Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Aluehallintovirasto määrää uhkasakolla tehostettuna Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta korjaamaan pelastustoimen palvelujen tason

Jaa

Etelä-Suomen aluehallintovirasto määrää 350 000 euron uhkasakon uhalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta korjaamaan pelastustoimen palvelujen tasossa havaitut huomattavat puutteet.

Aluehallintovirasto määräsi 13.12.2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen korjaamaan pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville hälytettävän muodostelman lain edellyttämälle tasolle. Määräys tuli toteuttaa 31.3.2024 mennessä. Hyvinvointialue ei noudattanut määräystä ja valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Päätös tuli panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta. Hallinto-oikeuden mukaan ei ollut syitä keskeyttää määräyksen täytäntöönpanoa.

Hyvinvointialueella on huomattavia puutteita pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville hälytettävissä muodostelmissa

Hyvinvointialueella pelastustoimen palvelut tuottava Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on määritellyt pelastustoiminnan hälytettävät vasteet siten, että pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville voidaan hälyttää pelastusryhmää (1+3 henkilöä) pienempi muodostelma. Aluehallintoviraston mukaan toimintamalli ei vastaa voimassa olevan lainsäädännön vaatimuksia. Aluehallintovirasto on käyttänyt päätöksen tukena pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjetta.

”Asiassa on kyse pelastustoimen palvelujen yhdenvertaisesta saatavuudesta, pelastustoiminnan viivytyksettömyydestä ja tehokkuudesta sekä pelastushenkilöstön työturvallisuudesta. Pelastustoimen A- ja B- kiireellisyysluokan tehtäville hälytettävän muodostelman on oltava vahvuudeltaan vähintään 1+3, jotta edellä mainitut vaatimukset toteutuvat. Muodostelma voi koostua useista eri yksiköistä”, kertoo pelastusylitarkastaja Eero Nyman Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Palvelujen järjestämisvastuu hyvinvointialueella

Pelastustoimen palvelujen järjestämisvastuu on laissa säädetty hyvinvointialueelle. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueeseen kuuluva Keski-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa pelastustoimen palvelut myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Pelastuslaitos määrittelee hätäkeskukselle antamassaan hälytysohjeessa, millainen muodostelma hälytetään kullekin pelastustoimen tehtävälle.

Hyvinvointialueelle asetettu määräys edellyttää sitä korjaamaan puutteen hälytettävissä muodostelmissa ja antamaan asian korjaamisesta selvityksen aluehallintovirastolle määräaikaan 1.10.2024 mennessä. Mikäli puutetta ei korjata määräaikaan mennessä, uhkasakko tuomitaan maksettavaksi erillisellä päätöksellä.

Aluehallintovirasto valvoo hyvinvointialueiden pelastustoimea sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta ja tasoa toimialueellaan. Aluehallintoviraston tavoitteena on varmistaa, että pelastustoimen palvelutaso vastaa pelastuslain mukaisesti paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia. Jos valvonnassa havaitaan huomattavia puutteita tai epäkohtia, aluehallintovirasto voi antaa hyvinvointialueelle määräyksen korjata palvelut lain edellyttämälle tasolle.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston korjausmääräys 3.9.2024 (LINKKI)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.

Aluehallintoviraston verkkosivut

""

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release

According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.

Tillsyn över plockning av vilda bär: arbetarskyddsmyndigheten förbereder sig på att utreda plockarnas ställning26.6.2025 07:57:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt de förhandsuppgifter som arbetarskyddsmyndigheten fått kommer organiseringen av plockningen och plockarnas bakgrund i år att vara mer varierande än tidigare. Vid inspektionerna blir man sannolikt tvungen att utreda om plockarna är anställda eller sådana plockare som avses i bärlagen. Det är inte avtalets namn som avgör, utan hur arbetet de facto har ordnats.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye