Hinnat ja halvin ruokakauppa kiinnostavat – entäpä vastuullisuus? Mikä ruokakauppa on reiluin?
Hinnat kiinnostavat kuluttajia ja kilpailu halvimmasta ruokakaupasta käy kiivaana. Kiinnostaako vastuullisuus samaan tapaan kuluttajia, ja miksi reiluimmasta ruokakaupasta ei tehdä samaan tapaan vertailuja kuin halvimmasta ruokakaupasta? Jos halvimman ostoskorin sijaan vertaillaan reiluinta ostoskoria, mikä ruokakauppa on voittaja?

Hinnat ja hinnanmuutokset kiinnostavat kuluttajia ja julkisuudessa esiintyy aika ajoin vertailuja halvimmasta ruokakaupasta. Lidl on tunnettu halvista hinnoistaan ja voittanut monia hintavertailuja. Entä miten käy, jos vertaillaankin ostoskorin reiluutta?
Jos vertailuun laitettaisiin valikoiman reiluus ja maksetut Reilun kaupan lisät, on Lidl Suomessa kokoaan merkittävästi suurempi toimija. Vuonna 2023 Lidl maksoi lähes 500 000 euroa Reilun kaupan lisiä, mikä on 20 prosenttia Suomessa kokonaisuudestaan maksetuista Reilun kaupan lisistä. Lidlin markkinaosuus Suomessa on noin 10 prosenttia, eli Lidl maksaa kokoonsa tuplasti enemmän Reilun kaupan lisiä.
– Monet yhdistävät hinnat vastuullisuuteen; halpa tuote mielletään vastuuttomaksi ja kallis vastuulliseksi. Hinta ei kuitenkaan kerro suoraan siitä, kuinka vastuullisesti tuote on tuotettu. Joillekin voikin tulla yllätyksenä, että Lidl on Reilun kaupan saralla merkittävä toimija. Kannustankin tutkimaan tuotteita ja tekemään vertailua siitä, missä on vastuullisin valikoima. Olisi kiinnostavaa saada vertailua esimerkiksi siitä, minkä ketjun suklaavalikoima on vastuullisin, pohtii Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Reiluun Kauppaan panostetaan vahvasti
Lidlillä myytiin tilikaudella 2023 yli 300 Reilun kaupan tuotetta. Lidlin valikoiman koko on noin 2500 tuotetta sekä viikoittain vaihtuvat erätuotteet. Lidlillä monissa tuoteryhmissä panostetaan Reiluun kauppaan. Kaikki Lidlissä myytävät ruusut ovat Reilun kaupan ruusuja. Lidlillä on Suomen laajin Reilun kaupan banaanivalikoima, kun hyllystä löytyvät sekä tavallinen Reilun kaupan banaani että luomu Reilun kaupan banaani. Lidlin omien suklaamerkkien Favorinan, Fin Carren ja Way to go -suklaiden kaakao on 100 % Reilun kaupan kaakaota.
– Kauppojen valikoimapäätöksillä on valtava merkitys maailman ruokatuottajien toimeentuloon ja arkeen. Lisäksi Reilun kaupan sertifioidut tuotteet auttavat yrityksiä vastaamaan EU:n uuteen yritysvastuusääntelyyn. Lidlin kunnianhimoinen sitoutuminen Reiluun kauppaan tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita ostoskoriinsa monipuolisesti – ja myös edullisesti tuotteita, joiden tuotannossa on huomioitu Reilun kaupan kriteerien mukaisesti ihmiset ja ympäristö, kertoo Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.
Reilun kaupan merkki
Reilun kaupan merkki on tuotteissa, jotka täyttävät Reilun kaupan kriteerit. Kriteerien tarkoituksena on luoda kestävää kehitystä ja varmistaa, että tuottajat hyötyvät, kun kuluttaja valitsee Reilun kaupan tuotteen. Reilun kaupan kriteereillä vaikutetaan sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. Ulkopuolinen valvonta varmistaa, että kriteerejä noudetaan läpi koko tuotantoketjun.
Lisätiedot:
Lidlin viestintä, media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400
Reilu kauppa ry, asiakkuusjohtaja Heli Le, heli.le@fairtrade.fi, +358 40 546 4883
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa7.8.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme