Alkon heinäkuun myyntitiedote – kesällä suositaan raikkautta ja helppoutta

Jaa

Heinäkuun litramyynti laski 7,6 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholilain vaikutus Alkon litramyyntiin edelleen odotetulla tasolla.

Alkon heinäkuun kokonaislitramyynti laski 7,6 prosenttia. Viinien myyntilitrat laskivat noin 8 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 2 prosenttia, väkevien 8 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 6 prosenttia. Punaviinien myynti laski noin 10 prosenttia, valkoviinien ja kuohuviinien 8 prosenttia ja roseeviinien 3 prosenttia.

Tammi-heinäkuun myynti laski kuusi prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki on vaikuttanut Alkon kesä- ja heinäkuun myyntiin odotetusti. Vielä on liian aikaista arvioida muutoksen kokonaisvaikutusta laajemmin, mutta Alkon arvion mukaan muutos vähentää 12 ensimmäisen kuukauden aikana sen myyntilitroja 6–11 prosenttia. 

Kesä on raikas ja kevyt

”Kesän myynnissä ovat meillä tuttuun tapaan korostuneet raikkaat juomat, kuten alkoholittomat, roseeviinit, kuohuvat ja valkoviinit. Myös oluet ovat osa kesän mutkatonta ruokailua ja seurustelua”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna

”Tätä raikkauden trendiä vielä siivitti lämmin heinäkuu, joka vaikutti punaviinien myynnin kehitykseen.” 

Kulutustottumuksissa näkyy yhä enemmän myös ympäristötietoisuus.

”Kevyemmät ja ympäristöystävällisemmät pakkaukset ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti näin kesällä. Muovipullokaan ei enää ole asiakkaalle ostamisen este, vaan sillä näytetään jopa omaa edelläkävijyyttä – onhan muovipullo huomattavasti lasipulloa ystävällisempi ympäristölle.” Vilkunan mukaan muovipullon salonkikelpoisuutta voi lisätä, jos viinin kaataa karahviin tarjolle. 

”Kesäähän meillä on onneksi vielä jäljellä, mutta pikkuhiljaa pimenevät illat siivittävät punaviinien kysyntää ja ensimmäiset glöginkysyjätkin ovat jo kohta liikkeellä”, hymyilee Vilkuna.

Valikoima, hinnat ja palvelu keskusteluttaa

Vilkunan mukaan tänä kesänä asiakaskohtaamisissa ja keskusteluissa on korostunut erityisesti valikoima, hinnat ja palvelu. 

”Tähän vaikuttaa varmasti osaltaan lakimuutos. Osa asiakkaista on ollut yllättyneitä, että myös meillä tätä enintään 8-prosenttisten valikoimaa löytyy ja se – kuten koko valikoimamme – on hinnaltaan kilpailukykyinen, meitä kun usein pidetään kalliina. Meille on tärkeää, että asiakas saa meiltä kattavan valikoiman saman katon alta. Erinomaisella palvelulla höystettynä – tätä asiakas meiltä odottaa ja sitä arvostaa.” 

Alkossa enintään 8-prosenttiset viinijuomat löytyvät hyllyltä viinien joukosta. Niiden tunnistamista helpottaa hintalapussa mainittu viinijuomatyyppi. Lisäksi Alko merkitsee kaikki alle 10-prosenttiset viinit ja viinijuomat erillisellä ”matala-alkoholillinen”-tunnisteella. Viinien osalta matala-alkoholillisten alkoholipitoisuuden raja on Alkossa 9,9 prosenttia.

”Valikoimahan meillä on laaja – yli 11 000 tuotetta, joista 8 000 viiniä. Kehitämme valikoimaa vahvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa ja seuraamme maailmanlaajuisiakin trendejä ja huomioimme valikoimassamme paikallisuutta. Ja Alkotoiveita kannattaa aina jättää, jos joku oma suosikkituote uupuu oman lähi-Alkon valikoimasta.”

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye