Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella
Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Sokos selvitti kyselytutkimuksessaan kesäkuussa 2024, miten ja kuinka usein Sokoksella asioivat asiakasomistajat* käyttävät erilaisia kauneudenhoidon palveluita. Sopivaa kauneudenhoidon palveluntarjoajaa valittaessa ylivoimaisesti tärkeimmäksi kriteeriksi nousee ennalta tuttu, varmaa jälkeä tekevä ammattilainen (40 %). Vastaajista 13 prosenttia valitsee sen sijaan palveluntarjoajan ensisijaisesti sosiaalisesta mediasta tai tutuilta kuulemiensa suositusten perusteella, 11 prosenttia palveluntarjoajan kätevän sijainnin perusteella ja kahdeksan prosenttia edullisen hinnan perusteella. Muita tärkeiksi koettuja kriteerejä palveluntarjoajaa valittaessa ovat muun muassa ekologisuus, hyvä hinta-laatusuhde ja vaivaton ajanvaraus.
Ympäristöstä kuullut suositukset korostuvat etenkin 18–34-vuotiaiden vastaajien keskuudessa, kun taas ennalta hyväksi todettu ammattilainen on tärkein valintakriteeri erityisesti 55–74-vuotiaiden keskuudessa.
Lähes puolet vastaajista laitattaa kulmiaan ammattilaisella
Tutkimuksen mukaan 48 prosenttia vastaajista käy vähintään joskus huoltamassa kulmakarvansa ammattilaisella. Kynsiään ammattilaisella laitattaa vähintään silloin tällöin 38 prosenttia ja ripsiä 27 prosenttia. Meikkauspalveluita hyödyntää puolestaan reilu viidesosa (22 %).
Aktiivisimmin kuluttajat käyvät huoltamassa kynsiään: 11 prosenttia vastaajista kertoo laittavansa kynnet kuntoon ammattilaisella vähintään 3–4 viikon välein. Ikähaarukoittain tarkasteltuna ahkerimmin eli vähintään 3–4 viikon välein kynsiään ammattilaisella laittavat 18–34-vuotiaat, ripsiä 18–24-vuotiaat ja kulmia 35–64-vuotiaat vastaajat. Ammattimeikkaajan apuun turvaudutaan sen sijaan yleensä spesiaalimmissa tilanteissa – suurin osa palvelua käyttävistä (25 %) hyödyntää meikkauspalveluita vain kerran vuodessa tai harvemmin.
Kauneudenhoitopalveluiden kysyntä voimakkaassa kasvussa Sokos ja Emotion -ketjuissa
Sokos- ja Emotion-ketjuissa on tarjottu kauneusneuvontaa vuodesta 2010 lähtien. Tänä päivänä kaikissa 21:ssä Sokos-tavaratalossa ja 39:ssä Emotion-yksikössä saatavilla oleva Sokos Studio -konsepti kehitettiin vuonna 2020 vastaamaan alati kasvavaan nopeiden ja räätälöityjen kauneudenhoitopalveluiden kysyntään.
”Tarjoamme Studio-palveluissa ajanvarauksella erilaisia kauneudenhoitopalveluita, olipa asiakkaan toiveissa saada piristystä meikkiin, näyttävät ripset, trendikäs manikyyri, ihonkonsultaatio tai korvien rei’itys. Studio-palvelut elävät trendien mukaisesti ja voimme esimerkiksi räätälöidä tietyn meikkauspalvelun täysin asiakkaan toiveiden mukaan. Tällainen voi esimerkiksi olla opastus heleän meikkipohjan tekemiseen”, myyntipäällikkö Suvi Manninen kertoo.
Mannisen mukaan kuluttajien kiinnostus erilaisiin kauneudenhoitopalveluihin on lisääntynyt merkittävästi. Myös Sokos Studion palveluiden kysyntä on tuplaantunut viime vuodesta. Suosituimpien Studiopalveluiden joukkoon kuuluvat tällä hetkellä erilaiset meikkauspalvelut, kulmien huollot sekö korvien rei’itys. Myös ihokonsultaatiot ovat kasvattaneet suosiotaan.
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi Manninenmyyntipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, Sokos Tampere Kauneus, Sokos Hyvä olo & Emotion Ideapark, Lielahti, Kaleva
Puh:010 767 0971suvi.manninen@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme