Pirkanmaan maakuntahallitus kiirehtii valtatien 9 parantamista
Pirkanmaan maakuntahallituksen mukaan Tampereen ja Oriveden välisen tien muuttaminen nelikaistaiseksi on aloitettava viipymättä välillä Alasjärvi-Käpykangas. Valtatie 9 on oleellinen osa valtakunnallista liikennejärjestelmää, ja sillä on keskeinen rooli niin pitkän matkan henkilöliikenteelle kuin teollisuuden kuljetuksille ja alueen joukkoliikenteelle.

– Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen. Tampere-Kangasala-Orivesi -yhteysväli on 9-tien ruuhkainen pullonkaula. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on kriittinen, ja kolarit eivät ole harvinaisia. Yhteysvälillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita, eikä väli täytä pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieosuudella liikenteen kasvuennuste on kova, ja raskaan liikenteen osuus poikkeuksellisen suuri. Valtatie 9 on viimein laitettava kuntoon, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman.
Valtatien 9 yhteysvälin Alasjärvi–Käpykangas vuorokausiliikenne on yli 20 000 ajoneuvoa.
– Kyseessä on Suomen vilkkain kaksikaistainen tieosuus. Tällaisia teitä ei Väyläviraston näkemyksen mukaan saisi olla edes olemassa. Tieosuus ei täytä valtakunnallisille pääväylille asetettuja vaatimuksia. Toistuvat häiriöt liikenteen sujuvuudessa hidastavat sekä paikallisliikennettä että pitkän matkan teollisuuden ja elinkeinoelämän kuljetuksia, sanoo Vikman.
Hankkeen tarvitsema valtion rahoitusosuus on 95,1 miljoonaa euroa. Hanke tuottaa 1,8-kertaiset hyödyt suhteessa kustannuksiin.
– Hankkeen pikainen käynnistys on tärkeää muistakin syistä. On selvinnyt, että yhteysvälillä sijaitsevat Olkahistenlahden sillat ovat betonin alkalikiviainesreaktion vuoksi vakavasti rapistumassa. Korjaus on käytännössä välttämätöntä kytkeä Alasjärvi-Käpykangas -hankkeeseen, jonka yhteydessä toteutetaan nelikaistaistuksen vaatimat uudet sillat, sanoo Vikman.
Siltojen korjaus nykyisellä kaksikaistaisella tiellä aiheuttaisi ysitielle sietämättömiä liikenteellisiä haittoja. Toinen aikataulupaineita aiheuttava seikka on Tasanteen eritasoliittymän kohdan liito-oravia koskeva poikkeamislupa, joka on voimassa enää vuoden 2026 loppuun saakka.
Pirkanmaan tieverkolla on Suomen suurin investointivaje, kun tarkastelun kriteerinä käytetään vuorokausiliikennettä suhteessa tien kaistojen määrään.
– Tätä kuvaa sellaisten 1+1 -kaistaisten teiden määrä, joilla vuorokausiliikenne on yli 15 000 ajoneuvoa. Tällaisia reilusti yliliikennöityjä kaksikaistateitä on Pirkanmaalla enemmän kuin koko muussa Suomessa yhteensä. Valtateiden 3, 9 ja 12 pullonkaulojen poistamiseen tähtäävät hankkeet ovatkin kaikki hyöty-kustannussuhteeltaan Suomen kannattavimpien väylähankkeiden joukossa. Kasvualueiden liikenneinfraan investointi kannattaa tiukassakin taloustilanteessa. Nyt on ysitien vuoro!, päättää Vikman.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman, puh. 040 5683 777
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Kuntien edustajainkokous valitsi Pirkanmaan liiton maakuntavaltuuston jäsenet27.6.2025 10:03:04 EEST | Tiedote
Pirkanmaan kuntien edustajainkokous kokoontui perjantaina etäyhteyksin sinetöimään maakuntavaltuuston valinnan toimikaudeksi 2025–2029. Pirkanmaan liiton maakuntavaltuustoon valittiin yhteensä 63 jäsentä ja kullekin henkilökohtainen varajäsen.
Pirkanmaan kunnille luvassa tukea kiertotaloussiirtymään16.6.2025 10:14:52 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liitto mukaan kiertotalouden green deal –sitoumukseen. Kiertotalous ei ole enää vain ympäristöteko – se on myös kilpailukykyä, huoltovarmuutta ja säästöjä. Pirkanmaan liitto on tehnyt alueellisen kiertotalouden green deal -kattositoumuksen edistääkseen kestävää ja resurssiviisasta tulevaisuutta. Sitoumus tukee kuntia konkreettisissa toimenpiteissä ja avaa uusia mahdollisuuksia kiertotalouden ratkaisujen kehittämiseen ja pilotointiin.
Selvitys Haapamäen radan tulevaisuudesta valmistui – sähköistäminen vahvin vaihtoehto12.6.2025 10:33:34 EEST | Tiedote
Pirkanmaan osalta tärkeää on erityisesti varmistaa junaliikenteen jatkuvuus Orivesi–Haapamäki-radalla. Kiskobussit ovat erityisesti Juupajoen ja Mänttä-Vilppulan joukkoliikenteen runkoyhteys, jota ei tiheämpikään bussiliikenne korvaa.
Uudistuvan teollisuuden vaihemaakuntakaavan tavoitteista pyydetään pian palautetta28.4.2025 13:00:43 EEST | Tiedote
Pirkanmaa tarvitsee Läntisen vienti-Suomen veturina uudistuvaa teollisuutta. Uudet teollisuuden investoinnit edellyttävät riittävästi soveltuvia sijaintipaikkoja. Kasvumaakunnassa niitä on vaikeaa löytää, siksi aluevarauksia tuleekin tarkastella koko maakunnan tasolla riittävän ajoissa.
Pirkanmaa ja Keski-Suomi edistävät tulevaisuuden käyttövoimaratkaisuja22.4.2025 09:07:55 EEST | Tiedote
Pirkanmaan ja Keski-Suomen julkaiseman selvityksen mukaan sähköistyminen ja vedyn käyttö ovat keskeisessä roolissa fossiilisten polttoaineiden korvaamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme