeet. Makuvaihtoehtoina oli niin perinteisempiä makuja kuten vanilja ja suklaa sekä erikoisempia makuja kuten mustaherukka, kirsikka ja lakka. Kilpailu oli käynnissä Lidlin verkkosivuilla kolme viikkoa kesäkuussa.

– Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelönsyöjäkansaa, ja arvelimme suomalaisilla riittävän näkemystä jäätelöstä. Vaikka tiesimme, että suomalaiset suhtautuvat intohimoisesti jäätelöön, niin kilpailun suosio yllätti meidät iloisesti! Nyt meillä on läpikäytävänä valtavasti herkullisia makuyhdistelmiä, ja voittajan valitseminen tulee olemaan vaikeaa, kertoo Lidlin jäätelöistä vastaava ostaja Annastiina Hämäläinen.

Ehdotuksissa tuutti oli puikkojäätelöä hieman suositumpi; tuuttia ehdotti vajaa 60 prosenttia. Suosituin päämaku oli kirsikka, jonka jälkeen perinteisemmät vanilja ja suklaa. Täytteiden top 3 oli suolakinuski, suklaa ja lakritsi.

– Kirsikan suosio on kyllä kiinnostava; kirsikka on muualla Euroopassa tykätty maku esimerkiksi jugurteissa ja jäätelöissä, mutta Suomessa se ei ole nauttinut suurta kuluttajien suosiota. Ehkäpä suomalaiset ovat pikkuhiljaa tykästyneet tähän makuun lomamatkojen myötä? Täytteiden ykkönen suolakinuski on jo pidempään ollut suosittu maku eri herkuissa ja se sopii makupariksi monen kanssa, joten ei ole yllättävää, että se on ollut kilpailussa suosittu valinta, analysoi Hämäläinen.  

Voittajan valitsee jäätelön valmistajan sekä Lidlin asiantuntijoista koostuva raati. Voittaja julkaistaan loppukesästä, ja se tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin Hangosta Sodankylään ensi kesänä 2025.

– Lopullisessa voittajavalinnassa painotamme mielenkiintoista ja erottuvaa makuyhdistelmää, jonka näemme potentiaalisena tuotteena isolle osalle suomalaisia kuluttajia. Onko se lakka-lakritsijäätelö vai päärynä-suolakinuskituutti vai sitten jotain aivan muuta – kiinnostava ja herkullinen tulee voittajajäätelö varmasti olemaan! kertoo Hämäläinen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye