Aviador Kustannus

Miten tunnistaa vahva henkilöbrändi?

Jaa

Maailman kenties vahvimman henkilöbrändin Elvis Presleyn ja tunnettujen suomalaisten välisestä suhteesta aiemmin kirjoittanut brändiammattilainen Atte Varsta analysoi tuoreessa tietoteoksessaan vahvojen henkilöbrändien tunnusmerkkejä. Varstan mukaan ei ole sattumaa, että moneen niistä liittyy musiikki.

Kansi: Ulpu Kaikkonen
Kansi: Ulpu Kaikkonen

Henkilöbrändeistä on mahdollista lukea viimein suomeksi, kun pitkän linjan brändiammattilainen Atte Varsta julkaisee elokuussa tietokirjan Einsteinista Almaan – vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit. Teoksen kustantaa Aviador.

Atte Varstan henkilöbrändiä käsittelevä tietoteos julkistetaan 14. elokuuta Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Yleisölle ja medialle avoin julkistustilaisuus alkaa kello 16. Ohjelmaan sisältyy paneelikeskustelu aiheesta Henkilöbrändin muuttuvat merkitykset. Keskustelijoina kuullaan Varstan lisäksi teoksessa haastateltuja omien alojensa asiantuntijoita.

Varsta on haastatellut teokseensa 11 suomalaista kulttuurivaikuttajaa, joiden työhön liittyy kiinteästi henkilöbrändit. Sanansa pääsevät sanomaan muun muassa musiikkitoimittajat Pekka Laine ja Kare Eskola, elokuvatuottaja ja käsikirjoittaja Aleksi Bardy, toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuori, artistimanageri Leevi Mäkinen sekä filosofi Esa Saarinen.

Brändit vahvistavat yhteenkuuluvuutta

Varstan mukaan medioituneessa huomiotaloudessa henkilöbrändeistä on tullut tapa hahmottaa itseämme ja toisiamme. Brändi ei siten ole pelkkä markkinoinnin luoma mielikuva, vaan sen merkityksellisyys nousee ihmisten kokemuksista ja niihin liittyvistä tarinoista.

– Brändit ovat osa kulttuuria. Ne ovat ihmisten välisen kanssakäymisen kohtauspisteitä sekä symboleita, jotka voimistavat yhteenkuuluvuutta oman viiteryhmän sisällä. Ihailtu poliitikko, tähtipelaaja tai artisti voi toimia liimana samanmielisten välillä, Varsta toteaa.

Musiikki tuottaa hyvänolon- ja turvallisuudentunteita sekä muistoja. Mutta se voi rakentaa myös yhteisiä kokemusmaailmoja ja edustaa kokonaisia aatteita ja filosofioita, Varsta sanoo. Vahva henkilöbrändi on kollektiivinen kokemus, joka kiinnittyy yhteiseen muistiin ja merkityksiin.

Mikä tekee brändistä merkityksellisen?

Varstan mukaan tavoitteellinen henkilöbrändin määrittely lähtee identiteetin katsomisesta toisten näkökulmasta. Mitä toivoisin toisten ihmisten ajattelevan ja sanovan minusta, kun en ole paikalla?

— Ihmisen tarina ei määrittele ihmistä. Jokaisen vastuulla on muokata itseä koskeva tarina itsensä näköiseksi, Varsta toteaa.

Varsta itse on saanut kasvaa tiiviisti brändin kyljessä, sillä hänen isoisänsä isoisä, J.A.W. Grönroos, sittemmin Sariola, aloitti sirkus- ja tivolitoiminnan Suomessa vuonna 1888.

— Tivoli ei ole henkilöbrändi, mutta tarjoaa hyvän esimerkin siitä, millainen brändi on relevantti. Relevantti brändi vaikuttaa ihmisten elämään, ajatteluun, tunteisiin ja toimintaan. Mikäli merkitystä ei synny, ei synny henkilöbrändiäkään, Varsta summaa.

Autenttisuus puhuttelee ja säröt ovat kiinnostavia

Varstan mukaan henkilöbrändit ilmentävät ja lunastavat lupaustaan jokaisessa kohtaamisessa toisten ihmisten kanssa. Nämä kohtauspisteet ovat muun muassa sosiaalisen median johdosta moninkertaistuneet parin viime vuosikymmenen aikana.

Samalla paine eriyttää yksilön identiteetti ja henkilöbrändi on kasvanut. Pahimmillaan kuilu todellisen minän ja henkilöbrändin välillä voi muodostua kantajalleen kohtuuttomaksi psyykkiseksi taakaksi.

— Autenttisen henkilöbrändin rakentaminen vaatii yksilöltä rohkeutta, sillä erottuessaan yksilö asettuu aina muiden arvioitavaksi. Tällöin voi joutua tilanteeseen, jossa joutuu muiden hylkäämäksi, Varsta sanoo.

Hän kannustaa silti autenttisen henkilöbrändin rakentamiseen.

— Kukaan ei jaksa pitemmän päälle esittää ihmistä, joka ei ole. Nykyjulkisuus ei kuitenkaan pakota brändikulissiin, sillä säröt ja haavoittuvuudet kiinnostavat täydellistä kuvaa enemmän.

Bränditarinassa olennaisinta on tunnetaso. Ihmiset ihastuvat tarinoihin, jotka eivät ole ilmeisiä. Yllätyksellisyys, virheet ja inhimillisyys puhuttelevat enemmän kuin särötön kertomus.

VARSTA, ATTE : Einsteinista Almaan – vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit
240 sivua
Nidottu, pehmeäkantinen
ISBN 9789523812857
Ilmestymisaika: Elokuu 2024

Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt

Lähetämme pyynnöstä arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse. Arvostelukappalepyynnöt voi lähettää osoitteeseen tilaukset@aviador.fi. Haastattelupyynnöt sekä tiedustelut pressikuvista pyydämme esittämään Aviadorin tiedottaja Miksu Väkiparralle.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kansi: Ulpu Kaikkonen
Kansi: Ulpu Kaikkonen
Lataa
Atte Varstan kuva © Veli Matinmikko
Atte Varstan kuva © Veli Matinmikko
Lataa

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Aviador Kustannus
Suotie 15
05200 RAJAMÄKI

http://www.aviador.fi

Aviador Kustannus on kotimainen kustantamo, joka julkaisee kauno- ja tietokirjallisuutta. Valikoimiimme kuuluvat niin klassikot kuin nykykirjallisuuskin, musiikkikirjat sekä käännökset vähän huomioiduilta kielialueilta – kotimaista laatuproosaa ja runoutta unohtamatta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aviador Kustannus

Elottomasta elämää – kesäkuussa Kulttuurikulmassa Tuomo K. Rouhiaisen digitaidetta30.5.2025 14:20:35 EEST | Tiedote

ELOTTOMASTA ELÄMÄÄ Eläkkeelle jäänyt radiotuottaja Tuomo Rouhiainen päätti toteuttaa elämänsä unelman ja satsata siihen, josta hän oli haaveillut jo pitkään: kirjoittaa oma romaani. Ja pian se ilmestyykin, kirja nimeltään Kesän viimeinen keikka (Momentum Kirjat 2025). Mutta kaiken sen ohessa tuli myös toisesta unelmasta tärkeä asia. Kun kirjoittaminen alkoi maistua puulle, oli aika antaa mielikuvituksen lentää myös visuaalisella puolella. Tuomo kertoo: "En ole koskaan ollut hyvä pitämään pensseliä kourassani, jollei kyse ole ollut seinien maalaamisesta. Mutta työssäni Ruotsin Radiossa sain tilaisuuden tutustua perusteellisesti kuvankäsittelyyn. Ja kun sitten jäin pois työelämästä, oli juuri se kirjoittamisen ohessa se asia, jota halusin jatkaa ihan tosissani. Nämä kaksi asiaa ovat nyt kulkeneet käsi kädessä siitä lähtien, joten lienee kohtuullista, että ne tekeleet julkaistaan samaan aikaan, vaikka niillä ei olekaan mitään yhteyttä toisiinsa. Ehkä ne ovatkin minun patterini kaksi eri n

Puhun sohvalle ja pienille esineille – esikoisrunokokoelma muutoksesta23.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Katri Korhosen runokokoelma Puhun sohvalle ja pienille esineille on julkaistu Aviadorin kustantamana. Esikoisrunokokoelma käsittelee muutosta ja tilassa olemista sekä tilaa, joka on muutoksen havaittavana puitteena. Teos pureutuu muuttuvan ihmisen kokemukseen, olemassaoloon tilassa. Kokoelma sisältää osiot: Sohva, Maljakko, Book Nook, Tapetti ja Lamppu. Katri Korhonen (s. 1972) on kirjoittanut ja opiskellut kirjoittamista kymmenien vuosien ajan. Hänellä on lisäksi opettajan ja sanataideohjaajan koulutus KORHONEN, KATRI : Puhun sohvalle ja pienille esineille 84 sivua Nidottu, pehmeäkantinen ISBN 9789523813656 Ilmestymisaika: Toukokuu 2025 Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt Lähetämme pyynnöstä arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse. Arvostelukappalepyynnöt voi lähettää osoitteeseen tilaukset@aviador.fi. Haastattelupyynnöt sekä tiedustelut pressikuvista pyydämme esittämään Aviadorin tiedottaja Miksu Väkiparralle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye