Keusoten asiakaskokemus saavuttanut strategisen tavoitteen
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakaskokemus on parantunut kuntayhtymästä hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen tasaisesti. Heinäkuussa asiakaskokemus tavoitti ensimmäisen kerran Keusoten määrittelemän strategisen tavoitteen: nettosuositteluindeksi eli NPS-luku oli 60.
Keusoten asiakaskokemusta mitataan asiakaspalautteen avulla. Keskeisin asiakaskokemuksen mittari on nettosuositteluindeksi eli NPS, joka kertoo, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi käyttämäänsä palvelua muille. NPS-luvun vaihteluväli on -100 – 100.
Keusoten NPS-luku on kasvanut tasaisesti kuntayhtymästä hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen. Heinäkuussa Keusoten NPS-luku tavoitti ensimmäisen kerran tavoitteen, joka sille on Keusoten strategiassa määritelty: NPS luku oli heinäkuussa 60.
– On upeaa, että ammattilaisemme ovat onnistuneet palvelutehtävässään ottaen huomioon ne talouden ja tuottavuuspaineet, joiden keskellä olemme koko hyvinvointialueen toiminnan ajan eläneet, ja etenkin kuluneen vuoden ajan. Kiitän lämpimästi meidän kaikkia työntekijöitä, etenkin asiakasrajapinnassa työskenteleviä, mutta myös esihenkilöitä ja johtoa, kiittää vt. hyvinvointialuejohtaja Kristiina Kariniemi-Örmälä.
70 % palautteen antajista suosittelisi Keusoten palveluja
Keusoten asiakaskokemus on parantunut kuluvan vuoden aikana erityisesti terveydenhuollon avopalveluissa (NPS 56), kuntoutuspalveluissa (NPS 58), perhekeskuspalveluissa (NPS 64) ja aikuisten mielenterveys-, päihde ja sosiaalipalveluissa (NPS 53). Keusoten sairaalapalveluissa on hyvinvointialueen paras asiakaskokemus (NPS 66).
Keusotelle annetaan palautetta useimmiten palvelujen käytön jälkeen, ja asiakkaat ovat silloin useimmiten tyytyväisiä. Kuluvan vuoden aikana noin 50 000:sta palautteen antajasta 70 % suosittelisi Keusoten palveluja. Yhteensä 66 % on kokenut saaneensa tarvitsemansa palvelun tai hoidon ja 73 % on kokenut tulleensa kuulluksi palvelun yhteydessä. Prosenttiosuuksiin on laskettu täysin samaa mieltä olleiden palautteen antajien vastaukset.
Tavoitteena palveluiden jatkuva parantaminen
Palautteen keräämisen keskeisin tavoite on sen laaja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ja palveluiden jatkuvassa parantamisessa. Palautteen perusteella on mm. sujuvoitettu asiakasprosesseja, kehitetty henkilöstön ammatillista osaamista ja asiakaspalveluun ja kohtaamiseen liittyviä taitoja sekä parannettu tilojen viihtyvyyttä ja opasteita.
– Keusotella, kuten monella muulla hyvinvointialueella, on vielä kehitettävää mm. tarpeen mukaiseen palveluun pääsyssä ja digipalveluissa. Nämä ovatkin meidän hyvinvointialueohjelmamme keskeisiä tavoitteita, joilla pyritään vaikuttamaan palveluiden kysyntään ja virtaukseen, Kariniemi-Örmälä kertoo.
Keusote valmistelee yhdessä muiden hyvinvointialueiden kanssa kansallisesti yhtenäisen asiakaspalautekyselyn käyttöönottoa vuoden 2025 alusta alkaen. Tavoite on, että kaikki hyvinvointialueet voisivat kerätä ja raportoida asiakaspalautetta yhtenäisin menetelmin ja että kerätty tieto on laadukasta ja kansallisesti vertailukelpoista.
Lisätietoa kansallisesta kehittämisestä:Asiakaspalautteen kansallisen keruun yhtenäistäminen (THL)
Haluatko osallistua Keusoten palvelujen kehittämiseen? Tutustu osallistumismahdollisuuksiin:
Osallistu ja vaikuta – kehitä kanssamme (Keusote.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Nukarinen
erityisasiantuntija
p. 050 497 2612
roni.nukarinen@keusote.fi
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusoten työelämän laatu pitää pintansa9.9.2024 08:35:59 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) työelämän laatu on kesällä tehdyn selvityksen perusteella pysynyt alkuvuoden tasolla säästöpaineista ja yt-neuvotteluista huolimatta.
Hyvinvointialueiden hallitusten puheenjohtajat: Hyvinvointialueet ovat ratkaisu – eivät ongelma6.9.2024 17:49:59 EEST | Tiedote
Suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksiin on kuulunut luottamus julkiseen valtaan. Sen perustana on myös julkisten toimijoiden keskinäinen rakentava, tarpeen mukaan kriittinenkin, mutta kuitenkin tosiasioihin perustuva vuoropuhelu.
Keusotessa käynnissä ikääntyneiden palveluita ja suun terveydenhuoltoa koskeva allianssivalmistelu5.9.2024 11:46:18 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on käynnistänyt ikääntyneiden palveluita ja suun terveydenhuoltoa koskevan allianssin valmistelun. Selvitys on osa hyvinvointialueohjelman tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa ja se tähtää palveluiden tuotantorakenteen uudistamiseen ja vaikuttavuuden vahvistamiseen allianssikumppanuusmallilla.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue: Alijäämien kattamiselle tarvitaan lisää aikaa4.9.2024 14:20:07 EEST | Tiedote
Hyvinvointialuejohtajat ovat ottaneet kantaa yhteisellä julkilausumalla 2.9.24 valtakunnalliseen keskusteluun hyvinvointialueiden palveluista. Keskustelu alueiden taloudesta käy kuumana, mutta hyvinvointialueiden laadukkaat palvelut ei eivät katoa.
Aluehallitus: Keusoten alkuvuoden toiminta jatkunut hyvin taloudellisista haasteista huolimatta4.9.2024 13:19:15 EEST | Tiedote
Aluehallitus on käsitellyt kokouksessaan Keusoten osavuosikatsauksen ja käyttösuunnitelman taloudellisten tavoitteiden toteutumisen ajalta 1.1.-30.6.24.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme