Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata anpassar sin verksamhet – antalet anställda minskar med 100–140 personer
På grund av statsförvaltningens besparingar skärs 14,5 miljoner euro av omkostnaderna för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) under 2025–2027. Nedskärningarna förutsätter att ämbetsverkets verksamhet anpassas på många sätt, även genom att minska antalet anställda.

MDB uppnår besparingarna genom att prioritera sitt serviceutbud och göra interna ändringar i ämbetsverkets uppgifter. Antalet anställda vid ämbetsverket minskas så att antalet visstidstjänster minskas, och så att inga nya personer anställs i stället för alla som går i pension eller annars avgår vid ämbetsverket. MDB:s personalstyrka minskar under regeringsperioden med cirka 100–140 personer, dvs. cirka 10–15 procent. För närvarande arbetar cirka 900 personer vid MDB.
Ändringarna påverkar behandlingstiderna och avgifterna för ärenden
Minskningen av omkostnaderna påverkar många tjänster under flera års tid. I praktiken kan medborgare bli tvungna att vänta längre på en tjänst eller ett beslut. Dessutom höjs klientavgifterna för vissa tjänster eller så blir de avgiftsfria tjänsterna avgiftsbelagda. En del av prisändringarna gäller organisationskunder, en del medborgarna.
– Med dessa åtgärder och genom att minska antalet anställda kan MDB fortsätta sin verksamhet med ett mindre anslag än tidigare, men vårt ekonomiska handlingsutrymme förblir i praktiken litet, berättar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Stora digitala projekt pågår också
Vid sidan av anpassningsåtgärderna pågår vid MDB betydande projekt som främjar det digitala samhället och som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet:
MDB söker lösningar för att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Målsättningen är att medborgare som uträttar ärenden digitalt framöver i första hand ska få myndighetsposten digitalt. Läs mer på dvv.fi.
MDB utarbetar under de närmaste åren ett nytt delägarregister som gör det enklare att sköta ärenden för dödsbon. Läs mer på vm.fi.
MDB utarbetar också en europeisk digital identitetsplånbok för finländarna. I och med plånboken får finländarna tillgång till ett nytt identifieringsverktyg. Läs mer på dvv.fi.
MDB har satsat på att digitalisera sin verksamhet och sina tjänster
Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid MDB. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har ända från början satsat på digitalisering och effektivisering av sin verksamhet genom att utveckla sina verksamhetssätt så att de fungerar på riksnivå. Medborgarna kan själva sköta en stor del av sina ärenden med ämbetsverket i digitala tjänster. MDB har i digitaliseringen prioriterat intressebevakningstjänster, eftersom efterfrågan på dem ökar i takt med att befolkningen åldras.
– Vi har särskilt fokuserat på att modernisera ärendehanteringen och serviceproduktionen, vilket har varit ett långsiktigt arbete. Ett exempel på detta är det automatiska beslutsfattandet som infördes i vissa av våra tjänster redan i fjol. Det har gjort tjänsten snabbare och minskat mängden manuellt arbete, berättar Janne Viskari.
– Det är särskilt nu oerhört viktigt att modigt prioritera ämbetsverkets verksamhet. Tyvärr innebär prioritering också att vissa tjänster försämras. Vår sakkunniga personal gör sitt bästa för att de tjänster som MDB erbjuder finländarna ska fungera även i fortsättningen, fortsätter Viskari.
Kontakter
Viestinnän päivystys medialle
Tel:0295535060dvv.viestinta@dvv.fiMyndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum