Lidl toisti närkästystä herättäneen hintavertailun entistä laajempana
Lidin toukokuussa seitsemällä paikkakunnalla tekemä ostoskorivertailu herätti keskustelua ostoskorivertailujen sudenkuopista. Nyt Lidl toisti hintavertailun yhdeksällä paikkakunnalla ja entistä laajemmalla ostoskorilla. Myös tällä kertaa vertailussa huomioitiin hinnan lisäksi tuotteiden laatutekijät ja pakkauskoot. Lidlin ostoskori oli 9−23 % halvempi kuin muissa kaupoissa.

Lidl toisti toukokuussa 2024 tekemänsä ostoskorien hintavertailun ja vertaili aiempaa useammassa kaupungissa Lidlin, Keskon ja S-ryhmän arkisten tuotteiden hintoja. Vertailun lähtökohtana oli tälläkin kertaa tuotteiden vertailukelpoisuus laadullisesti, pakkauskoot sekä alueellisuus. Myös heinäkuun 2024 vertailussa Lidlin ostoskori osoittautui merkittävästi halvemmaksi kuin muissa ketjuissa.
– Suomen edullisin ostoskori löytyy Lidlistä. Uusittu vertailu osoittaa, että ostoskorin sai meiltä keskimäärin 23 % halvemmalla kuin K-Supermarketista ja 20 % halvemmalla kuin K-Citymarketista, keskimäärin 15 % halvemmalla kuin S-Marketista ja keskimäärin yhdeksän prosenttia halvemmalla kuin Prismasta. Tälläkin kertaa olemme huolehtineet tuotteiden laadullisesta vertailukelpoisuudesta sekä vertailun läpinäkyvyydestä, kertoo johtaja Meri Aalto Lidlistä.
Vertailussa oli viime kertaan verrattuna enemmän, reilu nelisenkymmentä arkista tuotetta, kuten maitotuotteita, kahvia, kasviksia ja wc-paperia. Ostoskorin sisältö mietittiin tarkkaan, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin keskiverron suomalaiskuluttajan arkiostoksia ja antaisi näin realistisen kuvan eri kauppaketjujen hintatasosta eri tuotekategorioissa. Vertailun tuotteet, ostoajankohdat, ostopaikat ja ostoskorien loppusummat löytyvät Lidlin verkkosivuilta, jossa avataan myös vertailun periaatteita.
Hintakilpailua ei tule käydä laadun kustannuksella
Lidl haluaa puhua laadukkaasti tehtyjen ostoskorivertailujen puolesta. Hintoja vertailtaessa ei riitä, että tuotteista huomioidaan vain hintalapussa lukeva hinta, vaan vertailussa tulee ottaa huomioon myös tuotteen laadulliset ominaisuudet, kuten tuotteen arvoa antavien ainesosien määrä, raaka-aineen alkuperä, raaka-aineen alkuperä tai vastuullisuussertifikaatit tai muut kolmannen osapuolen myöntämät merkinnät sekä pakkauskoko.
Tuotteen tärkein laatutekijä ovat sen niin kutsutut arvoa antavat ainesosat eli esimerkiksi jauhelihan lihapitoisuus tai hedelmäjogurtin hedelmäpitoisuus. 2 % mansikkaa ja 6 % mansikkaa sisältäviä jogurtteja ei voi verrata keskenään, kuten ei myöskään kotimaista ja ulkomaista jauhelihaa. Tärkeää on myös huomioida tuotteella olevat sertifikaatit tai muut merkinnät, kuten Sydänmerkki.
Jos laadullisesti toisiaan vastaavista tuotteista ei löydy samaa pakkauskokoa, tuotteiden hinnoista tulee laskea kilohinnat ja suhteuttaa näin pakkauskoot vastaamaan toisiaan. Kun nämä seikat otetaan vertailussa huomioon, kuluttaja saa tiedon siitä, minkälaista vastinetta rahalle saa.
– Viime aikoina on ollut nähtävissä sellaista kehitystä, että hintakilpailua käydään laadun kustannuksella. Markkinoille tuodaan halpoja tuotteita, joiden laatua tai pakkauskokoa on justeerattu alas. Mielestäni on kuluttajan edun mukaista tuoda nämä tekijät läpinäkyvästi esille hintavertailuissa, sanoo Aalto.
Laadun ja pakkauskokojen lisäksi Lidlin ostoskorivertailussa on huomioitu myös alueelliset erot: Vaasassa asuvalle kuluttajalle ei ole kiinnostavaa, mistä kaupasta löytyy Helsingin edullisin ostoskori. Tästä johtuen ostoskorivertailu on toteutettu tällä kertaa yhdeksällä eri paikkakunnalla, jotta mahdollisimman moni suomalainen saisi realistisen kuvan oman paikkakuntansa halvimmasta ostoskorista. Vertailussa selvisi, että Lidlin ostoskori on halvin paikkakunnasta riippumatta.
– Meiltä saa halvimman hinnan ja parhaan laadun joka puolella Suomea. Hyvä hinta-laatusuhde kiinnostaa kuluttajia, ja sitä haluamme tarjota asiakkaillemme. Omien merkkiemme tuotteissa panostamme laatuun, mutta pystymme pitämään hinnat alhaalla, summaa Aalto.
Ostoskorien hintavertailu tehtiin heinäkuun aikana Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Turussa, Tampereella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Jokaisessa kaupungissa tehtiin samat ostokset Lidlistä, K-Citymarketista, K-Supermarketista, Prismasta ja S-Marketista. Ostoskorissa on reilu neljäkymmentä arkista tuotetta, jotka ovat laadullisesti vertailukelpoisia. Mikäli tuotteesta ei ollut saatavilla jostain kaupasta vertailukelpoista tuotetta, jätettiin se vertailusta pois. Hintavertailuun voi tutustua tarkemmin Lidlin verkkosivuilla lidl.fi/halvin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa7.8.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme