Oma Häme kilpailuttaa turvapalveluiden ja -laitteiden hankinnan asiakkaiden puolesta
Yhteiseen toimintamalliin siirtyminen tuo hintamuutoksia osalle asiakkaista.

Oma Häme yhtenäistää turvapalveluiden järjestämisen ja turvalaitteiden hankinnan. Tällä hetkellä Kanta-Hämeessä on käytössä erilaisia tapoja järjestää ikääntyneiden tai muiden asiakasryhmien tarvitsemat turvapalvelut. Syksyn aikana hyvinvointialue yhtenäistää käytännöt ja kilpailuttaa palvelut, jotta asiakkaat saavat yhdenvertaiset ja laadukkaat turvapalvelut.
Kilpailutettavia turvapalveluita ovat muun muassa asiakkaiden kotonaan käyttämät turvapuhelimet ja lisälaitteet, niiden asennus, hälytysten vastaanotto ja mahdolliset auttajakäynnit. Kilpailutuksen myötä asiakkaiden maksama hinta turvapalveluista yhdenmukaistuu.
Ikäihmisten turvapalvelut eivät kuulu hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin. Turvapalveluilla on kuitenkin merkittävä rooli kotona asumisessa turvaamisessa, minkä vuoksi Oma Häme haluaa kilpailuttaa palvelut asiakkaiden puolesta. Aluehallitus on hyväksynyt turvapalvelujen kilpailutuksen elokuussa 2023.
Tarkoituksen luoda luotettava ja asiakkaalle helppo sopimuskokonaisuus
Oma Häme haluaa kilpailutuksella varmistaa ikäihmisille kohtuuhintaiset ja laadukkaat turvapalvelut, joiden kustannusvastuu on asiakkailla itsellään. Kilpailutuksella hyvinvointialue turvaa laadukkaiden turvapalveluiden saamisen ja saavutettavuuden alueellaan, mutta pystyy itse keskittymään lakisääteisten palveluiden organisoimiseen.
Kun turvapalveluja tarjoaa jatkossa maakunnassa kilpailutuksessa valittu toimija tai toimijat, on palvelujen hankkiminen asiakkaalle helpompaa ja turvallisempaa kuin vapailta markkinoilta. Samalla voidaan varmistaa, että ikääntyneet saavat maakunnassa samansisältöistä palvelua samalla hinnalla. Kilpailutuksessa ovat mukana myös vammaispalvelujen asiakkaiden, rintamaveteraanien ja sotainvalidien käyttämät turvapalvelut.
Muilla hyvinvointialueilla on hyvin erilaisia käytäntöjä siinä, miten ne ovat järjestäneet asiakkaiden turvapalvelut. Joillakin alueilla asiakkaat hankkivat palvelunsa itse ja joissakin hyvinvointialue järjestää palvelut.
Oma Hämeen kilpailutus tulee vaikuttamaan turvapalveluiden hintoihin Kanta-Hämeessä. Muutokset koskevat maakunnassa noin kahta tuhatta ikäihmistä, jotka ovat käyttäneet turvapalveluita.
– Kilpailutus on huolella valmisteltu. Tarkoituksena on saada aikaan luotettava ja asiakkaalle helppo sopimuskokonaisuus, jossa turvapalveluiden sisältö ja hinnat on valmiiksi määritelty. Nyt kotona asuvat ikäihmiset ovat maksaneet turvapalveluista hyvin eri suuruisia summia. Kuukausimaksut turvalaitteista vaihtelevat nyt 20:stä yli 50 euroon. Ja auttajakäyntien hinnat vaihtelevat maakunnan sisällä 20:stä jopa 90 euroon. Jatkossa hinnat ovat samoja, sanoo ikäihmisten asiakasohjauksen tulosaluejohtaja Annukka Kuismin.
Uusi toimintamalli käyttöön 2025
Hyvinvointialueelle periytyi Kanta-Hämeen kunnilta seitsemän erilaista tapaa järjestää ikääntyneiden turvapalveluja. Osa kunnista oli järjestänyt palvelut julkisena, osassa asukkaat olivat hankkineet palvelut itse ja osassa oli käytössä yhdistelmämalli. Esimerkiksi Hausjärvellä palvelukokonaisuuden järjesti kokonaan kunta ja nyt se on ollut hyvinvointialueen vastuulla. Forssan seudulla asiakkaat taas ovat tehneet itse sopimukset palveluntuottajan kanssa ja maksaneet itse sekä laitevuokrat että hälytyskäynnit palveluntuottajalle.
Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa turvapalveluiden asiakasmaksut yhtenäistettiin niin, että kotihoidon turva-auttajakäynnin maksu on kaikille sama. Maakunnassa turvapalvelukäyntejä tekevät yksityiset toimijat ovat edelleen laskuttaneet asiakasta erikseen, omien hintojensa mukaisesti. Rintamaveteraaneille, sotainvalideille ja vammaispalvelujen asiakkaille, joille palvelu on myönnetty, turvapalvelu on ollut ja tulee olemaan kilpailutuksen jälkeen maksuton.
Tarkoituksena on löytää kilpailutuksella palveluntuottaja myös auttajakäynteihin. Tällä hetkellä auttajakäynnit ovat paikoin maakunnassa kotihoidon vastuulla. Jos ne siirtyisivät palveluntuottajalle, jäisi kotihoidolta pois epäsäännöllisesti toteutuva, mutta henkilöstöä sitova, vaativa palvelumuoto.
Uusi toimintamalli ja uudet sopimukset on tarkoitus saada voimaan helmikuussa 2025.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Annukka Kuisminikäihmisten asiakasohjauksen tulosaluejohtaja
Puh:050 550 2263annukka.kuismin@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Pelastuslaitos on valmiudessa, kun muut juhlivat kotona22.12.2025 14:49:25 EET | Tiedote
Lue pelastuslaitoksen vinkit turvalliseen jouluun.
Päivystyksessä joulu tarkoittaa valmiutta ja kiireellistä hoitoa22.12.2025 14:15:54 EET | Tiedote
Päivystyksessä hoidetaan jouluna äkilliset ja välitöntä hoitoa vaativat tilanteet.
Ajantasainen lääkelista sujuvoittaa hoitoa ja parantaa potilasturvallisuutta19.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Ajantasainen lääkelista on tärkeä potilasturvallisuuden edistämiseksi, sillä se varmistaa hoidon sujuvuuden ja oikeiden päätösten tekemisen. Päivystyksen osastonylilääkäri Kirsi Kärkkäinen korostaa, että lista voi parhaimmillaan pelastaa hengen. Lääkitys kannattaa merkitä ylös ja päivittää säännöllisesti, esimerkiksi Oma Häme-sovelluksen avulla.
Oma Häme on lyhentänyt merkittävästi hoitojonoja erikoissairaanhoidossa18.12.2025 16:00:52 EET | Tiedote
Oma Häme jatkaa määrätietoista työtään hoitoon pääsyn parantamiseksi erikoissairaanhoidossa. Tuoreimmat tiedot osoittavat, että hoitojonot ovat lyhentyneet merkittävästi kuluvan vuoden aikana, ja kehitys näkyy konkreettisesti useilla erikoisaloilla. Tällä hetkellä yli hoitotakuuajan leikkaushoitoa odottavia potilaita on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilastossa yhteensä 261, joista 87 potilasta on jo saanut vastaanottoajan. Elokuun lopussa yli 180 vuorokautta odottaneita oli THL:n tilastossa 1 055, joten vähennystä on lähes 700 potilasta. Oma Hämeen omissa järjestelmissä näkyy, että kuulolaitesovitusten suhteen ollaan päästy hoitotakuuseen jo 19. marraskuuta. Suun terveydenhuollossa erikoissairaanhoidon jonossa ei ole tällä hetkellä yhtään potilasta, joka olisi odottanut hoitoa yli kuusi kuukautta. Hyvinvointialueen järjestelmissä myös leikkausta odottavien potilaiden määrä on pienempi. Ensikäyntien osalta kehitys on ollut erityisen myönteistä: yli 90 vuorokautta odottaneide
Asiakasmaksut muuttuvat 1.1.2026 alkaen18.12.2025 15:01:24 EET | Uutinen
Maksujen korotukset perustuvat aluevaltuuston 16. joulukuuta tekemään päätökseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme