Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan
Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.

Aiemmin suositun minimalistisen sisustuksen rinnalle on tullut nyt runsaus. Syksyn näkyvin sisustustrendi onkin vahvojen värien käyttö. Vahvoja värejä uskalletaan taas käyttää isoinakin pintoina, mutta erityisen helppoja ne ovat pienempinä yksityiskohtina. Kirkkaiden perusvärien ja karkkisten pastellien vahvoja kontrasteja näkyy niin tekstiileissä, astioissa, kynttilöissä, kuin tulevissa joulukoristeissakin. Syksyn avainvärit koostuvat intensiivisestä punaisesta, persikan ja aprikoosin sävyistä sekä entistä vahvemmista vihreän sävyistä. Myös pehmeistä pastelleista ja hehkuvasta pinkistä haetaan nyt piristystä syksyiseen sisustukseen.
”Nämä iloisen humoristiset ja räiskyvän väriset tuotteet ovat niin vahva vastakohta pitkään suomalaista sisustusta hallinneelle valkoiselle minimalismille, että kyllä niiden suosiota voi sanoa yllättäväksikin. Vaaleassa pelkistetyssä kodissa ilmiö näkyy vähintään värien hillittynä lisäämisenä yksityiskohtiin, kun taas toisessa ääripäässä haetaan nyt runsaasti erilaisia värejä ja väriyhdistelmiä kauttaaltaan koko sisustukseen. Rikas syksyinen värimaailma myös korostaa vallitsevaa luontotrendiä”, sanoo Sokoksen kodin maailman ryhmäpäällikkö Galina Andrejev.
Värikkäät samettityynynpäälliset myyntihitti
Toinen Sokoksella havaittu muutos liittyy laadukkaisiin käyttötavaratuotteisiin panostamiseen. Valinnoissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota erityisesti vastuullisiin materiaaleihin, kierrätykseen ja pitkäikäisiin tuotteisiin. Sisustusesineellä pitää olla laajempi käyttötarkoitus, kuin vain koriste-esineenä oleminen. Esimerkkinä monikäyttöisyydestä on kynttilänjalka, joka toimii myös maljakkona tai tuikkukippo, jota voi myös käyttää astiana. Yksittäisistä tuotteista värikkäitä samettityynynpäällisiä on myyty paljon tämän syksyn aikana.
”Ekologisuus on ehdottomasti kantava trendi. Sisustukseen halutaan panostaa erityisesti laadukkailla käyttötavaratuotteilla, ei niinkään pelkillä koriste-esineillä. Erilaiset patsaat ja hahmot eivät ole enää yhtä kiinnostavia, kuin kauniit käyttöesineet, kuten tyylikkäät maustepurkit, jotka voidaan jättää esille. Keskeistä on, että tuotteella on oltava pidempi elinkaari. Tämän syksyn selkeä hittituote meillä on ehdottomasti samettityynynpäälliset, jotka tuovat sisustukseen ripauksen arvokasta ilmettä”, kertoo Andrejev.
Trendien “vihreyteen” liittyy myös biofiilinen suunnittelu, joka yhdistää luonnollisia materiaaleja ja luonnon elementtejä sisätiloihin. Erityisesti luonnon inspiroimat muodot ja kuosit, kuten lehdet, kukat, sienet, aallot ja eläimet ovat nyt kysyttyjä. Luontotrendin myötä puu on keskeinen elementti, joka tuo sisustukseen lämpöä ja rauhaa.
”Takavuosien tyylisuuntauksista 70-luku näkyy voimakkaimmin, sillä suosituimmat muodot ovat pyöreitä ja pehmeitä niin pienissä esineissä ja kuoseissa kuin huonekaluissakin. Pinnoissa arvostetaan myös niiden tuntua eli pehmeyttä, rouheutta, ryppyisyyttä tai mattamaista sileyttä. Materiaaleista mänty on nousemassa myös uuteen suosioon”, lisää Andrejev.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Galina Andrejev, Sokoksen kodin ryhmäpäällikkö
galina.andrejev@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme