Lidl ottaa käyttöön 20 prosentin alennuksen punalappuihin
Punalaputettujen tuotteiden osto on valtavirtaistunut ja on nykyisin arkipäivää. Lidlissä oranssin alelapun alennus on lokakuun alusta alkaen 20 prosenttia aiemman 30 prosentin sijaan. Osa tuotteista alennetaan viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.
Lidl ottaa käyttöön uuden toimintatavan päiväystuotteiden alennuksissa: Lokakuusta alkaen alennuksen suuruus on 20 prosenttia aiemman 30 prosentin sijaan. Osa tuotteista saa viimeisenä käyttöpäivänä vihreän 50 prosentin aletarran. Alennuksia tehdään myymälöissä pitkin päivää.
– Punalaputetut tuotteet ovat suosittuja laajasti asiakkaidemme keskuudessa. Näin ei aina ole ollut, vaan tuotteiden ostoon on saattanut liittyä häpeää ja ajatusta ”huonommasta” tuotteesta. Alennettu tuote on kuitenkin vielä laadullisesti täysin priimaa, ja niiden ostamisesta on tullut onneksi arkipäivää, kertoo Lidlin myynnin osastopäällikkö Tuukka Turunen.
Aiemmin käytettyä 30 prosentin alennusta käytetään jatkossa vain käyttötavaroissa.
Ruokahävikkiä minimoidaan monin eri keinoin
Punalaputetut tuotteet ovat asiakkaalle näkyvä keino ruokahävikin minimointiin, mutta Lidl torjuu ruokahävikkiä monin eri keinoin. Työ lähtee jo oikeista ja optimoiduista tilausmääristä sekä tuotteiden nopeasta kierrosta. Lidlillä myymälöihin toimitetaan ruokaa vuoden jokaisena päivänä – tuotteet kiertävät siis nopeasti, eivätkä seiso tarpeettomasti varastossa tai hyllyissä. Parhaat päivänsä nähneet kasvikset ja paistopistetuotteet myydään halpaan hintaan hukka-alessa, jonka Lidl lanseerasi vuonna 2019. Myymättä jäänyttä ruokaa lahjoitetaan ruoka-apuun sekä eläinrehuksi. Loppuja hyödynnetään energian tuotannossa.
– Moni ei välttämättä tule ajatelleeksi, kuinka isossa roolissa ruokahävikin minimoiminen on meillä Lidlillä. Työtä tehdään monessa toiminnan vaiheessa ja koulutamme henkilökuntaamme aiheeseen jatkuvasti. Kuluttajille näkyvä toimi on suuren suosion saanut hukka-ale. Hukka-alen kautta estimme yhdessä asiakkaidemme kanssa yli 10 miljoonaa kiloa ruokaa joutumasta hävikkiin viime tilikaudella, Turunen kertoo.
Lisäksi Lidl kannustaa ja muistuttaa ruokahävikin torjuntaan myös omalla pakkausmerkinnällään. Pohjolan Meijerin tuotteissa on pakkausmerkintä ”Parasta ennen – kenties kelvollista kauemmin”.
– Parasta ennen -päiväyksen jälkeen tuote voi monesti olla vielä täysin syömäkelpoista, etenkin, jos sitä ei ole avattu. Pakkausmerkinnällä haluamme kannustaa kuluttajia tutkimaan ja haistamaan tuotetta ennen roskiin heittämistä ja näin ollen pienentää kotitalouksien ruokahävikkiä. Joillain tuotteilla on parasta ennen -päiväyksen sijaan viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen tuotetta ei enää saa käyttää, Turunen ohjeistaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme