Laittomien yritysten innovatiivisia ratkaisuja voidaan hyödyntää myös yhteiskunnassa
Mikä motivoi epävirallisessa taloudessa toimivia innovaattoreita ja miksi he jatkavat laitonta yritystoimintaa? Uusi tutkimus paljastaa kontekstien ja yrittäjien kokemusten roolin heidän päätöksessään harjoittaa laittomia yrityksiä.

Väitöskirjassaan Moses Osofero tutkii epävirallisia yrityksiä perustavien yrittäjien motivaatiota ja sitä, miten he perustelevat yritystoimintansa jatkamista.
– Havaitsin, että poliittiset ratkaisut ja niiden toimeenpano sekä yksilön kokemukset, kuten vastoinkäymiset, vaikuttavat ratkaisevasti yrittäjien päätökseen jatkaa epävirallisessa taloudessa, Osofero toteaa.
Aiemmissa tutkimuksissa on keskitytty suurelta osin arvioimaan epävirallisen talouden kokoa ja vaikutuksia viralliseen valtavirtatalouteen. Se on koettu ensisijaisesti kielteiseksi asiaksi, ja pääpaino on ollut interventioissa, joilla sen toimijoita pyritään rankaisemaan.
– Tutkimukseni paljastaa monipuolisia ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka syntyvät epävirallisessa taloudessa. Yksi hyvä esimerkki ovat kryptovaluutat: ne kehitettiin alun perin laittomia toimintoja varten, mutta ne saivat jalansijaa muussakin kaupankäynnissä. Toinen esimerkki löytyy Nigerian öljyalueelta, jossa työttömät ja vastoinkäymisiä kohdanneet nuoret perustivat paikallisia pienjalostamoja ja alkoivat jalostaa varastettua raakaöljyä ja myydä valmiita tuotteita paikallisesti ja kansainvälisesti, Osofero sanoo.
Näitä ja monia muita epävirallisesta taloudesta nousevia innovaatioita voidaan hyödyntää vain, jos hallitukset ja poliitikot pyrkivät ymmärtämään epävirallisen talouden toimijoita ja heidän toimintansa taustalla olevia syitä.
– Uusi lähestymistapa, jossa korostettaisiin epävirallisen talouden toimijoiden motiivien ja perustelujen ymmärtämistä, antaisi meille uuden näkökulman. Se voisi johtaa tehokkaampaan politiikkaan ja innostaa meidät tutkimaan innovatiivisia taloudellisia ratkaisuja, jotka syntyvät huonomaineisessa epävirallisessa taloudessa, Osofero tiivistää.
Koko väitöskirja on luettavissa täällä: Understanding Enterpreneurship in the Informal Economy: Theories, Justifications and Motivations
Moses Osofero puolustaa väitöskirjaansa 5. syyskuuta klo 12.00 Kauppakorkeakoulu Hankenissa osoitteessa Arkadiankatu 22, Helsinki.
Väitöstilaisuus järjestetään hybridimuotoisena. Osallistua voi tulemalla paikan päälle tai videoyhteyden välityksellä. Videokokoukseen voi osallistua tästä linkistä: https://go.hanken.fi/defence-osofero
Lisätietoja:
Moses Osofero
Puhelinnumero: 0453100163
Sähköposti: moses.osofero@hanken.fi
Vastaväittäjä: Manuel Hess, Grenoble Ecole de Management
Kustos: Joakim Wincent
Yhteyshenkilöt
Marlene GünsbergViestintäasiantuntija
Puh:040 3521212marlene.gunsberg@hanken.fiTietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta.
Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 14 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme