Hallituksen kasvua hakeva linja ei näyttäydy johdonmukaisena
Petteri Orpon hallituksen ohjelma pitää sisällään pyrkimyksen kohentaa Suomessa toimivan ja Suomeen investoivan teollisuuden kilpailukykyä ja tavoitteen siitä, ettei Suomessa toimivan teollisuuden kustannuksia nosteta kotimaisin päätöksin. Valitettavasti tänään päättyneen budjettiriihen päätökset eivät kaikilta osin näytä tukevan tätä tavoitetta.

Hallituksen kasvua hakeva linja horjahtelee. Vaikka esimerkiksi investointiverohyvitys on hyvä keino pyrkiä houkuttelemaan teollisia, puhtaan siirtymän investointeja maahamme, valmisteilla oleva toteuttamisen tapa ei saa jäädä kriteereiltään hankalaksi ja investoijien näkökulmasta jäykäksi. Muutoin toivotut vaikutukset investointien vauhdittumiseen voivat jäädä lähtötelineisiin.
Budjettiriihen yhteydessä olisi ollut mahdollista myös tarttua energiaintensiiviselle teollisuudelle tärkeään sähköistämistukeen. Suomessa on käytössä useita kilpailijamaita maita pienempi sähköistämistuki, joka on Suomessa päättymässä vuoden 2025 jälkeen.
- Hallitus olisi voinut varmistaa sähköistämistuen jatkumisen aina vuoteen 2030 asti ja näin osaltaan rakentaa kilpailijamaihimme verrattuna tasapuolisia kilpailuedellytyksiä. Luopuminen sähköistämistuesta heikentää väistämättä suomalaisen teollisuuden kilpailuasemaa, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Paula Lehtomäki sanoo.
Metsäteollisuus pitää ikävänä myös hallituksen päätöstä väylämaksujen korottamisesta. Päätös on hallituksen ohjelman vastainen, ja se tuli yllätyksenä merilogistiikan toimijoille ja rahdinantajille. Nyt väylämaksut ovat nousemassa jopa 70 prosenttia aikaisemmasta. Suunniteltu korotus on toteutumassa erittäin huonoon aikaan, koska merikuljetuksiin on kohdistumassa EU-päästösääntelyn kustannuspaineita, joiden vaikutus Suomen ulkomaankaupalle voi lähivuosina olla jopa 500–600 miljoonaa euroa vuositasolla.
- Logistiikkakustannusten nostaminen tilanteessa, jossa Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista 96 prosenttia kulkee meriteitse, ei valitettavasti palvele talouskasvun tavoitetta – päinvastoin. Merikuljetusten kustannukset vaikuttavat suoraan heikentävästi vientiteollisuuden kilpailukykyyn ja sitä kautta kansantalouteen, koska muita kustannustehokkaita kuljetusvaihtoehtoja ei ole olemassa, Lehtomäki muistuttaa.
Viime vuosina useat valtiot ovat käynnistäneet merkittäviä valtiontukitoimia houkutellakseen teollisia investointeja ja työpaikkoja omaan maahansa. Suomi ei tässä rahanjakokilpailussa pärjää. Siksi maassamme tulisi tehdä päämäärätietoisesti töitä toimintaympäristön houkuttelevuuden parantamiseksi, jotta voimme turvata globaalissa kilpailussa pärjäämistä ja saada jatkossakin teollisen mittakaavan investointeja ja uusia työpaikkoja.
- Budjettiriihen päätökset eivät kasvuloikkaa vahvista. Hallituksella onkin vielä iso savotta edessään, Paula Lehtomäki summaa.
Lisätietoja:
Paula Lehtomäki
toimitusjohtaja
p. 09 132 6600
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula LehtomäkiToimitusjohtajaMetsäteollisuus ry
Puh:09 132 6600paula.lehtomaki@forestindustries.fiKuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Metsäteollisuus ry
Metsäteollisuus suhtautuu EU:n ilmastotavoitteisiin toiveikkaan realistisesti2.7.2025 14:07:07 EEST | Tiedote
Euroopan komissio on tänään julkaissut vuotta 2040 koskevat EU:n ilmastotavoitteet. Suomen metsäteollisuus suhtautuu kunnianhimoisiin tavoitteisiin toiveikkaan realistisesti. Ilmastopolitiikan painopiste on pidettävä fossiilisten päästöjen vähentämisessä ja ratkaisujen, kuten metsäpohjaisen biotalouden, edistämisessä.
Uusi selvitys: Satama-automaatio vahvistaa Suomen resilienssiä ja kilpailukykyä26.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Globaalien kriisien, toimitusketjujen häiriöiden ja muuttuvan turvallisuusympäristön keskellä Suomen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän resilienssi korostuu entistä vahvemmin. Satamilla on keskeinen rooli huoltovarmuuden ja viennin kivijalkana, ja juuri nyt on tärkeää vauhdittaa satamien automaatiokehitystä. Uuden satama-automaatioselvityksen mukaan suomalaisella osaamisella, yhteistyöllä ja kansainvälisistä ratkaisuista oppimalla voidaan rakentaa tehokkaita, turvallisia ja kestäviä satamaympäristöjä, jotka tukevat koko yhteiskunnan toimintakykyä ja kilpailuetua.
METSO-ohjelma edistää tehokkaasti luonnon monimuotoisuutta24.6.2025 11:28:31 EEST | Tiedote
Metsäteollisuus ry tukee METSO-ohjelman jatkoa ja kehittämistä osana kansallista luonnon monimuotoisuustyötä. Ohjelmalla on tärkeä rooli vapaaehtoisena, kohdennettuna ja vaikuttavana työkaluna, joka tuottaa konkreettisia tuloksia arvokkaimpien metsäluontokohteiden turvaamisessa.
Raidekuljetusten lisääminen on tehokkain tapa vähentää metsäteollisuuden logistiikan päästöjä12.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Selvitys metsäteollisuuden logistiikan päästöistä sekä niiden vähentämiseen liittyvistä mahdollisuuksista osoittaa, että suurin potentiaali lisäisiin päästövähennyksiin on puukuljetusten siirtämisessä teiltä raiteille. Merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti. Afryn tekemä laaja, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystyötä.
Turvallisuus ja teollisuuden kilpailukyky puhuttivat Metsäteollisuuden EU-seminaarissa9.5.2025 16:54:02 EEST | Tiedote
Metsäteollisuuden kevätseminaarissa puhuttiin Suomen 30-vuotisen EU-jäsenyyden suomista mahdollisuuksista ja sen tuomista haasteista. Eniten huomio kiinnittyi turvallisuuteen ja teollisuuden kilpailukykyyn. Antti Lindtman kysyi konkreettisia toimia piippujen tulppaamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme