Maahanmuuttovirasto

Migrationsverkets konkurrensutsättning av IT-tjänster för utlänningsärenden är klar

Dela

Migrationsverket har slutfört konkurrensutsättningen för att anskaffa sakkunnigtjänster för förvaltning och utveckling av ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) samt datalagret och tjänsterna med anknytning till utlänningsärenden.

– Syftet med konkurrensutsättningen har varit att utveckla migrationsförvaltningens systemhelhet för digital ärendehantering och tjänster, som är ett viktigt verktyg i vårt beslutsfattande. Till den konkurrensutsatta helheten hör ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden och e-tjänsten Enter Finland som en del av det, säger dataadministrationsdirektör Tarmo Jukarainen.

Ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden används även av andra myndigheter, såsom polisen, Gränsbevakningsväsendet och de finska beskickningarna. Systemet främjar en smidig och kontrollerad inresa i landet samt bidrar till Finlands inre säkerhet.

Delarna i upphandlingen och tjänsteproducenterna med vinnande anbud

Upphandlingen består av följande delar:

  • Del 1: förvaltning och utveckling
  • Del 2: support

Del 1 består av förvaltning och utveckling och omfattar bland annat utvecklingen, moderniseringen och förvaltningen av Enter Finland och UMA. Till delen hör bland annat systemförvaltning, arkitekturplanering och definiering och programmering av nya funktioner.

I del 2 ingår sakkunnigtjänster för att erbjuda Migrationsverket support. Sådana är till exempel planering av överföring av tjänster, planering av verksamhetsmodeller och datasäkerhetslösningar samt uppgifter som anknyter till modernisering av arkitektur, utredningar, utvärderingar och kvalitetssäkring.

Följande leverantörer hade vinnande anbud:

  • Del 1
    • Accenture Oy, 100 % av förvaltningen och 50 % av utvecklingen
    • twoday Oy, 50 % av utvecklingen
  • Del 2
    • Digia Finland Oy, 100 % av supporten

– De utvalda leverantörerna erbjuder lösningsorienterade och innovativa sakkunnigtjänster som hjälper oss att utveckla våra system så att de blir ännu mer användarvänliga och kostnadseffektiva. Vårt mål är att skapa en systemhelhet som är modern, säker och lätt att förvalta och som smidigt kan utvecklas efter de behov som såväl kunder, arbetsgivare som andra aktörer har. Samtidigt övergår vi till en modell med flera leverantörer vid utvecklingen av digitala tjänster, förnyar verksamhetsmodeller och utnyttjar moderna metoder för agil utveckling, säger Jukarainen.

Systemutveckling främjar en effektiv verksamhet

De anbudssökande som uppfyllde lämplighetskraven jämfördes enligt de kriterier som hade angetts i upphandlingsannonsen.

Det lämnades in sex anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud. Grunden för valet av anbud var förhållandet mellan pris och kvalitet, där priset vägde 40 procent och kvaliteten 60 procent. Som en del av jämförelsen av kvalitet ordnades det gruppintervjuer med sakkunniga.

Det uppskattade totala värdet av upphandlingen är 55–110 miljoner euro under den tid som ramavtalet gäller. Längden på ramavtalet är tre år för båda delarna och det kan förlängas med en optionsperiod på ett år. Värdet av upphandlingen är fördelat mellan delarna enligt följande:

  • Del 1: 50–100 miljoner euro
  • Del 2: 5–10 miljoner euro

Migrationsverket är inte bundet till det uppskattade minimivärdet av upphandlingen.

Migrationsverket utför inköp inom delarna efter sina behov och sin finansieringssituation. Verket använder sig också av EU:s finansieringskanaler i upphandlingen. Målet är att utveckla kostnadseffektiviteten vidare i framtiden.

Det kommer att bli många förändringar i invandringslagstiftningen både på det nationella planet och på EU-planet, som medför ändringar i handläggningen i ärendehanteringssystemet. Migrationsverket har också som mål att möjliggöra en ännu effektivare ärendehantering under de kommande åren, där systemutveckling är ett bra redskap.

Besvärstiden i fråga om upphandlingen pågår som bäst.

Ytterligare information till medier

Nyckelord

Kontakter

Tarmo Jukarainen, dataadministrationsdirektör, fornamn.efternamn@migri.fi, tfn 0295 434 173

Länkar

Migrationsverket

Migrationsverket är en beslutsfattande organisation i immigrations-, asyl-, flykting- och medborgarskapsärenden och upprätthåller systemet för mottagande.

Följ Maahanmuuttovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Maahanmuuttovirasto

Longer period of residence required for citizenship1.10.2024 11:51:29 EEST | Press release

The period of residence required for acquiring Finnish citizenship will be extended as of 1 October 2024. The general period of residence requirement will be 8 years. The purpose of the amended legislation regarding citizenship is to emphasise the importance of successful integration as a prerequisite for citizenship. For applicants who meet the language skills requirement, for example, the required period of residence will be 5 years.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye