Lidlin toiminta tuottaa työtä ja tuloa yli 18 000 suomalaiselle
Lidl teetti selvityksen yhtiön taloudellisista vaikutuksista Suomessa. Selvityksestä käy ilmi, että Lidlin toiminnan työllisyysvaikutus on Suomessa yli 18 000 henkilöä, verovaikutus noin 400 miljoonaa ja vaikutus bruttokansantuotteeseen 1,23 miljardia euroa.
Lidl on selvittänyt toimintansa vaikutukset suomalaiseen yhteiskuntaan. Taloudellisten vaikutusten arvioinnin pohjana on käytetty Lidlin tilikauden 2023 tietoja, ja selvityksen on Lidliltä saatujen tietojen pohjalta toteuttanut KPMG.
Lidl Suomen vaikutukset on arvioitu erikseen neljästä näkökulmasta, jotka ovat työllistäminen, tuotokset, bruttokansantuotevaikutus sekä verovaikutukset. Taloudellinen arviointi on toteutettu Suomi-tason panos-tuotosmallinnuksen avulla, jolla on arvioitu Lidl Suomen epäsuorat ja aiheutetut vaikutukset Suomen yhteiskuntaan.
Työtä yli 18 000 henkilölle ja euroja yli 21 000 omakotitalon arvosta
Lidl Suomi työllisti tilikaudella 2023 suoraan noin 5600 henkilöä. Kun Lidl osti tuotteita ja palveluita suomalaisilta yrityksiltä, nämä pystyivät työllistämään arviolta yhteensä 10 170 henkilöä. Kun tämä välittömien ja välillisten työllisten joukko käyttää rahaa yksityisen kulutukseen, syntyy tulovaikutus, jonka ansiosta työllistyy arviolta 2500 henkilöä. Kokonaisuudessa Lidl luo toiminnallaan Suomeen arviolta 18 260 työpaikkaa.
Selvityksestä käy ilmi, kuinka Lidlin toiminta tuottaa euroja eli tuotosta useille eri toimialoille. Yhteensä Lidlin toiminnan kokonaistuotos on 4270 miljoonaa euroa, mikä vastaa arvoltaan yli 21 000 keskihintaista omakotitaloa. Välillinen ja tulovaikutus jakautuu useille eri sektoreille: suurimmat tuotosvaikutukset ovat teollisuudelle (970 miljoonaa), tukku- ja vähittäiskaupalle (350 miljoonaa) sekä maa-, metsä- ja kalataloudelle (270 miljoonaa). Kiinteistöalalle sekä kuljetus- ja varastointialalle tuotosvaikutus on kullekin 130 miljoonaa.
– On vaikuttavaa huomata, miten mittavat ja laajat vaikutukset meillä on. On selvää, että ruokakauppa tekee tiivistä yhteistyötä elintarviketeollisuuden kanssa, mutta monelle voi tulla yllätyksenä, miten toimintamme heijastuu monille muille toimialoille kuten esimerkiksi rakentamiseen, Lidlin CFO Sami Pyykönen summaa.
Mittava verovaikutus ja osuus koko Suomen BKT:sta
Lidlin toiminnan aiheuttama verokertymä oli viime vuoden tiedoilla laskettuna 400 miljoonaa euroa. Tämä pitää sisällään Lidl Suomen maksamat verot (141 miljoonaa), Lidlin hankintojen ja investointien aiheuttamat verot (160 miljoonaa) sekä verojen tulovaikutuksen (110 miljoonaa).
– 400 miljoonaa veroina Suomen kassaan on huima summa. Mittakaavasta kertoo, että tällä summalla voidaan mahdollistaa vuodeksi perusopetus noin 40 000 lapselle tai kuukausipalkka yli 109 000 sairaanhoitajalle, Pyykönen kertoo.
Selvityksen mukaan Lidlin vaikutus Suomen bruttokansantuotteeseen on 1230 miljoonaa euroa, mikä vastaa 0,5 prosenttia koko Suomen BKT:sta. Kokonaisluku sisältää Lidl Suomen oman arvonlisän sekä usean hankintaketjun ja palkoilla maksetun kulutuksen aiheuttaman arvonlisän.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Yli miljoona ilmaista tuotetta lunastettiin Lidlin paistopistetempauksessa – suosituin tuote vegaaninen4.10.2024 09:57:13 EEST | Tiedote
Lidl teki syyskuussa kaikkien aikojen herkkutempauksen: Lidl Plus -etuohjelmaan lanseerattiin kampanja, jossa asiakas pystyi parhaimmillaan saamaan joka päivä kupongin ilmaiseen paistopistetuotteeseen. Kampanja oli asiakkaiden keskuudessa suosittu, ja ilmaisia paistopistetuotteita haettiin Lidlistä yli miljoona. Suosituin tuote asiakkaiden keskuudessa oli omenatasku, joka sopii myös vegaaniseen ruokavalioon.
Lidl panostaa ilmastotyöhön ja tavoittelee nettonollaa 2050 mennessä3.10.2024 07:36:00 EEST | Tiedote
Lidl panostaa kunnianhimoiseen ilmastotyöhön toimitusketjuissaan ja sitoutuu nettonolla-tavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä. Lidlin vahva sitoutuminen kestävään liiketoimintaan ja ilmastotyöhön on osa ketjun kansainvälistä ilmastostrategiaa. Kansainvälisesti Lidl on jo pystynyt vähentämään kasvihuonepäästöjään 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna.
Lidl avaa 205. myymälänsä – Tuusulan Hyrylässä vietetään avajaisia 3.10.2.10.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Lidl avaa 205. myymälänsä torstaina 3.10. Tuusulan Hyrylään. Kiinteistöä on remontoitu vuoden alusta saakka uusimman ilmeen mukaiseksi Lidl-myymäläksi, joka käyttää ainoastaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. Odotetun myymälän avajaisia juhlitaan 3.10. aamukahdeksasta alkaen.
Lidl ottaa käyttöön 20 prosentin alennuksen punalappuihin1.10.2024 13:41:28 EEST | Tiedote
Punalaputettujen tuotteiden osto on valtavirtaistunut ja on nykyisin arkipäivää. Lidl laittaa tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin: monien kylmätuotteiden kohdalla jo kuusi päivää ennakkoon tai kuivatuotteen kohdalla jopa monta kuukautta ennakkoon. Lokakuun alusta alkaen näiden tuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja osa tuotteista saa viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.
Hinnat ja halvin ruokakauppa kiinnostavat – entäpä vastuullisuus? Mikä ruokakauppa on reiluin?30.9.2024 13:15:00 EEST | Tiedote
Hinnat kiinnostavat kuluttajia ja kilpailu halvimmasta ruokakaupasta käy kiivaana. Kiinnostaako vastuullisuus samaan tapaan kuluttajia, ja miksi reiluimmasta ruokakaupasta ei tehdä samaan tapaan vertailuja kuin halvimmasta ruokakaupasta? Jos halvimman ostoskorin sijaan vertaillaan reiluinta ostoskoria, mikä ruokakauppa on voittaja?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme