Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä tekoäly voi olla arvokas apuväline opiskelussa. Tekoälysovellukset tuovat kouluarkeen kuitenkin myös ongelmia, kuten plagioimisen. Siksi arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin, neuvottelukunta linjaa tuoreessa kannanotossaan.
Koska generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan varsin päteviä vastauksia vaativiinkin kysymyksiin, on tärkeää, että opintosuoritusten hyväksyminen perustuu myös sellaisten tehtävien arviointiin, jotka on tehty valvotuissa oloissa ilman tekoälyä. Tämä on olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
Näin linjaa opetusalan eettinen neuvottelukunta tänään julkaistussa tekoälyä koskevassa kannanotossaan.
Plagioinnin ehkäisemiseksi neuvottelukunta katsoo, että arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin. Tämä on neuvottelukunnan mielestä olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle”
Plagioinnin lisäksi tekoälyn hyödyntämisessä kouluarjessa täytyy huomioida esimerkiksi tekijänoikeudet. Neuvottelukunta muistuttaa, että esimerkiksi oppimateriaalit ovat tekijänoikeuslain piirissä.
Pelkkiä kieltoja kannanotto ei kuitenkaan sisällä, vaan neuvottelukunta näkee tekoälyn arvokkaana apuvälineenä opiskelussa. Sen käyttöä kannattaa opetella jo koulussa samoin kuin käydä kriittistä keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoista, lähdekritiikistä ja kriittisestä medialukutaidosta.
Kaikkea tekoäly ei korvaa.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle. Valmiiden tekoälyvastausten äärellä oma ajattelu ei kehity, vaan tärkeää on prosessoida käsiteltäviä kysymyksiä itse,” kannanotossa todetaan.
Tekoäly voi keventää opettajien arviointitaakkaa
Neuvottelukunta uskoo, että arviointiapurina tekoäly voi helpottaa opettajien työtä.
”Opettajien on mahdollista antaa tekoälyn pisteyttää esimerkiksi esseevastauksia sille syötettyjen ”tarkisteiden” pohjalta. Tämä voi olla hyödyllistä ja helpottaa opettajan työtä. Opettajan tulee kuitenkin säilyttää itsellään viimeinen harkinta pisteistä ja arvosanoista, ” neuvottelukunta korostaa.
Opetusalan eettinen neuvottelukunta
- Opetusalan eettinen neuvottelukunta on valtakunnallinen riippumaton elin, joka ottaa kantaa opetusalan eettisiin kysymyksiin ja edistää keskustelua opettajan ammattietiikasta.
- Neuvottelukunnan kannanotot löydät kokonaisuudessaan täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja ja opettaja Arno Kotro, 040 718 9558
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:n kysely kertoo kestämättömästä tilanteesta amiksissa: lähiopetus on vähentynyt, opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt14.10.2025 10:10:45 EEST | Tiedote
Leikkaukset ammatillisesta toisen asteen koulutuksesta näkyvät opetuksen määrän vähenemisenä. Samalla opiskelijoiden tuen tarve on lisääntynyt. OAJ pitää tilannetta kestämättömänä ja ehdottaa konkreettista ratkaisua, joka auttaisi varmistamaan, että jokainen opiskelija saa riittävästi opetusta.
OECD:n jättitutkimus paljastaa nuorten opettajien uranvaihtoaikeiden yleistyneen – OAJ lisäisi mentorointia7.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomi huolehtii huomattavasti OECD-maiden keskivertoa huonommin uran alussa olevien opettajien mentoroinnista ja opettajien täydennyskoulutuksesta, selviää OECD:n tänään julkaisemasta TALIS-tutkimuksesta. Kehityskohteiden lisäksi TALIS kertoo positiivisiakin viestejä. Esimerkiksi suomalaisopettajien tyytyväisyys omaan ammattiin on pysynyt korkealla.
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme