Lidl panostaa työterveyteen: mielenterveyden poissaoloissa 22 prosentin lasku
Lidlissä on onnistuttu vähentämään työntekijöiden mielenterveyspoissaoloja 22 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Lisäksi kuluneen vuoden sairaspoissaolot ovat laskeneet 16 prosenttia. Tulokset ovat seurausta pitkäjänteisestä panostuksesta työterveyteen ja työntekijöiden hyvinvointiin. Työterveyteen satsaamalla Lidl saa myös peräti kahdeksan miljoonan euron säästöt vuosittain.

Suomen 15. suurimpana työnantajana Lidlillä on merkittävä rooli hyvän työelämän edistäjänä. Henkinen kuormitus ja siitä johtuvat sairaspoissaolot on tunnistettu ajankohtaiseksi haasteeksi, johon on tartuttu määrätietoisesti.
Lidl on yhteistyössä työterveyskumppaninsa kanssa kehittänyt ennakoivia toimintatapoja, joilla tunnistetaan mahdolliset mielenterveyden ongelmat jo varhaisessa vaiheessa. Esihenkilöiden osaamista on kehitetty määrätietoisesti, ja varhaisen välittämisen koulutuksiin on panostettu.
– Olemme halunneet poistaa henkiseen kuormitukseen liittyvän stigman, madaltaa kynnystä ottaa pahoinvointi ajoissa puheeksi sekä hakea apua työterveyshuollon matalan kynnyksen palveluista, Lidlin henkilöstöjohtaja Heli Hassinen-Biberger listaa.
Tuloksena parempi arki ja miljoonien säästöt
Ennakoiva lähestymistapa on parantanut merkittävästi työntekijöiden hyvinvointia ja näkyy tuloksissa: työntekijöiden mielenterveyspoissaolot ovat vähentyneet 22 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Euroina tämä tarkoittaa peräti 8 miljoonaa euroa, sillä tekemätön työ on yritykselle kallista.
Kuluneen vuoden sairauspoissaolot ovat laskeneet 16 prosenttia. Erityisen konkreettisesti tämä on näkynyt hektisessä myymäläarjessa: sairaspoissaolojen vähennettyä joustamisen tarve on laantunut, mikä on näkynyt positiivisena muutoksena koko työyhteisössä.
– Aloimme tietoisesti keskittyä ennakoivaan toimintaan yhdessä työterveyskumppanimme kanssa, jotta voimme tunnistaa ja ratkaista mahdollisesti kehittyvät haasteet jo ensimmäisistä merkeistä. Olemme ylpeitä saavutetuista tuloksista ja ennen kaikkea iloisia siitä, että työntekijöidemme arki on parantunut, kertoo Hassinen-Biberger.
Lidl korostaa toiminnassaan välittämisen kulttuuria ja pyrkii tarjoamaan työntekijöilleen mahdollisimman hyvän työelämäkokemuksen elämäntilanteesta riippumatta.
– Tavoitteemme on, että jokainen saa mahdollisuuden osallistua työelämään ja kokea, millaista on työskentely aidosti välittävässä organisaatiossa, Hassinen-Biberger kiteyttää.
Lidilllä on 5600 työntekijää, jotka työskentelevät myymälöissä eri puolilla Suomea, kolmessa jakelukeskuksessa sekä asiantuntijatehtävissä pääkonttorilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäJohanna Liukkonen
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Takaisinveto: lihapyörykät saattavat sisältää luun paloja11.7.2025 14:45:29 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Kartanon lihapyöryköitä. Takaisinveto tehdään, koska lihapyörykät saattavat sisältää luun paloja. Takaisinveto koskee vain erää, jonka viimeinen käyttöpäivä on 19.7.2025.
Veikö lokki jäätelösi? Lidl vastaa kesäriesaan Lokkivakuutuksella4.7.2025 13:15:31 EEST | Tiedote
Joka kolmas Lidlin kyselyyn vastanneista on nähnyt, kun lokki nappaa eväät suoraan kädestä. Lähes joka viides on kokenut saman omakohtaisesti. Lidl päätti tarttua tähän kesäiseen riesaan tuomalla Helsingin Kolmen sepän aukiolle Lokkivakuutuspisteen, josta lokin viemän jäätelön tilalle saa uuden.
Lidl avasi 13 uutta outlet-osastoa käyttötavaroille eri puolille Suomea2.7.2025 15:26:19 EEST | Tiedote
Kesäkuussa Lidl toi 13 myymäläänsä uudet pop-up-outletit, jotka tarjoavat laajan valikoiman käyttötavaroiden loppueriä jopa 30–70 prosentin alennuksella. Uudet osastot ovat osa Lidlin myymäläkonseptin kehittämistä, jossa panostetaan entistä enemmän ostamisen helppouteen, monipuoliseen valikoimaan ja asiakkaiden toiveisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme