Pohjois-Savon ELY-keskus

Toimenpideselvitys valtatien 6 parantamisesta välillä Onkamo ja Reijola (Pohjois-Karjala)

Jaa

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) laatii toimenpideselvityksen valtatielle 6 Tohmajärven Onkamon ja Joensuun Reijolan väliselle osuudelle.

Valtatien 6 kehittäminen tukee elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä parantaen mm. raakapuu- ja energiahuollon kuljetusten toimintavarmuutta ja kytkee Joensuun ja Keski-Karjalan työssäkäyntialueita tiiviimmin yhteen helpottaen työvoiman saatavuutta ja liikkuvuutta. Hanke tukee Itä-Suomen liikennestrategian tavoitteita myös liikenneturvallisuuden ja liikenteen ympäristövaikutusten torjunnan näkökulmista.

Suunnitelma on jatkoa vuonna 2021 valmistuneelle Valtatien 6 Imatra–Joensuu -esiselvitykselle sekä vuonna 2009 laaditulle Valtatie 6 välillä Onkamo–Joensuu, keskikaidesuunnitelma -selvitykselle.

Toimenpideselvityksessä tavoitteena on tarkentaa aiemmissa selvityksissä esitettyjä periaateratkaisuja toteutettavuuden, laatutason ja kustannusten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on parantaa tien tehokkuutta hyödyntäen nykyistä tieverkkoa, ja tunnistaa toimenpiteet, jotka vaikuttavat saavutettavuuteen ja liikenneturvallisuuteen.

Suunnittelualue käsittää noin 32 km valtatietä 6, ja lisäksi noin 3,5 km valtatietä 9 Tohmajärven suuntaan. Toimenpideselvityksen lähtökohtana on valtatien parantaminen ja leventäminen pääsääntöisesti nykyiselle paikalleen. Valtatie 6 on osoitettu maakuntakaavassa kaksiajorataiseksi päätieksi välillä Reijola–Haavanpää. Kyseisellä välillä valtatien poikkileikkaus voi olla nelikaistainen tai 2+1-kaistaisista ohituskaistoista muodostuva keskikaiteellinen tie.

Suunnitteilla rinnakkaistie

Reijola–Haavanpää-välille suunnitellaan lisäksi maantietasoinen rinnakkaistie. Haavanpää–Onkamo-välille suunnitellaan keskikaiteellisia ohituskaistaosuuksia. Valtatien tavoitenopeus on 100 km/h, pois lukien yksittäiset liittymät sekä tienvarsiasetuksen kohdat, joissa nopeus voi olla 80 km/h.

Toimenpideselvityksessä tutkitaan tarve Joensuun seudun yleiskaavassa 2020 esitetyille Kukkupään eritasoliittymälle ja Honkavaaran eritasoliittymälle sekä mahdolliset kevennetyt toimenpiteet. Suunnittelujakson eteläosassa Onkamon kohdalla huomioidaan aikaisemmin valmistuneen valtatie 9 Onkamo–Niirala yleissuunnitelman ratkaisut. Suunnittelun yhteydessä selvitetään alustavat melusuojaustarpeet ja pohjavesien suojaustarpeet.

Maanteiden suunnittelu on pitkä ja vaiheittain tarkentuva prosessi

Maanteiden suunnittelussa edetään vaiheittain ja tarkasteltavan tiejakson tavoitetila tulee toteutumaan pitkällä aikajänteellä. Nyt käynnissä oleva työ on yleispiirteinen toimenpideselvitys, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien kehittämisen periaateratkaisut jatkosuunnittelua varten. Suunnittelu tarkentuu myöhemmin tie- ja rakentamissuunnitelmien laatimisen myötä.

Toimenpideselvitystä laatii A-Insinöörit ja työtä ohjaa hankeryhmä, johon kuuluvat Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten sekä Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi Joensuun kaupungin, Tohmajärven kunnan, Pohjois-Karjalan liiton sekä Pohjois-Karjalan vastuumuseon edustajat. Toimenpideselvitys valmistuu loppuvuodesta 2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

projektipäällikkö Mikko Laitinen
Pohjois-Savon ELY-keskus
p. 0295 026 736
mikko.laitinen@ely-keskus.fi

suunnittelupäällikkö Piritta Laitakari
A-Insinöörit Suunnittelu Oy
p. 040 6693 656
piritta.laitakari@ains.fi

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t

Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai

Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote

Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye