Jyväskylän yliopisto

Päättöarvioinnin uudistus on luonut opettajan arviointityöhön jännitteitä

Jaa

Uudistuneet arviointikriteerit peruskoulun päättöarvosanoille parantavat arvosanojen yhdenmukaisuutta ja opiskelijavalintojen oikeudenmukaisuutta. Uuden tutkimuksen mukaan uudistus on luonut opettajien arviointityöhön uudenlaisia jännitteitä.

Kuvituskuva
Kuvituskuva Mostphotos

Peruskoulussa on annettu päättöarvosanat uusien arviointikriteereiden avulla vuodesta 2021 alkaen. Uudistuksella on pyritty parantamaan arvosanojen yhdenmukaisuutta eli varmistamaan, että oppilaat saavat samalla osaamisella saman arvosanan. Jyväskylän yliopistossa toteutettu uusi tutkimus matematiikan ja fysiikan opettajista osoittaa, että uudistus on luonut arviointityöhön yllättäviäkin jännitteitä.

Tarkka arviointi ei välttämättä palvele oppimista

Tutkimuksen perusteella opettajat pitivät päättöarvioinnin yhdenmukaisuutta tärkeänä opiskelijavalintojen oikeudenmukaisuuden kannalta. Toisaalta moni opettaja koki, että yhdenmukaisuuden tavoitteen korostumisen vuoksi he ovat joutuneet tekemään kompromisseja oppimisen, ajankäytön ja oppilaiden hyvinvoinnin suhteen.

Päättöarviointi on monipuolista, sillä siinä huomioidaan lähes kaikki opiskeltavat tiedot ja taidot. 

”Opettajat kokivat arvioitavien tavoitteiden ja arviointikriteerien monipuolisuuden opetuksen kannalta hyvänä ja oppiaineen luonteen mukaisena, mutta useiden tavoitteiden entistä tarkempi arviointi koettiin vaikeana tai jopa mahdottomana”, kuvailee Laura Ketonen.

Uudistus on reilu, mutta heikentää opettajan autonomiaa

Opettajat näkivät tarkentuneen arvioinnin ohjaavan yhdenmukaisempaan ja monipuolisempaan opetukseen ja arviointiin. Toisaalta tarkempien kriteerien nähtiin rajoittavan opettajan autonomiaa myös haitallisin tavoin, esimerkiksi heikentämällä mahdollisuuksia huomioida oppilaat yksilöllisesti.

Opettajat pitivät avoimia kriteereitä ja läpinäkyvää arviointia reiluna ja oppimista tukevana asiana. Toisaalta avoimuuden nähtiin antaneen osalle huoltajista intoa ja välineitä kyseenalaistaa opettajan arviointi silloinkin, kun siihen ei ole aihetta. Opettajat toivoivat, että huoltajat kiinnostuisivat nuorensa oppimisesta lukuvuoden aikana, ei vasta arvosanojen antamisen aikaan.

Päättöarvioinnin muutos järkyttää arvioinnin tasapainoa

Kaikenlainen arviointi ja oppimisen mittaaminen on lisääntynyt maailmanlaajuisesti. Arviointitietoa, esimerkiksi PISA-tuloksia, käytetään päätöksenteon tukena ja ne kiinnostavat myös suurta yleisöä.

Arviointi on kuitenkin myös opettajien käytössä oleva työkalu. Peruskoulussa arviointia käytetään etenkin kahdenlaiseen tarkoitukseen: toisen asteen opiskelupaikkojen jakamiseen ja oppimisen tukemiseen ja ohjaamiseen. Kaikki tutkimuksessa havaitut jännitteet ilmenivät juuri näiden kahden päätehtävän välillä.  

”Näyttää siltä, että päättöarvioinnin uudistus on kohdistanut aiempaa enemmän huomiota oppilasvalintaan, ja sen seurauksena on syntynyt jännitettä oppimisen näkökulman kanssa”, selventää Ketonen.

Tämä dynamiikka ja tunnistetut jännitteet on syytä huomioida, kun arviointia kehitetään koulutasolla ja valtakunnallisesti tulevaisuudessa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Laura Ketonen, laura.k.ketonen@jyu.fi

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopistossa järjestetään kaksi kansainvälistä konferenssia koulutusjohtamisen teemoista6.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylässä ratkotaan yhden viikon aikana koulutusjohtamisen haasteita kahden kansainvälisen konferenssin voimin. ILRF EC -konferenssi tekee syväkatsauksen varhaiskasvatuksen johtamisen erityiskysymyksiin, kun taas sitä seuraava ENIRDELM-konferenssi keskittyy laajemmin koulutusjohtamisen ja koulutusorganisaatioiden yhteisöjen kehittämiseen. Konferenssit kokoavat yhteen asiantuntijoita yhteensä yli 20 eri maasta.

Kulttuuri on oikeudenmukaisen kestävyysmurroksen perusta - Kestävää kulttuuria koskevien politiikkasuositusten julkistustilaisuus5.9.2024 06:45:00 EEST | Tiedote

Ekologisesti kestävämmän yhteiskunnan ja maailman toteutuminen vaatii ennen kaikkea kulttuurista muutosta. Uudessa vertaisarvioidussa Wisdom Letters -julkaisussa “Kohti kestävää kulttuuria” esitetään päätöksentekijöille ja kansalaisyhteiskunnan käyttöön suosituksia siitä, millä tavoin kulttuuri voi tukea kestävyysmurrosta. Politiikkasuositukset julkistetaan keskiviikkona 11.9.2024 Jyväskylän yliopiston kirjastolla ja etäyhteyksin Yle Areenassa.

Korkeakoulukenttä suunnannäyttäjänä luontohaittojen hallinnassa – Turun yliopiston hiili- ja luontojalanjälki laskettu yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa4.9.2024 13:10:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin kehittämän hiili- ja luontojalanjäljen laskentamenetelmän käyttö on laajentunut korkeakoulujen kentällä. Turun yliopisto on heti Jyväskylän yliopiston jälkeen arvioinut oman hiili- ja luontojalanjälkensä. Korkeakoulut ovat merkittäviä suunnannäyttäjiä muille yhteiskunnan toimijoille omien ympäristövaikutusten huomioimisessa ja luontopositiivisuuden aikaansaamisessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye