Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta!
2.10.2024 vietetään juhlapäivää, kun Liikenteen asiakaspalvelu täyttää 18-vuotta! Liikenteen asiakaspalvelu palvelee väyliemme käyttäjiä ympäri vuorokauden ja käsittelee vuodessa noin 60–70 000 yhteydenottoa. Tällä hetkellä asiakkaiden yhteydenotoissa puhututtaa eniten lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto.

Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden. Tällä viikolla vietetään Liikenteen asiakaspalvelun 18-vuotisjuhlaviikkoa!
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voit jättää kysymyksiä ja palautetta väylistä 24/7
Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia väylien kunnosta ympäri vuorokauden.
Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä klo 9–15 numerossa 0295 020 600.
Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi: "Palauteväylä" ja "Kysy neuvoa" -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee vuosittain 60–70 000 yhteydenottoa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho. Lisäksi Palauteväylä-portaalin kautta välitetään 30–40 000 yhteydenottoa suoraan kunnossapitourakoihin.
Aspassa käsitellään keskimäärin noin 5500 yhteydenottoa kuussa, mutta kuukausikohtainen määrä voi vaihdella 4000–9000 yhteydenottoon riippuen mm. keliolosuhteista. Sään ääri-ilmiöt, kuten runsaat sateet, myrskyt tai kuivuus aiheuttavat piikkejä yhteydenottomääriin, sillä ne vaikuttavat suoraan asiakkaiden elämään sekä maaseudulla että kaupungeissa.
Tällä hetkellä pinnalla asiakkaiden yhteydenotoissa ovat lupa-asiat, joukkoliikenne ja päällysteiden kunto
1. Lupa-asiat. Monet rakennustyöt ja kaivuuhankkeet halutaan saada valmiiksi sulan maan aikana, joten lupien saamisesta ja aikatauluista kysytään juuri nyt paljon. Myös erikoiskuljetuslupia haetaan runsaasti.
2. Joukkoliikennepalaute. Syksyn tullen ihmisten liikkumistarpeet muuttuvat, sillä opiskelijoita aloittaa uusissa opiskelupaikoissa ja kesäpyöräilijät siirtyvät jossain kohtaa joukkoliikenteen käyttäjiksi. Määrärahojen rajallisuudesta johtuen ELY-keskuksen ei ole mahdollista hankkia liikennettä kaikille yhteysväleille, joista markkinaehtoinen tarjonta puuttuu tai jossa sitä ei ole riittävän paljon. Liikenteen asiakaspalvelu saa myös paljon toiveita uusista reiteistä ja vuoroista.
3. Sorateiden ja päällysteiden kunto. Tämä on sulan maan aikana yleisin yhteydenoton syy. Asiakkaat toivovat sorateille tasausta tai päällysteen reikien paikkausta vielä ennen talven tuloa.
Asiakkailta paljon positiivista palautetta
Aspan puhelinpalvelu on saanut runsaasti positiivista palautetta asiakastyytyväisyyskyselyissä. Yleisin aspan saama arvosana on täysi kymppi. Asiakkaat kehuvat, että aspan palvelu on ystävällistä, nopeaa ja asiantuntevaa. "Olemme erittäin kiitollisia saamastamme asiakaspalautteesta ja palvelemme asiakkaitamme suurella sydämellä myös seuraavat vuodet! ", iloitsee koko Liikenteen asiakaspalvelun väki!
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
ELY-keskus myönsi kalastonhoitomaksuista kertyneistä varoista 1,37 miljoonaa euroa avustuksina Järvi-Suomeen12.6.2025 10:44:13 EEST | Tiedote
Pohjois-Savon ELY-keskuksen kalatalousyksikkö on jakanut kevään 2025 aikana Järvi-Suomen alueen kalatalousviranomaisena Pohjois-Savossa, Etelä-Savossa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Pohjois-Karjalassa yhteensä noin 1,37 miljoonaa euroa avustuksina kalataloutta edistäviin hankkeisiin ja kalatalousaluetoimintaan. Varat ovat kertyneet kalastajien maksamista kalastonhoitomaksuista.
Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunnan uusi toimikausi käynnistyy (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)11.6.2025 09:43:36 EEST | Tiedote
Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunta (ETNO) aloittaa uuden toimikauden vuosille 2025–2029. Puheenjohtajana toimii Juha Piiroinen ja varapuheenjohtajana Zeynep Niiranen. ETNO keskittyy maahanmuuttajien vaikuttamismahdollisuuksiin, rasismin ehkäisyyn ja vuoropuhelun edistämiseen. Keskeisinä painopisteinä ovat myös nuorten osallisuuden vahvistaminen.
Jätekuljetukset viranomaisten valvonnassa Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.6.2025 10:02:16 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Lounais-Suomen poliisilaitos järjestivät jätekuljetuksen yhteisratsioita Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa kesäkuun alussa. Puutteita jätelain noudattamisessa löytyi tarkastetuista kuljetuksista kymmenessä. Jätelain valvontaa tehdään vuosittain Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen yhteistyönä.
Pinnoitettuja maanteitä kunnostetaan sorateiksi (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)9.6.2025 09:23:28 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kunnostetaan vähäliikenteisiä, ohuesti pinnoitettuja (ns. SOP-teitä) ja vanhoja päällystettyjä maanteitä sorateiksi kuluvan kesän aikana. Kunnostettavien teiden yhteispituus on 13,9 km.
Guiden för genomförande av små muddringar har publicerats6.6.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Vid NTM-centralen i Egentliga Finland pågår ett projekt för hantering av miljökonsekvenserna vid småskaliga muddringar. Projektet har publicerat en guide som går igenom de olika faserna som ingår i det praktiska genomförandet av muddringar. I guiden behandlas också väsentliga lagar och bestämmelser i anslutning till små muddringar, miljökonsekvenserna och sätten att minska miljökonsekvenserna. Således finns all väsentlig information om muddring nu samlad på ett och samma ställe.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme