Innovativa lösningar från olagliga företag kan utnyttjas även i samhället
Vad motiverar innovatörer som verkar inom den informella ekonomin, och varför fortsätter de att driva olagliga företag? Ny forskning avslöjar den roll som kontexter och entreprenörers erfarenheter spelar i deras beslut att driva olagliga företag.

I sin doktorsavhandling undersöker Moses Osofero vad som motiverar entreprenörer som bildar informella företag och hur de motiverar att de fortsätter att driva sådana företag.
- Jag upptäckte att utformningen och genomförandet av politiken i samhället samt individuella upplevda erfarenheter, såsom motgångar, spelar en avgörande roll när dessa entreprenörer bestämmer sig för att stanna kvar inom den informella ekonomin, säger Osofero.
Forskningen om den informella ekonomin har till stor del fokuserat på att mäta dess storlek och inverkan på den vanliga, formella ekonomin. Den har också huvudsakligen uppfattats som negativ med insatser som har varit mest inriktade på straffåtgärder mot dess aktörer.
- Min forskning visar att det finns många olika innovativa lösningar som kommer från den informella ekonomin. En sådan lösning är kryptovalutor som utvecklades som valuta för illegal verksamhet innan de blev intressanta också för den allmänna handeln. En annan är hur arbetslösa ungdomar i den oljerika regionen i Nigeria, på grund av motgångar, uppfinner lokaltillverkade raffinaderier för att raffinera stulen råolja och sälja de färdiga produkterna både lokalt och internationellt, säger Osofero.
Dessa innovativa lösningar och många fler som växer fram ur den informella ekonomin kan bara utnyttjas när regeringar och beslutsfattare börjar försöka förstå aktörerna inom den informella ekonomin och vad som driver dem.
- En förändring av vårt förhållningssätt till den informella ekonomin och större satsningar på att förstå motiven hos aktörerna inom den informella ekonomin, skulle kunna ge ett nytt perspektiv som kan leda till en effektivare utformning av politiken och göra oss mer öppna för att utforska de innovativa ekonomiska lösningar som växer fram ur den så illa omtyckta informella ekonomin, sammanfattar Osofero.
Du kan läsa hela avhandlingen här: Understanding Enterpreneurship in the Informal Economy : Theories, Justifications and Motivations
Moses Osofero disputerar på sin avhandling den 5 september kl. 12.00 på Svenska handelshögskolan, Arkadiagatan 22, Helsingfors.
Man kan delta i disputationen på plats eller via videokonferens. Man kommer till videokonferensen via länken: https://go.hanken.fi/defence-osofero
Mer information:
Moses Osofero
Telefon: 045 310 0163
E-post: moses.osofero@hanken.fi
Opponent: Manuel Hess, Grenoble Ecole de Management
Kustos: Joakim Wincent
Kontakter
Marlene GünsbergKommunikationsspecialist
Tel:040 3521212marlene.gunsberg@hanken.fiOm
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum