Suomalaista osaamista, luontoa ja puuarkkitehtuuria ylistävät Solo Sokos Hotel Pier 4 ja ravintola Harbore avataan ensi viikolla Katajanokalle
Katajanokanlaiturin näyttävä puuarkkitehtoninen hotelli Solo Sokos Hotel Pier 4 aukeaa maanantaina 26. elokuuta. Meren äärelle avautuva hotelli tarjoaa kokonaisvaltaisen, moniaistillisen elämyksen, jossa luonto on vahvasti läsnä. Katutasoon, meren suuntaan avautuu palkitun keittiöpäällikkö Sauli Kemppaisen johtama ravintola Harbore, joka tarjoaa intohimoisen tutkimusmatkan suomalaisen ruoan juurille. Kestävän matkailun edistäminen, suomalaisen osaamisen ja luonnon esiintulo sekä pyrkimys minimoida ilmastovaikutuksia luovat hotellikokonaisuuden toiminnan perustan.

Helsingin Katajanokanlaiturille avautuvan näyttävän puisen rakennuksen kaikissa tiloissa luonto on vahvasti läsnä ja aistittavissa. Sisääntuloaulan arkkitehtuuri, äänimaailma ja meren läheisyys vievät vieraan jo ensiaskeleilla moniaistillisen elämyksen äärelle. Kaikki hotellin 164 huonetta on varusteltu laadukkailla materiaaleilla ja seinän korkuisista ikkunoista avautuu merimaisema, Katajanokan viehättävät kaupunkinäkymät tai sisäpihan luontoalue. Hotellissa on myös juhla- ja kokoustiloja jopa 460 hengen tilaisuuksiin, monipuolinen hyvinvointi- ja kuntoilutila sekä sauna.
- Hotelli on nähtävyys ja kokemus jo itsessään. Puu on hyvinvointia edistävä elementti ja luonnon materiaaleja on tuotu kiinnostavalla tavalla tiloihin. Kokonaisuus on yksityiskohtia myöten tarkoin suunniteltu. Hotellissa on kaiken kaikkiaan saavutettu tunnelmallinen, moniaistinen ympäristö, jossa on hyvä levätä ja rentoutua, mutta myös työskennellä, kertoo hotellinjohtaja Petra Wikström.
Suomalaisesta ja ruotsalaisesta puusta valmistuvaan näyttävään rakennukseen tulee myös muun muassa Stora Enson pääkonttori, ja sen on suunnitellut suomalainen Anttinen Oiva Arkkitehdit.
Yhteinen ruokafilosofia aamiaisesta pitkään illalliseen
Tasokas illallisravintola Harbore avautuu asiakkaille 30. elokuuta. Ravintola sijaitsee rakennuksen katutasossa ja meren puolen lasiseinä tuo ravintolasaliin valoa ja elämää luonnon rytmissä. A la carte -listan annokset keskittyvät selkeisiin, suomalaisiin makuihin, jotka koostuvat kahdesta elementistä, kuten muikusta ja punajuuresta.
Ravintolassa on kaikkiaan 190 asiakaspaikkaa, mukaan luettuna seitsemän hengen kabinetti, jossa on tarjolla yllätyksellinen Chef’s Table -menu. Ravintolan keittiöstä vastaa useita ravintoloita maailmalla luotsannut huippukokki Sauli Kemppainen ja ravintolapäällikkönä toimii Jarkko Myllymäki, joka on aiemmin toiminut yrittäjänä kotimaisten makujen pioneeriravintola Juuressa.
- Ruokafilosofiaa ja konsepteja on kehitetty pitkään ja on ilo päästä tarjoamaan aito ja kokonaisvaltainen elämys asiakkaille. Kotimaisten ja pohjoisten raaka-aineiden arvostus on ravintolan ytimessä ja kunnianhimon taso on korkea läpi linjan. Viimeisin laskettu kotimaisuusasteemme oli 85 %. Etsimme jatkuvasti keinoja kasvattaa kotimaisten tuotteiden määrää aina aamiaisesta illalliseen. Haluamme hurmata asiakkaamme selkeällä, tasokkaasti valmistetulla ruoalla, jossa raaka-aineet maistuvat itseltään, sanoo Kemppainen.
Harboren viinilista rakentuu vastuullisesti tuotettuihin pääasiassa biodynaamisiin ja luomuviineihin. Viinityylit ovat vanhasta maailmasta, pääasiassa klassisista rypäleistä sekä klassikkoalueilta. Lisäksi tarjolla on muun muassa laaja samppanjavalikoima, cocktaileja sekä hotellin oma olut Kimito Breweryltä, Kemiöstä.
- Pääroolissa on kokonaisvaltainen elämys, jossa ruoka- ja juomatuote yhdistyvät ja tukevat toisiaan. Sama linja jatkuu myös hotellin Café Hellissä sekä kattotason Rooftop Bar Humussa, jossa on tarjolla viinien ja nimikko-oluen lisäksi myös cocktaileja ja muita sesongin suosituimpia juomia, kertoo Myllymäki.
Yhtenäinen ruokafilosofia kattaa hotellin kaiken ravintolatarjonnan. Aamiaisesta odotetaan yhtä hotellin vetonauloista. Tarjolla on ylellinen valikoima muun muassa itse tehtyjä mehuja, samettisia puuroja, kalaa, leivonnaisia ja unelmankevyttä vispipuuroa merimaisemissa. Cafe Hellissä voi pistäytyä kahville, lounaalle tai lasilliselle joko sisätiloihin tai merenpuoleiselle terassille, josta voi esimerkiksi katsella ruotsinlaivojen lähtöä. Tunnelmallisella kattoterassilla Rooftop Bar Humussa puolestaan käy grilli kuumana ja merimaisema sekä Katajanokan tapahtumat avautuvat uudesta vinkkelistä.
Tavoitteena olla Suomen ilmastovastuullisin hotelli
Tavoitteet kestävän matkailun edistämisestä ja rakennuksen elinkaaren aikaisten ilmastovaikutusten pienentämisestä ovat ohjanneet suunnittelua alkuvaiheesta alkaen. Suomalaisesta ja ruotsalaisesta puusta tehdyn rakennuksen laskennallinen elinkaari on 100 vuotta. Ilmastovaikutukset on huomioitu valituissa materiaaleissa, kierrättämisessä, kotimaisissa raaka-aineissa, hävikin minimoimisessa sekä uusiutuvan sähkön käytössä. Lisäksi hengittävä puurakennus ja luontoelementit luovat moniaistisesti hyvinvointia edistävän, tunnelmallisen ympäristön.
- Haluamme osaltamme luoda kestävää matkailua ja tulevaisuuden hotellielämystä ja etsimme jatkuvasti tapoja kehittää toimintaamme. Osana S-ryhmää ja Sokos Hotels -ketjua olemme mukana toteuttamassa yhteisiä kunnianhimoisia ilmastotavoitteita ja noudatamme kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -ohjelmaa ja tulemme hakemaan hotellille myös Green Key -sertifikaatin, Wikström kertoo.
***
Solo Sokos Hotel Pier 4 huoneet ja kokoustilat ovat varattavissa: www.sokoshotels.fi/pier4
Ravintola Harboren pöytävaraukset: www.harbore.fi
***
Katajanokan Laituri on työeläkeyhtiö Varman ja Stora Enson rakennushanke, johon tulee tilat muun muassa Stora Enson pääkonttorille ja korkeatasoiselle Solo Sokos Hotel Pier 4 -hotellille ravintoloineen. Puusta tehty rakennus on hakenut inspiraationsa suomalaisesta luonnosta, ja sen on suunnitellut palkittu suomalainen Anttinen Oiva Arkkitehdit.
Solo by Sokos Hotels on kokoelma yksilöllisiä ja uniikkeja elämyksiä tarjoavia hotelleja kaupunkien merkittävimmillä paikoilla. Klassikkoja tai sellaiseksi syntyneitä. Solo-hotelleja yhdistää vaikuttava design, hemmottelevat yksityiskohdat, makunautinnot sekä tinkimätön palvelu. Solo-hotelleja on Suomessa kahdeksan. www.sokoshotels.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Wikström, hotellinjohtaja, Solo Sokos Hotel Pier 4, p. 050 432 3940, petra.wikstrom@sok.fi
Sauli Kemppainen, keittiöpäällikkö, Solo Sokos Hotel Pier 4, p. 0504785507, sauli.kemppainen@sok.fi
Pekka Haverinen, kaupallinen johtaja, Sokotel Oy, p. 040 752 9852, pekka.haverinen@sok.fi
Linkit
Sokotel
Sokotel Oy on osa S-ryhmää. Me operoimme Suomessa 14 Sokos Hotellia, seitsemää Radisson Blu -hotellia sekä uutta Radisson RED Helsinkiä. Sokotel toimii pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Oulussa ja Tallinnassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme