Linja-autoliikenne Kemiönsaaren ja Salon välillä jatkuu uudella linjanumerolla 530
Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut yhteistyössä Kemiönsaaren kunnan kanssa linjaston 530 liikenteen. Tarjouskilpailun mukainen uusi sopimuskausi käynnistyy 8.8.2024.

J. Vainion Liikenne Oy voitti Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tarjouskilpailun linja-autoliikenteen linjasta 530 Kemiönsaari-Salo. Liikennöinti alkaa samaan aikaan koulujen syyslukukauden kanssa 8.8.2024.
Kemiönsaaren ja Salon välinen linja hankittiin aiemmin yhteistyössä Salon joukkoliikenneviranomaisen kanssa ja sitä ajettiin linjanumerolla 520. Uudella sopimuskaudella Salo ei ole enää hankintaosapuolena. Linjanumero 520 jää Salon joukkoliikenneviranomaisen käyttöön ja se ajaa jatkossa reittiä Perniö - Sirkkula - keskusta. Kemiönsaaren ja Salon välisellä ns. suoraan ajettavalle liikenteelle on otettu käyttöön uusi linjanumero 530. Koska Kemiönsaaren ja Salon välistä linjastoa ei enää hankita yhteistyössä, linjalla 530 ei enää jatkossa käy Salon joukkoliikenneviranomaisen Waltti-liput, eikä linjasto kierrä Sirkkulan kautta. Salon alueelta voi luonnollisesti nousta kyytiin esim. kertamaksulla tai Seutu+ lipuilla.
Linja 520 jatkoi aiemmin Kemiönsaarelta suoraan Taalintehtaalle. Jatkossa Taalintehtaan yhteys toteutuu vaihdollisena Kemiönsaareen linja-autoasemalla.
Salon ja Kemiönsaaren välillä on aiemmin ollut arkisin neljä vuoroa suuntaansa. Jatkossa vuoroja on kolme suuntaansa. Aikataulut löytyvät seutuplus.fi-sivustolta, jossa on valtion ja kuntien hankkiman Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen seudullisen linja-autoliikenteen aikataulut. Sivuston etusivulla on reittiopas ja Aikataulut-välilehdeltä löytyy perinteinen taulukkomuotoinen aikataulukaavio.
Matkustajat voivat hankkia säännölliseen kulkemiseen Seutu+-kausilipun, jonka kelpoisuusalue on Kemiönsaari 1 tai Salo 1 riippuen muista kulkemistarpeista. Kausilipun voi hankkia Seutu+ mobiilisovelluksella. Lipun saa myös perinteiselle matkakortille. Elokuun 1. päivän jälkeen ostetut kausiliput Kemiönsaari 1 ja Salo 1 käyvät myös Salon Paikku-liikenteessä jatko- ja vaihtomatkoilla. Lipuista voi lukea lisää seutuplus.fi-sivuston Liput ja hinnat -välilehdeltä. Yksittäiset kertamatkat linjastolla voi maksaa käteisellä tai kortilla.
Tarjouskilpailun mukaisen liikenteen sopimuskausi kestää kolme vuotta ja sopimukseen sisältyy kahden vuoden optiomahdollisuus. Liikenteen kustannuksista vastaavat Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Kemiönsaaren kunta.
Lisätietoja:
Tarjouskilpailusta: Varsinais-Suomen ELY-keskus, joukkoliikenteen projektipäällikkö Markus Kivelä, p. 0295 022 007, markus.kivela@ely-keskus.fi (paikalla 12.8. alkaen)
Liikennöinnistä: J. Vainion Liikenne Oy, toimitusjohtaja Matti Vainio p. 0400 535 335 matti.vainio@vainionliikenne.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille on myönnetty EU:n maaseuturahoitusta jo 10 miljoonaa euroa8.12.2025 13:47:27 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–2027 maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme