Gigantti

Gigantin tilikausi 2023–2024 päätökseen: “Äärimmäisen haastavaan vuoteen vastattiin mittavilla kehitystoimilla”

Jaa

Gigantti julkaisi huhtikuun lopussa päättyneen tilikauden 2023–2024 tuloksensa. Vuosi on tuonut kodinelektroniikka-alan alhossa monenlaisia haasteita, joihin on tartuttu asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden pitkäjänteisillä kehitystoimilla. Positiivisia signaaleja on saatu markkinaosuuksien voittamisen myötä keväällä ja kesällä. Myös yrityksen strategia tullaan päivittämään syksyn kuluessa.

Kodinelektroniikka-alalla on ollut harvoja juhlan aiheita kuluneen vuoden aikana. Kehno talouskehitys, nousseet korot ja inflaatio ovat kurittaneet suomalaisten ostovoimaa ja kuluttajaluottamusta. Tämä näkyy myös Gigantin tilikauden 2023–2024 tuloksessa. Yritys teki 30.4.2023 päättyneenä tilikautena 478 M euron liikevaihdon (-9 %) ja sen tulos oli 4,5 miljoonaa tappiollinen*. 

”Suurin syy merkittävästi laskeneen myynnin ja tuloksen takana on ollut synkkä markkinatilanne. Myös rakentamisen vähäisyys on vaikuttanut suurten kodinkoneiden kautta meihin negatiivisesti. Äärimmäisen haastava vuosi on kuitenkin opettanut valtavasti, ja vahvistanut giganttilaisten näyttöhaluja. Käynnistimme syksystä 2023 alkaen mittavia kehitystoimia asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden vahvistamiseksi, ja vauhditimme jo olemassa olevia. Haluamme tehdä kaiken mahdollisen, jotta kehityksemme on vakaalla pohjalla, ja olemme kasvukauden alkaessa valmiita”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.  

Positiivisia signaaleja on ollut nähtävillä jo keväästä, esimerkiksi markkinatutkimusyhtiö GfK:n datan mukaan Gigantti on pärjännyt toimialan kehitystä paremmin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Myyntipiikkejä yksittäisiin tuotekategorioihin ovat tuoneet sesonkituotteiden ohella esimerkiksi olympialaisten katselu ja älysormusten lanseeraus. Lomiltapaluu taas on kiihdyttänyt perinteiseen tapaan niin puhelinten kuin tietokoneidenkin menekkiä. 

Panostuksia koulutuksiin, lähijohtamiseen ja asiakaspalautteen keräämiseen 

Haastava tilikausi 2023–2024 on ollut Gigantille samalla uuden ajan alku isojen kehitystoimenpiteiden myötä. Vuosi on tuonut tullessaan myös negatiivista julkista keskustelua KKV:n saamista asiakasyhteydenotoista. Sandströmin mukaan syksy 2023 oli giganttilaisille tärkeä herätys, minkä myötä epäonnistumiset asiakaspalvelussa otettiin lähitarkasteluun ja toimien alle. 

“Lokakuusta alkaen olemme yhtenäistäneet myymälöidemme käytäntöjä, parantaneet perehdytyksiä ja lisänneet lähi- ja verkkokoulutuksia kriittisissä aiheissa, kuten virhevastuissa ja takuukäytännöissä. Alkuvuodesta aloittaneet vastuullisuustyöryhmämme ovat edistäneet asiakas- ja työntekijäkokemusta aina rekrytointikäytännöistä eettisiin ohjeisiin. Esihenkilömme on koulutettu lähijohtamisen malliin, eli tukemaan työntekijöitä yksilöllisesti ja mahdollistamaan onnistumiset kestävällä tavalla. Meille on aidosti tärkeää, että asiakkaat haluaisivat tulla luoksemme yhä uudestaan ja työntekijämme viihtyisivät meillä pitkään”, Sandström summaa.  

Viimeisin Gigantin uudistuksista koskee asiakastyytyväisyyden mittausta. 

“Halusimme kuunnella ja ymmärtää meillä asioivia entistä paremmin, siksi otimme toukokuussa 2024 käyttöömme asiakassuositteluindeksin. Uusi asiakaskyselymme mahdollistaa palautteen antamisen entistä tarkemmin myymälä- ja myyjätasolla. Saamme monipuolisempaa tietoa ja pääsemme reagoimaan palautteeseen heti – oli kyseessä sitten risuja, ruusuja tai kehitysideoita.” 

Asiakaskokemuksen kivijalkoina saavutettavuus, monikanavaisuus ja tehokas palvelu 

Myös Gigantin strategia tullaan päivittämään syksyn 2024 aikana yhteistyössä emoyhtiö Elkjøpin kanssa.  

”Meille on tärkeää palvella saavutettavasti, monipuolisesti ja tehokkaasti ostokanavasta riippumatta: asiakas pääsee hoitamaan kaikki asiansa saman myyjän kanssa, ja saamaan toimitukset nopeasti kotiinsa, jopa asennettuna saman päivän aikana. Tämä on vahvuutemme myös kasvavalla yritysmyyntimme puolella. Syksyllä 2023 toimintansa käynnistänyt, Helsingin keskusvarastomme on palvelussamme niin ikään tärkeä tulevaisuuden generaattori”, Sandström summaa. 

Tästä antoi positiivista signaalia myös kansainvälinen Omnichannel Index -tutkimus, jossa Gigantti valittiin toukokuussa 2024 parhaaksi toimijaksi sekä kokonaiskatsauksessa, Suomi-kategoriassa sekä elektroniikkakategoriassa, perusteina laaja palveluverkosto ja joustavat asiakaskäytännöt. Impact Commercen ja Googlen tutkimus arvioi yli 350 yritystä 12 toimialalta, 6 eri markkina-alueelta, ja 70 erilaisen vuorovaikutustavan kautta. 


*Elkjøp-konsernin tilinpäätös vahvistetaan virallisesti syyskuussa 2024. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Gigantti on Suomen tavoittavin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Meillä on 41 myymälää ympäri maata ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuiltamme osoitteesta: gigantti.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Gigantti

Gigantin muutosneuvottelut päätökseen26.6.2025 16:00:22 EEST | Tiedote

Gigantti Oy:n huhtikuussa 2025 käynnistämät muutosneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen tavoitteena oli selkeyttää ja uudistaa yhtiön johtamis- ja toimintamalleja sekä sopeuttaa toimintoja vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta ja taloudellisia realiteetteja. Muutosneuvotteluiden merkittävimmät muutokset liittyvät pääkonttorin organisaatiorakenteen keventämiseen, tavaratalojen johtamismallin suoraviivaistamiseen ja tukitoimintojen uudelleenjärjestelyyn. Muutosneuvottelujen lopputuloksena organisaatiosta väheni 34 roolia, joiden lisäksi uusia rooleja tuli 10. Gigantti Redin myymälään liittyvien muutoksien lopulliset päätökset tullaan tekemään heinäkuun loppuun mennessä. Toteutettavien muutoksien tarkoituksena on tukea Gigantin pitkän aikavälin kilpailukykyä ja toiminnan tehokkuutta nopeasti muuttuvassa markkinassa.

Gigantin Vuoden Myymälät 2025 ovat Kuopio ja Porvoo - tiimihenki, tinkimättömyys ja kehityshalu ratkaisivat16.6.2025 17:16:46 EEST | Tiedote

Gigantti jatkoi pitkää palkitsemisperinnettään julkistamalla jälleen tilikautensa parhaat myymälät. Vuoden Myymälä -tunnustuksen sai Kuopio ja Vuoden Franchise-Myymälän tittelin Porvoo. Molemmissa yhdistyvät valintaraadin mukaan vahva suoriutuminen, jatkuva kehittäminen ja poikkeuksellinen työyhteisön henki. Palkinnot jaettiin Elkjøp-konsernin kansainvälisen Campus-tapahtumassa yhteydessä Oslossa 12.6.2025.

Gigantin toukokuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – suomalaiset ovat yhä valmiimpia vaihtamaan eri merkkien välillä, älykellot kiinnostavat kesätreenaajia1.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Gigantin toukokuun puhelinmyynnissä korostui Apple-tuotteiden vahva suosio – myydyimpien listalla on peräti neljä eri iPhone-mallia. Listalta kuvastuu paitsi kuluttajien uteliaisuus uuteen, myös suomalaisten motivaatio ostopäätöksiin hinta-laatusuhteen perusteella. Kesälomakauden lähestyessä älykellot kiinnostavat yhä enemmän, ja niitä hankitaan yhä lajispesifimpään treenaukseen, kuten golfiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye