Valtatien 8 automaattisen liikenneturvallisuusvalvonnan parantaminen käynnistyy
Valtatien 8 turvallisuutta parannetaan välillä Mynämäki – Pori päivittämällä nykyistä automaattista liikenneturvallisuusvalvontaa tutkatekniikkaan. Nykyiset valvontajaksolla käytetyt liikenneturvallisuuskamerat on toteutettu vuonna 2005. Ne toimivat päällysteen sisään asennettaviin silmukoihin perustuvalla tekniikalla. Hankkeessa korvataan valtaosa nykyisistä valvontapisteistä uuteen tutkatekniikkaan, täydennetään jaksolle kokonaan uusia valvontapisteitä sekä parannetaan nykyisten valvontapisteiden sijoittelua ja levikejärjestelyjä tien nykyistä turvallisuutta paremmin palvelevaksi. Lisäksi koko osuuden vanhat kameravalvonnan tiedotusmerkit uusitaan nykyohjeistuksen mukaisiksi.
22 tutkatekniikalla varustettua valvontapistettä
Hankkeen rakennustyöt alkavat syyskuussa 2024 huoltolevikkeiden rakentamisella. Tämän jälkeen asennetaan uudet laitepylväät, laitekotelot ja liikennemerkit. Rakennustöistä ei aiheudu merkittävää haittaa liikenteelle. Uudet valvontapisteet luovutetaan joulukuussa 2024 poliisille, joka suorittaa näille vielä tarvittavat käyttöönottotoimenpiteet. Valtatien tieosuus Mynämäki – Pori sisältää valmistuttuaan yhteensä 22 tutkatekniikalla varustettua valvontapistettä, 11 molempiin ajosuuntiin.
Uusia mahdollisuuksia liikenneturvallisuusvalvontaan
Uusi automaattivalvontatekniikka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla. Ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Kamera voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilta. Videovarmistusta voidaan myös käyttää risteyksien punaista päin ajamisen valvonnassa. Tracking radar -tutkatekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa ei tarvita asfalttiin asennettavia induktiosilmukoita, jolloin kameran asennus on helpompaa ja nopeampaa. Uusi tekniikka mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisten rajoitusten valvonnan. Poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat.
Nyt rakennettavat valvontapisteet on suunniteltu yhteistyössä Lounais-Suomen poliisilaitoksen, Varsinais-Suomen ELY-keskusten ja liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Tie Oy:n kanssa. Valvontapisteet toteuttavat ja ylläpitävät Fintraffic Tie Oy. Hankkeen urakoitsijana toimii Normivalaistus Oy.
Taustatietoa valtatien liikenneturvallisuudesta ja liikenteellisestä merkityksestä
Vuosien 2019–2023 aikana valtatiellä 8 välillä Turku-Pori on tapahtunut 341 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Näistä 9 johti kuolemaan ja 64 loukkaantumiseen. Suurin osa onnettomuuksista on eläin- ja yksittäisonnettomuuksia, joissa osasyynä oli ylinopeus.
Automaattinen ajonopeusvalvonta on toimenpide, jolla pyritään vähentämään ylinopeuksista johtuvia liikenneonnettomuuksia. Vaikutus perustuu teoriaan, jonka mukaan henkilövahinkoon johtavien tieliikenneonnettomuuksien määrä vähenee, kun nopeusrajoituksen ylittävien ajoneuvojen määrä vähenee. Automaattinen ajonopeusvalvonta on sekä poliisin tehokkain ajonopeusvalvontaresurssi että vaihtoehto sellaisissa tienkohdissa, joissa poliisi ei voi suorittaa manuaalista ajonopeusvalvontaa.
Valtatie 8 Turku-Pori-tieosuus (135 km) on tärkeä väylä Turun, Rauman ja Porin seutujen liikennejärjestelmässä ja päätieverkon keskeisimpiä kehitettäviä osia. Tieosuus on Lounais-Suomen merkittävä tavaraliikenneväylä, jonka merkitystä korostavat ratayhteyden puuttuminen ja tien varrella sijaitsevat viisi vientisatamaa. Tieosuudet Turku–Mynämäki ja Pori–Rauma ovat työssäkäyntialueidensa runkoyhteyksiä. Turku-Pori-yhteysväliä on viime vuosina parannettu runsaalla 100 M eurolla, mutta useita merkittäviä turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä on edelleen toteuttamatta.
Lisätietoja:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797, jaakko.klang@ely-keskus.fi (laitteiden sijoitussuunnitelman laadinta)
- Fintraffic Tie: automaattivalvonnan palvelupäällikkö Jussi Nykänen, jussi.nykanen@fintraffic.fi (laitekoteloiden ja -pylväiden asennukset)
- Lounais-Suomen poliisilaitos: ylikomisario Kai Loukkaanhuhta, p. 022 815 500, kai.loukkaanhuhta@poliisi.fi (ajonopeusvalvonta)
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen työvoimabarometri: Työttömyys kasvussa, mutta investoinnit tuovat toivoa14.11.2025 11:01:04 EET | Tiedote
Vaikka työttömyys on ollut kasvussa Varsinais-Suomessa, työmarkkinoilla on nähtävissä myös positiivisia signaaleja ja kasvun mahdollisuuksia. Maakunnan vahvuutena on monipuolinen elinkeinorakenne, jossa teknologia-, meri- ja lääkealan, kaupan sekä logistiikan sektorit pitävät pintansa. Työvoimabarometrin tuoreimmat tiedot korostavat erityisesti osaavan työvoiman kysyntää, digitalisaation ja tekoälyn tuomia muutoksia sekä alueellisia rekrytointihaasteita.
Trafikarrangemangen för den tunga trafiken på Skärgårdsvägen upphör14.11.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Trafiken på Skärgårdsvägen (landsväg 180) har flyttats till den nya Rävsundsbron och trafikarrangemangen för att trygga den gamla brons skick har upphört. Väntområdet för tung trafik från S:t Karinshållet tas bort under nästa vecka, om inte vinterföret skjuter upp arbetet. Trafikljusen och trafikmärkena har redan tagits bort. Med trafikarrangemangen som grundar sig på enkelriktad tung trafik kunde man trygga trafiken på bron tills den nya bron blev klar.
Saaristotien raskaan liikenteen liikennejärjestelyt puretaan14.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Saaristotien (mt 180) liikenne on siirtynyt uudelle Kirjalansalmen sillalle, ja vanhan sillan kunnon turvaamiseksi tehdyt liikennejärjestelyt ovat päättyneet. Kaarinan pään raskaan liikenteen odotusalue puretaan ensi viikon aikana, elleivät talvikelit siirrä töitä myöhemmäksi. Liikennevalot ja liikennemerkit ovat jo poistettu. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvilla liikennejärjestelyillä pystyttiin turvaamaan liikennöinti sillalla uuden sillan valmistumiseen saakka.
Skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur har ökat kraftigt i Egentliga Finland13.11.2025 14:29:16 EET | Pressmeddelande
År 2023 inträffade sammanlagt 36 skador på husdjur som orsakats av stora rovdjur, dvs. vargar, lodjur, björnar och järvar i Egentliga Finland, år 2024 var antalet 45 och i år före början av november var antalet redan 112.
Suurpetojen aiheuttamat kotieläinvahingot ovat lisääntyneet Varsinais-Suomessa roimasti13.11.2025 14:29:16 EET | Tiedote
Suurpetojen eli susien, ilvesten, karhujen ja ahmojen aiheuttamia kotieläinvahinkoja oli Varsinais-Suomen alueella vuonna 2023 yhteensä 36, vuonna 2024 niitä oli 45 ja tänä vuonna marraskuun alkuun mennessä jo 112.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme