Taidevarkaat iskevät Fortniteen: Suosikkipelin uutuusympäristössä pelaajat pääsevät rohmuamaan Kansallisgallerian klassikkoteoksia

Jaa

Kansallisgalleria tuo ensimmäistä kertaa Suomen kansalliset taideaarteet pelimaailmaan nuorten suosimassa Fortnite-pelissä. Uudessa Art Heist -peliympäristössä pelaajien tehtävä on kaapata itselleen klassikkoteoksia ja pitää ne itsellään vastapelaajien ryöstöyrityksistä huolimatta. Perinteistä kuvataidetta ja pelimaailmaa yhdistelevä Art Heist täyttää osaltaan Kansallisgallerian tavoitetta luoda taide-elämyksiä myös digitaalisissa kanavissa.

Kansallisgallerian klassikkoteoksia pääsee nyt ihastelemaan supersuositussa Fortnite-pelissä täysin uudella tavalla.  Torstaina 5.9. Fortnite Creative -alustalla julkaistava Art Heist on interaktiivinen pelikartta, joka yhdistää taiteen, kulttuurin ja viihteen.

Lipunryöstöpelin muunnelmassa joukkueet kilpailevat löytääkseen, varastaakseen ja suojellakseen arvokkaita taideteoksia. Kansallisgallerian taidekokoelmasta nähdään pelissä seitsemän ikonista teosta, mukaan lukien Akseli Gallen-Kallelan ja Eero Järnefeltin maalaukset.

Taideteoksia ollaan pelimaailmoissa nähty harvoin, ja silloinkin yleensä joko somisteina tai taustakuvina. Art Heist sen sijaan tuo taideteokset ensimmäistä kertaa keskeiseksi osaksi pelikokemusta. Teokset ovat toimineet myös inspiraation lähteinä pelikartan eri alueille.

”Mikään museo ei tietääksemme ole aiemmin tehnyt tällaista peliympäristöä. Koko prosessi on ollut meille oppimatka siihen, millä eri tavoin interaktioita voidaan luoda taiteen ympärille. Pelissä taideteokset ovat tiivis osa pelin tarinaa, minkä myötä suomalainen taide ja kulttuuri tavoittavat paremmin myös digitaalisen pelaajayleisön”, kertoo Kansallisgallerian digitaalisen sisällön tuottaja Anna Laamanen.

Projekti on tehty yhteistyössä Adventure Clubin, Helsinki XR Centerin Virtual Creation Coren ja Transparent Eyeballin kanssa. Kartan suunnitteluun ja testaamiseen on osallistunut aktiivisesti myös joukko Fortnite-pelaajia.

Tulevaisuuden taidekokemusta kehittämässä


Art Heist on osa laajempaa Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmaa (2022–2024), joka vahvistaa Kansallisgallerian osaamista luoda taidepalveluita verkossa. Ohjelman aikana on pilotoitu uusia tapoja ja formaatteja luoda digitaalisia elämyksiä, jotka mahdollistavat taiteen kokemisen entistä monimuotoisemmin.

Kansallisgalleria on luonut ohjelman puitteissa esimerkiksi Taidejahdin Robloxissa. Se tavoitti lähes satatuhatta lasta Ylen itsenäisyyspäivän vastaanotolla metaversumissa. Sen lisäksi mm. Taidetrippi-videoesseesarja sekä Hugo Simbergin maailma -virtuaalinäyttely ovat osoituksia siitä, kuinka taiteen ja teknologian yhdistäminen voi avata uudenlaisia mahdollisuuksia taiteen kokemiseen.

Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman tavoitteena on keksiä ja tutkia, minkälaisia taide-elämyksiä voisimme tuottaa digitaalisessa ympäristössä. Art Heist toimii tässä osaltaan esimerkkinä siitä, miten voimme laajentaa taiteen saatavuutta nuorten ihmisten arjessa, luomalla sisältöjä heidän käyttämilleen alustoille”, kertoo Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman johtaja Johanna Eiramo.

”Art Heist on yksi keino hakea uusia toimintatapoja ja toteuttaa tärkeintä tehtäväämme eli Suomen kulttuuriperinnön vahvistamista ja taiteellisen sivistyksen edistämistä”, kiteyttää Kansallisgallerian pääjohtaja Kimmo Levä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Eero Järnefeltin teos Raatajat rahanalaiset / Kaski, 1893 näkyy sijoiteltuna pelimaailmaan, jossa liekit ympäröivät teosta.
Kansallisgallerian kokoelmista tuttu teos Art Heist -pelimaailmassa.
Kansallisgalleria
Lataa
Tiimi ryntää ulos galleriasta kohti seikkailua. Taustalla Art Deco -tyylinen tila, jossa viisi hahmoa ja yksi taideteos.
Tiimi ryntää ulos galleriasta kohti seikkailua.
Kansallisgalleria
Lataa
Sinisävyisessä talvimaisemaisessa ympäristössä näkyy teos, joka on läpinäkyvän laatikon sisällä.
Teos pelin talvimaailmassa valmiina napattavaksi.
Kansallisgalleria.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallisgalleria / Finlands Nationalgalleri / Finnish National Gallery

Kansallisgallerian kokoelmaa hyödyntävä Remix the Archive -näyttely esillä New Yorkissa5.5.2025 09:37:00 EEST | Tiedote

Kansallisgallerian järjestämän kansainvälisen generatiivisen taiteen kilpailun Combine24:n finaaliteoksia esitellään newyorkilaisessa Dunkunsthalle-galleriassa 9.5–21.6.2025. Viime vuonna järjestetyssä kilpailussa osallistujat hyödynsivät Kansallisgallerian tekijänoikeusvapaata, CC0-lisensoitua kokoelmadataa generatiivisen taiteen teosten luomisessa. New Yorkissa Remix the Archive -näyttely toteutetaan yhteistyössä Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin ja Suomen New Yorkin pääkonsulaatin kanssa.

Remix the Archive exhibition, using data from the Finnish National Gallery collection, comes to New York5.5.2025 09:37:00 EEST | Press release

The finalist works of the international generative art competition Combine24 will be on show at the Dunkunsthalle Gallery in New York 9 May-21 June 2025. The competition asked for participants to use the National Gallery’s copyright-free, CC0-licensed collection data to create new generative artworks. The Remix the Archive exhibition is a collaboration between the Finnish Cultural Institute and the Consulate General of Finland in New York.

Ilmo Kapanens och Aarni Kapanens verk Loom of Reality vann huvudpriset i Finlands Nationalgalleris tävling för generativ konst Combine248.10.2024 13:01:41 EEST | Pressmeddelande

Huvudpriset på tiotusen euro delades ut av Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra. Andra pris i tävlingen, åttatusen euro, vanns av Andreas Rau med verket Inventory Numbers. I tävlingen delades också ett pris för publikens favorit ut. Publikpriset uppgick till femtusen euro, och publiken kunde rösta på sin favorit digitalt. Publikens favoritverk var Ilmo Kapanens och Aarni Kapanens verk Loom of Reality.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye