Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa
Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.

Kilpailussa sai suunnitella puikko- tai tuuttijäätelön, jolle valittiin päämaku, täyte, kastike ja koristeet. Makuvaihtoehtoina oli niin perinteisempiä makuja kuten vanilja ja suklaa sekä erikoisempia makuja kuten mustaherukka, kirsikka ja lakka. Kilpailu oli käynnissä Lidlin verkkosivuilla kolme viikkoa kesäkuussa.
– Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelönsyöjäkansaa, ja arvelimme suomalaisilla riittävän näkemystä jäätelöstä. Vaikka tiesimme, että suomalaiset suhtautuvat intohimoisesti jäätelöön, niin kilpailun suosio yllätti meidät iloisesti! Nyt meillä on läpikäytävänä valtavasti herkullisia makuyhdistelmiä, ja voittajan valitseminen tulee olemaan vaikeaa, kertoo Lidlin jäätelöistä vastaava ostaja Annastiina Hämäläinen.
Ehdotuksissa tuutti oli puikkojäätelöä hieman suositumpi; tuuttia ehdotti vajaa 60 prosenttia. Suosituin päämaku oli kirsikka, jonka jälkeen perinteisemmät vanilja ja suklaa. Täytteiden top 3 oli suolakinuski, suklaa ja lakritsi.
– Kirsikan suosio on kyllä kiinnostava; kirsikka on muualla Euroopassa tykätty maku esimerkiksi jugurteissa ja jäätelöissä, mutta Suomessa se ei ole nauttinut suurta kuluttajien suosiota. Ehkäpä suomalaiset ovat pikkuhiljaa tykästyneet tähän makuun lomamatkojen myötä? Täytteiden ykkönen suolakinuski on jo pidempään ollut suosittu maku eri herkuissa ja se sopii makupariksi monen kanssa, joten ei ole yllättävää, että se on ollut kilpailussa suosittu valinta, analysoi Hämäläinen.
Voittajan valitsee jäätelön valmistajan sekä Lidlin asiantuntijoista koostuva raati. Voittaja julkaistaan loppukesästä, ja se tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin Hangosta Sodankylään ensi kesänä 2025.
– Lopullisessa voittajavalinnassa painotamme mielenkiintoista ja erottuvaa makuyhdistelmää, jonka näemme potentiaalisena tuotteena isolle osalle suomalaisia kuluttajia. Onko se lakka-lakritsijäätelö vai päärynä-suolakinuskituutti vai sitten jotain aivan muuta – kiinnostava ja herkullinen tulee voittajajäätelö varmasti olemaan! kertoo Hämäläinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin outlet-verkosto laajenee: uusin avataan Ouluun Karjasiltaan10.11.2025 11:32:44 EET | Tiedote
Lidl avaa maanantaina 10.11. Ouluun toisen outletin, jossa myydään käyttötavaroiden loppueriä hyvillä alennuksilla. Uusi outlet sijaitsee Karjasillan myymälässä ja on auki päivittäin myymälän aukioloaikojen mukaisesti.
Lidlin joulukampanja muistuttaa yhdessäolon ja välittämisen tärkeydestä3.11.2025 15:41:24 EET | Tiedote
Tänä jouluna Lidlin joulumainos muistuttaa yhdessäolon ja välittämisen tärkeydestä. Kampanja on johdonmukainen jatko aiemmin syksyllä lanseeratulle kansainväliselle "Lidl. Se kannattaa." -kampanjalle.
Lahteen rakennetaan Suomen kolmas puu-Lidl – rakennusmateriaalilla on iso ilmastovaikutus31.10.2025 08:47:31 EET | Tiedote
Lahteen on alettu rakentaa viidettä Lidl-myymälää. Sen on määrä avautua alkukesällä 2026. Myymälän erikoisuutena on sen rakennusmateriaali: myymälä rakennetaan teräsristikoiden sijaan puusta. Puu näkyy selvästi myymälän julkisivussa ja sisätiloissa.
Lidliltä uusi aluevaltaus: avaa ravintolan Henri Alénin kanssa27.10.2025 07:18:51 EET | Tiedote
Lidl avaa Lidlerie-nimisen ravintolan Finnjävelin tiloihin. Lidleriessä on tarjolla Lidl-myymälöiden tutuista raaka-aineista valmistettuja huipputason menuja, joiden annokset Henri Alén on suunnitellut. Menun sisältämät annokset maksavat vain niiden valmistuksessa käytetyn tuotteiden hinnan verran. Esimerkiksi neljän ruokalajin illallisen saa vain 12,69 eurolla. Juomapuolella on todellisia erikoisuuksia: tarjolla on Lidl-viinejä, joita myydään Lidleissä niissä maissa, joissa viinejä saa myydä ruokakaupoissa. Ravintola on auki 25.–29.11.
Lidl jatkaa UEFA:n naisten kumppanuutta vuoteen 2030 asti23.10.2025 13:42:28 EEST | Tiedote
Kansainvälinen Lidl-organisaatio on solminut UEFA naisten kumppanuuden, joka kattaa jalkapallon arvokisat vuosina 2025–2030.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme