Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä tekoäly voi olla arvokas apuväline opiskelussa. Tekoälysovellukset tuovat kouluarkeen kuitenkin myös ongelmia, kuten plagioimisen. Siksi arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin, neuvottelukunta linjaa tuoreessa kannanotossaan.
Koska generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan varsin päteviä vastauksia vaativiinkin kysymyksiin, on tärkeää, että opintosuoritusten hyväksyminen perustuu myös sellaisten tehtävien arviointiin, jotka on tehty valvotuissa oloissa ilman tekoälyä. Tämä on olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
Näin linjaa opetusalan eettinen neuvottelukunta tänään julkaistussa tekoälyä koskevassa kannanotossaan.
Plagioinnin ehkäisemiseksi neuvottelukunta katsoo, että arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin. Tämä on neuvottelukunnan mielestä olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle”
Plagioinnin lisäksi tekoälyn hyödyntämisessä kouluarjessa täytyy huomioida esimerkiksi tekijänoikeudet. Neuvottelukunta muistuttaa, että esimerkiksi oppimateriaalit ovat tekijänoikeuslain piirissä.
Pelkkiä kieltoja kannanotto ei kuitenkaan sisällä, vaan neuvottelukunta näkee tekoälyn arvokkaana apuvälineenä opiskelussa. Sen käyttöä kannattaa opetella jo koulussa samoin kuin käydä kriittistä keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoista, lähdekritiikistä ja kriittisestä medialukutaidosta.
Kaikkea tekoäly ei korvaa.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle. Valmiiden tekoälyvastausten äärellä oma ajattelu ei kehity, vaan tärkeää on prosessoida käsiteltäviä kysymyksiä itse,” kannanotossa todetaan.
Tekoäly voi keventää opettajien arviointitaakkaa
Neuvottelukunta uskoo, että arviointiapurina tekoäly voi helpottaa opettajien työtä.
”Opettajien on mahdollista antaa tekoälyn pisteyttää esimerkiksi esseevastauksia sille syötettyjen ”tarkisteiden” pohjalta. Tämä voi olla hyödyllistä ja helpottaa opettajan työtä. Opettajan tulee kuitenkin säilyttää itsellään viimeinen harkinta pisteistä ja arvosanoista, ” neuvottelukunta korostaa.
Opetusalan eettinen neuvottelukunta
- Opetusalan eettinen neuvottelukunta on valtakunnallinen riippumaton elin, joka ottaa kantaa opetusalan eettisiin kysymyksiin ja edistää keskustelua opettajan ammattietiikasta.
- Neuvottelukunnan kannanotot löydät kokonaisuudessaan täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja ja opettaja Arno Kotro, 040 718 9558
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme