Pirkanmaan maakuntahallitus kiirehtii valtatien 9 parantamista
Pirkanmaan maakuntahallituksen mukaan Tampereen ja Oriveden välisen tien muuttaminen nelikaistaiseksi on aloitettava viipymättä välillä Alasjärvi-Käpykangas. Valtatie 9 on oleellinen osa valtakunnallista liikennejärjestelmää, ja sillä on keskeinen rooli niin pitkän matkan henkilöliikenteelle kuin teollisuuden kuljetuksille ja alueen joukkoliikenteelle.

– Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen. Tampere-Kangasala-Orivesi -yhteysväli on 9-tien ruuhkainen pullonkaula. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on kriittinen, ja kolarit eivät ole harvinaisia. Yhteysvälillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita, eikä väli täytä pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieosuudella liikenteen kasvuennuste on kova, ja raskaan liikenteen osuus poikkeuksellisen suuri. Valtatie 9 on viimein laitettava kuntoon, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman.
Valtatien 9 yhteysvälin Alasjärvi–Käpykangas vuorokausiliikenne on yli 20 000 ajoneuvoa.
– Kyseessä on Suomen vilkkain kaksikaistainen tieosuus. Tällaisia teitä ei Väyläviraston näkemyksen mukaan saisi olla edes olemassa. Tieosuus ei täytä valtakunnallisille pääväylille asetettuja vaatimuksia. Toistuvat häiriöt liikenteen sujuvuudessa hidastavat sekä paikallisliikennettä että pitkän matkan teollisuuden ja elinkeinoelämän kuljetuksia, sanoo Vikman.
Hankkeen tarvitsema valtion rahoitusosuus on 95,1 miljoonaa euroa. Hanke tuottaa 1,8-kertaiset hyödyt suhteessa kustannuksiin.
– Hankkeen pikainen käynnistys on tärkeää muistakin syistä. On selvinnyt, että yhteysvälillä sijaitsevat Olkahistenlahden sillat ovat betonin alkalikiviainesreaktion vuoksi vakavasti rapistumassa. Korjaus on käytännössä välttämätöntä kytkeä Alasjärvi-Käpykangas -hankkeeseen, jonka yhteydessä toteutetaan nelikaistaistuksen vaatimat uudet sillat, sanoo Vikman.
Siltojen korjaus nykyisellä kaksikaistaisella tiellä aiheuttaisi ysitielle sietämättömiä liikenteellisiä haittoja. Toinen aikataulupaineita aiheuttava seikka on Tasanteen eritasoliittymän kohdan liito-oravia koskeva poikkeamislupa, joka on voimassa enää vuoden 2026 loppuun saakka.
Pirkanmaan tieverkolla on Suomen suurin investointivaje, kun tarkastelun kriteerinä käytetään vuorokausiliikennettä suhteessa tien kaistojen määrään.
– Tätä kuvaa sellaisten 1+1 -kaistaisten teiden määrä, joilla vuorokausiliikenne on yli 15 000 ajoneuvoa. Tällaisia reilusti yliliikennöityjä kaksikaistateitä on Pirkanmaalla enemmän kuin koko muussa Suomessa yhteensä. Valtateiden 3, 9 ja 12 pullonkaulojen poistamiseen tähtäävät hankkeet ovatkin kaikki hyöty-kustannussuhteeltaan Suomen kannattavimpien väylähankkeiden joukossa. Kasvualueiden liikenneinfraan investointi kannattaa tiukassakin taloustilanteessa. Nyt on ysitien vuoro!, päättää Vikman.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman, puh. 040 5683 777
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Koulutuksen toimintaedellytyksiä on vahvistettava Pirkanmaalla15.10.2025 08:50:00 EEST | Tiedote
Suomi tarvitsee jatkuvasti uutta osaavaa työvoimaa etenkin kasvumaakunnissa, kuten Pirkanmaalla. Koulutuksen kansallisia resursseja tulee kohdistaa alueille ja aloille, jotka turvaavat kansallista kilpailukykyä ja nostavat tuottavuutta. Pirkanmaan koulutusryhmä julkaisi kannanottonsa.
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030 – anna palautetta maakuntastrategiasta22.9.2025 12:50:40 EEST | Tiedote
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030? Pirkanmaan liitto on yhdessä maakunnan toimijoiden kanssa hahmotellut Pirkanmaan menestyksen edellytyksiä ja tulevaisuuden suuntaa. Nyt haluamme saada palautetta asukkailta ja sidosryhmiltä. Maakuntastrategia ja sen ympäristöselostuksen luonnos ovat nähtävillä 24.9.–24.10. Pirkanmaan liiton verkkosivuilla.
Valtatie 3 on Suomen ruokatie ja viennin valtaväylä22.9.2025 12:22:26 EEST | Tiedote
Valtatie 3 on Suomen merkittävimpiä raskaan liikenteen kuljetuskäytäviä ja erityisesti maamme alkutuotannon ja ruokakuljetusten ykkösväylä. Entistä tärkeämmäksi ovat tulleet myös huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmat. Kolmostien varren vaikuttajat nostavat esiin erityisesti väylän perusparannustarpeita. Kolmostien vaikuttajat kokoontuivat yhteysväliseminaariin Ikaalisiin.
Pirkanmaan kunnat saavat ilmastonmuutoksen hillintään ja kiertotalouden hyödyntämiseen apua4.9.2025 10:04:03 EEST | Artikkeli
Pirkanmaan liitto on mukana kahdessa uudessa valtakunnallisessa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) hankkeessa. Toinen on kiertotaloutta edistävä KOPPI-hanke ja toinen ilmastotyön ja vihreän siirtymän seurantaa kehittävä Tehoava.
Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Sofia Vikman: Pirkanmaan palkinnon luovutuspuhe1.9.2025 21:37:46 EEST | Tiedote
Pirkanmaan liiton maakuntahallitus myönsi vuoden 2025 Pirkanmaan palkinnon puolustusteollisuus- ja teknologiayhtiö Patrian Pirkanmaan toiminnoille. Stipendin, 7000 euroa, sai Pirkanmaan Reserviläispiiri käytettäväksi nuorten pirkanmaalaisten maanpuolustustyöhön ja maanpuolustustahdon vaalimiseen nuorten ikäluokkien keskuudessa. Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Sofia Vikman luovutti palkinnon Pirkan päivän vastaanotolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme