Gigantin tilikausi 2023–2024 päätökseen: “Äärimmäisen haastavaan vuoteen vastattiin mittavilla kehitystoimilla”
Gigantti julkaisi huhtikuun lopussa päättyneen tilikauden 2023–2024 tuloksensa. Vuosi on tuonut kodinelektroniikka-alan alhossa monenlaisia haasteita, joihin on tartuttu asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden pitkäjänteisillä kehitystoimilla. Positiivisia signaaleja on saatu markkinaosuuksien voittamisen myötä keväällä ja kesällä. Myös yrityksen strategia tullaan päivittämään syksyn kuluessa.

Kodinelektroniikka-alalla on ollut harvoja juhlan aiheita kuluneen vuoden aikana. Kehno talouskehitys, nousseet korot ja inflaatio ovat kurittaneet suomalaisten ostovoimaa ja kuluttajaluottamusta. Tämä näkyy myös Gigantin tilikauden 2023–2024 tuloksessa. Yritys teki 30.4.2023 päättyneenä tilikautena 478 M euron liikevaihdon (-9 %) ja sen tulos oli 4,5 miljoonaa tappiollinen*.
”Suurin syy merkittävästi laskeneen myynnin ja tuloksen takana on ollut synkkä markkinatilanne. Myös rakentamisen vähäisyys on vaikuttanut suurten kodinkoneiden kautta meihin negatiivisesti. Äärimmäisen haastava vuosi on kuitenkin opettanut valtavasti, ja vahvistanut giganttilaisten näyttöhaluja. Käynnistimme syksystä 2023 alkaen mittavia kehitystoimia asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden vahvistamiseksi, ja vauhditimme jo olemassa olevia. Haluamme tehdä kaiken mahdollisen, jotta kehityksemme on vakaalla pohjalla, ja olemme kasvukauden alkaessa valmiita”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Positiivisia signaaleja on ollut nähtävillä jo keväästä, esimerkiksi markkinatutkimusyhtiö GfK:n datan mukaan Gigantti on pärjännyt toimialan kehitystä paremmin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Myyntipiikkejä yksittäisiin tuotekategorioihin ovat tuoneet sesonkituotteiden ohella esimerkiksi olympialaisten katselu ja älysormusten lanseeraus. Lomiltapaluu taas on kiihdyttänyt perinteiseen tapaan niin puhelinten kuin tietokoneidenkin menekkiä.
Panostuksia koulutuksiin, lähijohtamiseen ja asiakaspalautteen keräämiseen
Haastava tilikausi 2023–2024 on ollut Gigantille samalla uuden ajan alku isojen kehitystoimenpiteiden myötä. Vuosi on tuonut tullessaan myös negatiivista julkista keskustelua KKV:n saamista asiakasyhteydenotoista. Sandströmin mukaan syksy 2023 oli giganttilaisille tärkeä herätys, minkä myötä epäonnistumiset asiakaspalvelussa otettiin lähitarkasteluun ja toimien alle.
“Lokakuusta alkaen olemme yhtenäistäneet myymälöidemme käytäntöjä, parantaneet perehdytyksiä ja lisänneet lähi- ja verkkokoulutuksia kriittisissä aiheissa, kuten virhevastuissa ja takuukäytännöissä. Alkuvuodesta aloittaneet vastuullisuustyöryhmämme ovat edistäneet asiakas- ja työntekijäkokemusta aina rekrytointikäytännöistä eettisiin ohjeisiin. Esihenkilömme on koulutettu lähijohtamisen malliin, eli tukemaan työntekijöitä yksilöllisesti ja mahdollistamaan onnistumiset kestävällä tavalla. Meille on aidosti tärkeää, että asiakkaat haluaisivat tulla luoksemme yhä uudestaan ja työntekijämme viihtyisivät meillä pitkään”, Sandström summaa.
Viimeisin Gigantin uudistuksista koskee asiakastyytyväisyyden mittausta.
“Halusimme kuunnella ja ymmärtää meillä asioivia entistä paremmin, siksi otimme toukokuussa 2024 käyttöömme asiakassuositteluindeksin. Uusi asiakaskyselymme mahdollistaa palautteen antamisen entistä tarkemmin myymälä- ja myyjätasolla. Saamme monipuolisempaa tietoa ja pääsemme reagoimaan palautteeseen heti – oli kyseessä sitten risuja, ruusuja tai kehitysideoita.”
Asiakaskokemuksen kivijalkoina saavutettavuus, monikanavaisuus ja tehokas palvelu
Myös Gigantin strategia tullaan päivittämään syksyn 2024 aikana yhteistyössä emoyhtiö Elkjøpin kanssa.
”Meille on tärkeää palvella saavutettavasti, monipuolisesti ja tehokkaasti ostokanavasta riippumatta: asiakas pääsee hoitamaan kaikki asiansa saman myyjän kanssa, ja saamaan toimitukset nopeasti kotiinsa, jopa asennettuna saman päivän aikana. Tämä on vahvuutemme myös kasvavalla yritysmyyntimme puolella. Syksyllä 2023 toimintansa käynnistänyt, Helsingin keskusvarastomme on palvelussamme niin ikään tärkeä tulevaisuuden generaattori”, Sandström summaa.
Tästä antoi positiivista signaalia myös kansainvälinen Omnichannel Index -tutkimus, jossa Gigantti valittiin toukokuussa 2024 parhaaksi toimijaksi sekä kokonaiskatsauksessa, Suomi-kategoriassa sekä elektroniikkakategoriassa, perusteina laaja palveluverkosto ja joustavat asiakaskäytännöt. Impact Commercen ja Googlen tutkimus arvioi yli 350 yritystä 12 toimialalta, 6 eri markkina-alueelta, ja 70 erilaisen vuorovaikutustavan kautta.
*Elkjøp-konsernin tilinpäätös vahvistetaan virallisesti syyskuussa 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko SandströmGigantti Oy Ab / toimitusjohtaja
Puh:+358 40 848 9950niko.sandstrom@gigantti.fiGigantti on Suomen tavoittavin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on 41 myymälää ympäri maata ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuiltamme osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantilta 40 000 € valtakunnalliseen Joulupuu-toimintaan – 28 myymälää mukana, pääkumppanuus jatkuu myös 20263.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Gigantti suuntaa perinteikkään joululahjoituksensa eriarvoisessa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi valtakunnallisen Joulupuu-keräyksen kautta. Samalla Gigantti lähtee Joulupuun pääyhteistyökumppaniksi, jatkaen kumppanuutta myös vuoteen 2026. Lahjoituksen kokonaisarvo 2025 on 40 000 euroa, ja siihen osallistuvat 28 Gigantti-myymälää ympäri Suomen.
Gigantin Black Fridaysta ennätyskampanja – kokonaismyynnistä historian suurin2.12.2025 10:00:32 EET | Tiedote
Gigantin Black Friday 14.11.–1.12.2025 kasvoi ennätysmittoihin sekä kuluttaja- että yritysmyynnin puolella. Kampanja oli myynnillisesti +7 % edellisvuotta suurempi ja samalla koko yrityksen historian suurin. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella robotti-imurit, tietokoneet, pelikonsolit, pelitietokoneiden komponentit ja älysormukset. Kappalemääräisen myynnin kärkituotteita olivat PlayStation-konsolit sekä Legot, ja yksittäisistä tuotekategorioista suurin kasvu oli tietokoneissa sekä Epoq-keittiöissä.
Gigantin marraskuun telecom-katsaus: Premium-puhelimet nousivat Black Fridayn suosikeiksi – ostokäyttäytymisessä näkyivät harkitut valinnat1.12.2025 09:53:11 EET | Tiedote
Black Friday ravisteli marraskuun myydyimpien listaa, kun premium-puhelimet nousivat vahvasti esiin ja puettavan teknologian myynti rikkoi ennätyksiä. Ouran nousu jatkuu ja älysormus jopa kolminkertaisti viime vuoden myyntinsä. Asiantuntijamme näkee marraskuun kokonaiskuvassa harkitumpia valintoja ja nostaa esiin trendin, joka saattaa näkyä joulun lahjapaketeissa.
Uusi Gigantti nousee Kuopioon – Vuoden Myymälä avaa syksyllä 2026 entistä ehommissa puitteissa24.11.2025 10:18:52 EET | Tiedote
Kuopion Gigantissa eletään poikkeuksellisen innostavaa aikaa. Vuosien odotus palkitaan, kun uusi, aiempaa elämyksellisempi ja palvelutehokkaampi myymälä nousee Kuopion Haapaniemen alueelle, Teollisuuskadulle syksyllä 2026.
Gigantin Black Friday alkaa – "Robotti-imurit valloittavat lopullisesti suomalaiskodit"12.11.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Gigantti käynnistää Black Friday -myyntinsä perjantaina 14.11.2025. Myynti alkaa verkossa kello 0.01 ja myymälöissä kello 9.00. Joulukauden avaavan kampanjan kärkihiteiksi povataan erityisesti robotti-imureita ja Windows-tietokoneita. Vuoden kohokohtaan on valmistauduttu monipuolisesti kouluttautumalla, kehittämällä toimituksia sekä varmistamalla varastosaatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme