Valtatien 8 automaattisen liikenneturvallisuusvalvonnan parantaminen käynnistyy
Valtatien 8 turvallisuutta parannetaan välillä Mynämäki – Pori päivittämällä nykyistä automaattista liikenneturvallisuusvalvontaa tutkatekniikkaan. Nykyiset valvontajaksolla käytetyt liikenneturvallisuuskamerat on toteutettu vuonna 2005. Ne toimivat päällysteen sisään asennettaviin silmukoihin perustuvalla tekniikalla. Hankkeessa korvataan valtaosa nykyisistä valvontapisteistä uuteen tutkatekniikkaan, täydennetään jaksolle kokonaan uusia valvontapisteitä sekä parannetaan nykyisten valvontapisteiden sijoittelua ja levikejärjestelyjä tien nykyistä turvallisuutta paremmin palvelevaksi. Lisäksi koko osuuden vanhat kameravalvonnan tiedotusmerkit uusitaan nykyohjeistuksen mukaisiksi.
22 tutkatekniikalla varustettua valvontapistettä
Hankkeen rakennustyöt alkavat syyskuussa 2024 huoltolevikkeiden rakentamisella. Tämän jälkeen asennetaan uudet laitepylväät, laitekotelot ja liikennemerkit. Rakennustöistä ei aiheudu merkittävää haittaa liikenteelle. Uudet valvontapisteet luovutetaan joulukuussa 2024 poliisille, joka suorittaa näille vielä tarvittavat käyttöönottotoimenpiteet. Valtatien tieosuus Mynämäki – Pori sisältää valmistuttuaan yhteensä 22 tutkatekniikalla varustettua valvontapistettä, 11 molempiin ajosuuntiin.
Uusia mahdollisuuksia liikenneturvallisuusvalvontaan
Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla. Ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Kamera voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilta. Videovarmistusta voidaan myös käyttää risteyksien punaista päin ajamisen valvonnassa. Tracking radar -tutkatekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa ei tarvita asfalttiin asennettavia induktiosilmukoita, jolloin kameran asennus on helpompaa ja nopeampaa. Uusi tekniikka mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisten rajoitusten valvonnan. Poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat.
Nyt rakennettavat valvontapisteet on suunniteltu yhteistyössä Lounais-Suomen poliisilaitoksen, Varsinais-Suomen ELY-keskusten ja liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Tie Oy:n kanssa. Valvontapisteet toteuttavat ja ylläpitävät Fintraffic Tie Oy. Hankkeen urakoitsijana toimii Normivalaistus Oy.
Taustatietoa valtatien liikenneturvallisuudesta ja liikenteellisestä merkityksestä
Vuosien 2019–2023 aikana valtatiellä 8 välillä Turku-Pori on tapahtunut 341 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Näistä 9 johti kuolemaan ja 64 loukkaantumiseen. Suurin osa onnettomuuksista on eläin- ja yksittäisonnettomuuksia, joissa osasyynä oli ylinopeus.
Automaattinen ajonopeusvalvonta on toimenpide, jolla pyritään vähentämään ylinopeuksista johtuvia liikenneonnettomuuksia. Vaikutus perustuu teoriaan, jonka mukaan henkilövahinkoon johtavien tieliikenneonnettomuuksien määrä vähenee, kun nopeusrajoituksen ylittävien ajoneuvojen määrä vähenee. Automaattinen ajonopeusvalvonta on sekä poliisin tehokkain ajonopeusvalvontaresurssi että vaihtoehto sellaisissa tienkohdissa, joissa poliisi ei voi suorittaa manuaalista ajonopeusvalvontaa.
Valtatie 8 Turku-Pori-tieosuus (135 km) on tärkeä väylä Turun, Rauman ja Porin seutujen liikennejärjestelmässä ja päätieverkon keskeisimpiä kehitettäviä osia. Tieosuus on Lounais-Suomen merkittävä tavaraliikenneväylä, jonka merkitystä korostavat ratayhteyden puuttuminen ja tien varrella sijaitsevat viisi vientisatamaa. Tieosuudet Turku–Mynämäki ja Pori–Rauma ovat työssäkäyntialueidensa runkoyhteyksiä. Turku-Pori-yhteysväliä on viime vuosina parannettu runsaalla 100 M eurolla, mutta useita merkittäviä turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä on edelleen toteuttamatta.
Lisätietoja:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797, jaakko.klang@ely-keskus.fi (laitteiden sijoitussuunnitelman laadinta)
- Fintraffic Tie: automaattivalvonnan palvelupäällikkö Jussi Nykänen, jussi.nykanen@fintraffic.fi (laitekoteloiden ja -pylväiden asennukset)
- Lounais-Suomen poliisilaitos: ylikomisario Kai Loukkaanhuhta, p. 022 815 500, kai.loukkaanhuhta@poliisi.fi (ajonopeusvalvonta)
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Projektet Next rural söker nya affärsmöjligheter för företagen på landsbygden i Egentliga Finland16.12.2025 07:45:30 EET | Pressmeddelande
Hej mikro- eller småföretagare på landsbygden! Söker du efter tillväxt, konkurrenskraft och förändringstålighet?
Next rural -hanke etsii Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia16.12.2025 07:45:30 EET | Tiedote
Hei maaseutualueen mikro- tai pienyrittäjä! Kaipaatko kasvua, kilpailukykyä ja muutoskestävyyttä?
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme