Digi- ja väestötietovirasto sopeuttaa toimintaansa – henkilöstömäärä vähenee 100–140 hengellä
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston (DVV) toimintamenoista leikataan 14,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Leikkaukset edellyttävät viraston toiminnan sopeuttamista monin tavoin, myös henkilöstömäärää vähentämällä.
DVV saavuttaa säästöt priorisoimalla palvelutarjontaansa ja tekemällä viraston sisäisiä tehtävänmuutoksia. Viraston henkilöstömäärää vähennetään siten, että määräaikaisia virkoja vähennetään, eikä kaikkien eläköityvien tai muuten virastossa lopettavien tilalle palkata uusia henkilöitä. DVV:n henkilöstömäärä vähenee hallituskauden aikana noin 100–140 hengellä eli noin 10–15 prosentilla. Tällä hetkellä DVV:ssa työskentelee noin 900 henkilöä.
Muutokset vaikuttavat asioiden käsittelyaikoihin ja maksuihin
Toimintamenojen pieneneminen vaikuttaa moneen palveluun usean vuoden ajan. Käytännössä kansalainen voi joutua odottamaan palvelua tai päätöstä nykyistä kauemmin. Lisäksi joidenkin palvelujen asiakasmaksuja korotetaan tai maksuttomista palveluista tulee maksullisia. Osa hintojen muutoksista koskee organisaatioasiakkaita, osa kansalaisia.
– Näillä toimenpiteillä sekä henkilöstön määrää vähentämällä DVV voi jatkaa toimintaansa aiempaa pienemmällä määrärahalla, mutta taloudellinen liikkumavaramme jää käytännössä vähäiseksi, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari kertoo.
Käynnissä on myös suuria digihankkeita
Sopeuttamistoimenpiteiden rinnalla DVV:ssa on käynnissä merkittäviä digitaalista yhteiskuntaa edistäviä hankkeita, joita toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti:
DVV hakee ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat jatkossa viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Lue lisää dvv.fi-sivustolta.
DVV tuottaa lähivuosien aikana uuden osakasrekisterin, joka tekee kuolinpesien asioiden hoitamisesta vaivattomampaa. Lue lisää vm.fi-sivustolta.
DVV rakentaa suomalaisten käyttöön myös eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon. Lompakon myötä suomalaiset saavat käyttöön uudenlaisen tunnistusvälineen. Lue lisää dvv.fi-sivustolta.
DVV on panostanut oman toimintansa ja palvelujensa digitalisoimiseen
Digitalisaatio tarjoaa keinoja myös DVV:n oman toiminnan kehittämiseen. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on panostanut alusta alkaen toimintansa digitalisointiin ja tehostamiseen kehittämällä toimintatapojaan valtakunnallisesti toimiviksi. Kansalaiset voivat hoitaa suuren osan asioistaan viraston kanssa itse digipalveluissa. DVV on priorisoinut digitalisoinnissa edunvalvontaan liittyviä palveluja, koska niiden kysyntä kasvaa väestön ikääntyessä.
– Olemme keskittyneet erityisesti asioinnin, asianhallinnan ja palvelutuotannon modernisointiin, mikä on ollut pitkäjänteistä työtä. Yksi esimerkki tästä on automaattinen päätöksenteko, joka otettiin osassa palveluistamme käyttöön jo viime vuonna. Se on nopeuttanut palvelua sekä vähentänyt manuaalisen työn määrää, Janne Viskari kertoo.
– Rohkeus priorisoida viraston toimintaa on äärettömän tärkeää varsinkin nyt. Valitettavasti priorisointi tarkoittaa myös osan palveluista heikkenemistä. Asiantunteva henkilöstömme tekee parhaansa, jotta DVV:n suomalaisille tarjoamat palvelut toimisivat myös jatkossa, Viskari jatkaa.
Yhteyshenkilöt
Viestinnän päivystys medialle
Mediapuhelin palvelee ma-pe klo 9-16
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe i Uleåborg flyttar1.10.2024 13:00:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe i Uleåborg flyttar på hösten. Från och med den 10 oktober finns serviceställets tjänster på adressen Viestikatu 1.
Digi- ja väestötietoviraston Oulun palvelupaikka muuttaa1.10.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston Oulun toimipaikka muuttaa syksyllä. 10. lokakuuta alkaen toimipaikan palvelut tavoittaa osoitteesta Viestikatu 1.
The Digital and Population Data Services Agency’s service location in Oulu is moving1.10.2024 13:00:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency’s service location in Oulu is moving in the autumn. As of 10 October, the service location will be available at the address Viestikatu 1.
Kom ihåg att beakta fastighetsegendomen i intressebevakningsfullmakten1.10.2024 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer påminner igen om att upprätta en intressebevakningsfullmakt. I oktober ligger särskilt fokus på fastighetsegendom: det vore bra att nämna fastigheter separat i fullmakten för att affärer med egnahemshus eller sommarstugor ska vara smidigare. Det finns också en ny digital tjänst för fullmäktige: egendomsförteckningen kan nu göras elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst.
Muista huomioida kiinteistöomaisuus edunvalvontavaltuutuksessa1.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja muistuttaa jälleen tekemään edunvalvontavaltakirjan. Esillä lokakuussa on erityisesti kiinteistöomaisuus: siitä olisi hyvä mainita valtakirjassa erikseen, jotta omakotitalon tai kesämökin kauppa olisi sujuvampaa. Valtuutetuille on myös uusi digipalvelu: omaisuusluettelon voi nyt tehdä sähköisesti Edunvalvonnan asiointipalvelussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme