Destia voitti kilpailutuksen Vantaan ratikan länsiosan rakentamisesta
Destia voitti Vantaan ratikkahankkeen allianssikilpailutuksen raitiotien länsiosan rakentamisesta noin 12 kilometrin matkalla Lentoasema–Tikkurila-välillä ja Tikkurilan tunnelista.

Sopimusta ei vielä ole allekirjoitettu, sillä se vaatii Vantaan kaupunkitilalautakunnan hankintapäätöksen, jota odotetaan 4.9.2024. Sen lisäksi sopimuksen allekirjoittaminen odottaa myös tulevan MAL-sopimuksen mukaisen valtion investointirahoitusosuuden varmistumista hankkeen rakentamisvaiheelle, sekä Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisua kahteen hanketta koskevaan valitukseen.
Hankintapäätöksen jälkeen käynnistyy kehitysvaihe, joka kestää kesään 2025 saakka, minkä jälkeen varsinaiset rakentamistyöt voivat alkaa. Vantaan tavoitteena on, että hanke voi käynnistyä valmistelevilla rakennustöillä kuten johtosiirroilla vuoden 2024 lopulla tai vuoden 2025 alkupuolella.
Vantaan ratikan liikennöinti alkaa vuonna 2029. Ratikka on Vantaalle paitsi liikennehanke, myös merkittävä kaupunkikehityshanke ja kaupungin kasvusuunta tulevina vuosikymmeninä. Ratikka tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa poikittaisliikennettä. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.
Destia on infra-alan suurin toimija Suomessa, jolla on runsaasti kokemusta haastavissa kaupunkiympäristöissä rakentamisessa. Se on aiemmin tänä kesänä saanut valmiiksi Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeen, jossa toteutettiin uusi raitiotieyhteys, merkittävästi katu- ja kaupunki-infraa sekä Sörnäistentunnelin alkuosa. Toimivan kaupunkiympäristön luomisen lisäksi allianssissa panostettiin erityisesti hankkeen elinkaaren ympäristövaikutusten pienentämiseen.
Myös Destian rakentama Kaisantunneli Helsingin rautatieasemalla on tänä kesänä avattu jalankulku- ja pyöräliikenteelle. Rautatieasema oli vaativa kohde, sillä päivittäin sinne saapuu ja sieltä lähtee noin 1000 junaa ja aseman ympäristössä liikkuu noin 200 000 ihmistä. Kolmen vuoden raidemuutosten aikana ajettiin lähes miljoona junavuoroa, joille ei aiheutunut suunnittelemattomia keskeytyksiä. Työmaa voitti Helsingin kaupungin järjestämän Vuoden katutyömaa -kilpailun kahdesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jere Keskinen, Kaupunkirakentaminen-yksikön johtaja: jere.keskinen@destia.fi
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Suomen raskaan liikenteen kokonaiskuva ja tulevaisuus – uusi raportti julkaistu2.12.2025 11:00:16 EET | Tiedote
Raskaan liikenteen merkitys Suomen yhteiskunnan toimivuudelle on kriittinen nyt ja tulevaisuudessa. Vastajulkaistu raportti "Suomen raskaan liikenteen kokonaiskuva ja tulevaisuus" tarkastelee alan nykytilaa, merkitystä ja tulevaisuuden kehityssuuntia: miten raskas liikenne vaikuttaa talouteen, kilpailukykyyn ja toimintavarmuuteen ja miten kuljetamme vuonna 2040?
Vantaan ratikan toteutussopimus allekirjoitettu – rakentaminen pääsee vauhtiin joulukuussa27.11.2025 11:01:45 EET | Tiedote
Vantaan ratikan allianssiosapuolet allekirjoittivat toteutusvaiheen sopimuksen 26.11.2025, mikä mahdollistaa rakennustöiden aloittamisen suunnitellusti joulukuun alussa. Destian allianssin työt käynnistyvät Tikkurilasta, jossa on jo syksyn aikana tehty valmistelevia töitä.
Destia avaa infra-alan asiantuntijapalveluiden verkkokaupan5.11.2025 09:00:27 EET | Tiedote
Destia on avannut asiantuntijapalveluita tarjoavan Destia Insight -verkkokaupan, joka kokoaa yhteen erilaisia infra-alan asiantuntijapalveluita, raportteja sekä selvityksiä esimerkiksi kaupunkien ja yritysten tarpeisiin.
Destia parantaa rataa Kouvolan ja Luumäen välillä14.7.2025 09:00:17 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta radan päällysrakenneurakan Kouvolan ja Luumäen välillä. 8,5 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa Karjalan radan parantamishanketta. Korjauksilla ylläpidetään rataosuuden toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa ja jatketaan sen elinkaarta. Urakka alkaa heinäkuussa 2025 ja päättyy kesäkuussa 2026.
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme