Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan
Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.

Aiemmin suositun minimalistisen sisustuksen rinnalle on tullut nyt runsaus. Syksyn näkyvin sisustustrendi onkin vahvojen värien käyttö. Vahvoja värejä uskalletaan taas käyttää isoinakin pintoina, mutta erityisen helppoja ne ovat pienempinä yksityiskohtina. Kirkkaiden perusvärien ja karkkisten pastellien vahvoja kontrasteja näkyy niin tekstiileissä, astioissa, kynttilöissä, kuin tulevissa joulukoristeissakin. Syksyn avainvärit koostuvat intensiivisestä punaisesta, persikan ja aprikoosin sävyistä sekä entistä vahvemmista vihreän sävyistä. Myös pehmeistä pastelleista ja hehkuvasta pinkistä haetaan nyt piristystä syksyiseen sisustukseen.
”Nämä iloisen humoristiset ja räiskyvän väriset tuotteet ovat niin vahva vastakohta pitkään suomalaista sisustusta hallinneelle valkoiselle minimalismille, että kyllä niiden suosiota voi sanoa yllättäväksikin. Vaaleassa pelkistetyssä kodissa ilmiö näkyy vähintään värien hillittynä lisäämisenä yksityiskohtiin, kun taas toisessa ääripäässä haetaan nyt runsaasti erilaisia värejä ja väriyhdistelmiä kauttaaltaan koko sisustukseen. Rikas syksyinen värimaailma myös korostaa vallitsevaa luontotrendiä”, sanoo Sokoksen kodin maailman ryhmäpäällikkö Galina Andrejev.
Värikkäät samettityynynpäälliset myyntihitti
Toinen Sokoksella havaittu muutos liittyy laadukkaisiin käyttötavaratuotteisiin panostamiseen. Valinnoissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota erityisesti vastuullisiin materiaaleihin, kierrätykseen ja pitkäikäisiin tuotteisiin. Sisustusesineellä pitää olla laajempi käyttötarkoitus, kuin vain koriste-esineenä oleminen. Esimerkkinä monikäyttöisyydestä on kynttilänjalka, joka toimii myös maljakkona tai tuikkukippo, jota voi myös käyttää astiana. Yksittäisistä tuotteista värikkäitä samettityynynpäällisiä on myyty paljon tämän syksyn aikana.
”Ekologisuus on ehdottomasti kantava trendi. Sisustukseen halutaan panostaa erityisesti laadukkailla käyttötavaratuotteilla, ei niinkään pelkillä koriste-esineillä. Erilaiset patsaat ja hahmot eivät ole enää yhtä kiinnostavia, kuin kauniit käyttöesineet, kuten tyylikkäät maustepurkit, jotka voidaan jättää esille. Keskeistä on, että tuotteella on oltava pidempi elinkaari. Tämän syksyn selkeä hittituote meillä on ehdottomasti samettityynynpäälliset, jotka tuovat sisustukseen ripauksen arvokasta ilmettä”, kertoo Andrejev.
Trendien “vihreyteen” liittyy myös biofiilinen suunnittelu, joka yhdistää luonnollisia materiaaleja ja luonnon elementtejä sisätiloihin. Erityisesti luonnon inspiroimat muodot ja kuosit, kuten lehdet, kukat, sienet, aallot ja eläimet ovat nyt kysyttyjä. Luontotrendin myötä puu on keskeinen elementti, joka tuo sisustukseen lämpöä ja rauhaa.
”Takavuosien tyylisuuntauksista 70-luku näkyy voimakkaimmin, sillä suosituimmat muodot ovat pyöreitä ja pehmeitä niin pienissä esineissä ja kuoseissa kuin huonekaluissakin. Pinnoissa arvostetaan myös niiden tuntua eli pehmeyttä, rouheutta, ryppyisyyttä tai mattamaista sileyttä. Materiaaleista mänty on nousemassa myös uuteen suosioon”, lisää Andrejev.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Galina Andrejev, Sokoksen kodin ryhmäpäällikkö
galina.andrejev@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme