Espoon Kivenlahdessa rakennettiin sähköverkkoa: suurjännitteinen kaapeli maan alla on vielä harvinaisuus
Espoolaisten sähkönjakelu vahvistuu, kun Kivenlahdessa vaihdetaan kilometrin verran suurjännitteistä maakaapelia paksumpaan. Suurjänniteverkko rakennetaan yleensä ilmajohtona, mutta tiiviisti rakennetussa ympäristössä, kuten Espoossa, joudutaan joskus turvautumaan maakaapeliin.

Espoossa sähköverkon kapasiteetti on tulossa täyteen, ja uudet kaapelit parantavat tilannetta. Kivenlahden sähköverkkoprojekti sisältää kaksi vaihetta: Kivenlahden sähköaseman kojeisto uusitaan sellaiseksi, että asemalle voi liittää järeämmät kaapelit ja sähköverkon kaapelit uusitaan.
Espoossa sähkönkäytön on arvioitu kaksinkertaistuvan kymmenen vuoden aikana. Kun sähkönkäytön kapasiteetti tulee täyteen, riskit myös suurhäiriöön kasvavat. Kun Suomenojan voimalaitos on lopettanut kivihiilen käytön, sähkönkäyttö Espoossa on kasvanut entisestään.
Kaapeleiden uusiminen lisää Espoon suurjännitteisen jakeluverkon siirtokapasiteettia sähkönkulutuksen lisääntyessä.
“Espoolaisten sähköverkko on nyt entistä varmempi. Kivenlahden investointien ansiosta tulevaisuudessa myös sähkökatkoja on vähemmän. Sähkönjakeluyhtiöiden kiristyneen sääntelyn takia Carunan vastaavat investoinnit voivat hidastua”, sanoo Carunan suurjännitteisten jakeluverkkoprojektien johtaja Kari Vessonen.
Maakaapeli on kaupunkialueella usein ainoa vaihtoehto
Kivenlahden aiemmat kaapelit on rakennettu 2000-luvun alkupuolella. Uudet kaapelit kulkevat pääosin samaa reittiä pitkin, joten esimerkiksi istutuksia ei ole tarvinnut siirtää.
Koko Suomen mittakaavalla valtaosa suurjännitteisestä sähköverkosta on ilmajohtoverkkoa. Tiiviisti rakennetussa Espoossa suurjännitteinen ilmajohto rakennetaan kuitenkin nykyään jo lähtökohtaisesti maan alle.
“Kaavoittaminen sähköverkolle tehtiin tiiviissä yhteistyössä kaupungin kanssa, jotta kaapelit saatiin kulkemaan järkevässä paikassa asutuksen ja ympäristön kannalta. Lähtökohtaisesti kaapelointi on kuitenkin luonnon monimuotoisuuden kannalta parempi vaihtoehto kuin ilmajohto”, Vessonen sanoo.
Suuret voimajohdot nostettiin lähes 30 metrin korkuisiin pylväisiin
Uudet kaapelit on nyt laskettu maahan, ja viimeinenkin kaivanto peitetään syyskuun aikana.
Kaapelointityön viimeinen vaihe oli nostaa suuret voimajohdot sähköpylväsiin siinä kohdassa, jossa ne nousevan maan päälle Tillinmäen tiellä Espoon kaupungin varikkoalueella.
“Katkaisimme johdoista sähköt, mikä ei näkynyt alueen asukkaille millään tavalla. Urakoitsija Omexom rakensi telineet pylvään ympärille ja kytki maakaapeliverkon alueella jo olevaan ilmajohtoverkkoon autonosturin avulla”, Vessonen sanoo.
Sähköt alkavat virrata uusissa kaapeleissa syyskuussa. Vanhat kaapelit kierrätetään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Carunan mediapuhelinCarunan mediapuhelinCarunan viestintä ja markkinointi
Vastaamme mielellämme mediakyselyihin sähköpostitse caruna.info@caruna.fi. Mediapuhelin palvelee kiireellisissä pyynnöissä arkisin klo 9-15.
Kuvat





Linkit
Caruna lyhyesti
Caruna on suomalainen sähköverkkoyhtiö. Turvaamme luotettavan sähkönjakelun asiakkaille – myös sähkönkulutuksen kasvaessa ja siirtyessämme fossiilisesta uusiutuvaan energiaan.
Investoimalla sähköverkkoon varmistamme, että asiakkaamme voivat käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa sekä toimia sähkön pientuottajina. Tuomme sähkön yli 737 000 asiakkaallemme Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa sekä Koillismaalla vastaten 20 % Suomen sähkönjakelusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Caruna Networks Oy
Liikenteen sähköistyminen etenee – raskas liikenne sähköistyy vauhdilla13.3.2025 08:00:00 EET | Artikkeli
Liikenteen sähköistyminen on yksi merkittävimmistä muutoksista, joka vaikuttaa sekä ympäristöön että yhteiskuntaan. Vuonna 2024 Carunan verkkoalueelle otettiin käyttöön 17 000 uutta ladattavaa autoa, mikä nosti ladattavien autojen kokonaismäärän 74 000:een. Myös raide- ja logistiikkaliikenne, julkinen liikenne sekä veneily ja lauttaliikenne ovat sähköistymässä, mikä tarkoittaa lisääntyvää sähkön kulutusta ja latausinfran rakentamista.
Voiko verkon kuormitusta lisätä: Tulokset pilottikokeilusta Espoossa10.3.2025 10:55:55 EET | Artikkeli
Puhtaan siirtymän kiihtyessä on tärkeää mahdollistaa investoinnit sähköverkkoon, mutta myös kehittää ja tutkia erilaisia teknologioita, joilla voidaan mahdollistaa esimerkiksi nykyistä älykkäämpiä tapoja hyödyntää jo olemassa olevaa sähköverkkoa. Caruna aloitti kaksi vuotta sitten pilotin Espoon 110 kilovoltin sähköverkossa, jossa testataan voiko verkossa siirtää enemmän tehoa.
Sähkön kysyntäpiikit kasvussa – Carunan data paljastaa merkittävät muutokset11.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Sähkönjakeluyhtiö Carunan jakelualueen kunnat, joissa sähkönkäyttö nousi lämpötilakorjattuna eniten vuonna 2024 verrattuna edellisen vuoden joulukuuhun olivat Espoo, Joensuu ja Närpiö. Kokonaisuudessaan lämpötilakorjattu sähkön kulutus kasvoi kuusi prosenttia kaikilla alueilla verrattuna edelliseen vuoteen. Hetkellisissä kysyntäpiikeissä eli tehontarpeessa nähtiin sen sijaan huomattava kasvu. Koko Carunan alueella kasvua oli 28 % ja Espoossa peräti 46 % verrattuna tammikuuhun 2023. Tämä viittaa kasvavaan sähkön kysyntään erityisesti huippukulutustilanteissa.
Alavudella rakennetaan yli sata kilometriä toimitusvarmaa sähköverkkoa5.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alavuden sähköverkon ilmajohtoja korvataan maakaapelilla vuosien 2025–2027 aikana. Alueen noin 6 000 asukkaalle hanke tarkoittaa varmempaa sähköntoimitusta myös sähkönkulutuksen kasvaessa. Hankkeen pääurakoitsijana toimii Netel Oy ja projekti työllistää pääsääntöisesti pohjalaisia yrityksiä.
Yli 8 000 Carunan asiakasta saa luotettavamman sähkönjakelun Pohjamaalla31.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Pohjanmaalla käynnissä olevat Carunan sähköverkon rakennushankkeet parantavat noin 8 000 pohjanmaalaisen sähkönjakelua sekä mahdollistavat tulevaisuuden energiatarpeet. Caruna purkaa vanhaa ilmajohtoverkkoa yhteensä noin 200 kilometriä ja pylväitä noin 4 000 kappaletta. Myös vanhoja muuntamoita puretaan noin 80 kappaletta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme