Lidl panostaa ilmastotyöhön ja tavoittelee nettonollaa 2050 mennessä
Lidl panostaa kunnianhimoiseen ilmastotyöhön toimitusketjuissaan ja sitoutuu nettonolla-tavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä. Lidlin vahva sitoutuminen kestävään liiketoimintaan ja ilmastotyöhön on osa ketjun kansainvälistä ilmastostrategiaa. Kansainvälisesti Lidl on jo pystynyt vähentämään kasvihuonepäästöjään 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna.

Lidl on sitoutunut nettonollaan vuoteen 2050 mennessä kaikissa toimintayksiköissään ja toimitusketjuissaan. Tämä tarkoittaa, että yhtiö vähentää kasvihuonekaasupäästöjään mahdollisimman lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä. Nettonollatavoitteeseen sisältyvät omien päästöjen lisäksi scope 3 -luokkaan kuuluvat epäsuorat päästöt eli arvoketjun alku- ja loppupään päästöt. Yli 90 prosenttia Lidlin kokonaispäästöistä syntyy toimitusketjuissa.
Päästöjä vähennetään yhdessä tavarantoimittajien kanssa
Nettonollaan päästäkseen Lidl laajentaa ilmastostrategiaansa ja lisää konkreettisia tavoitteita epäsuoriin päästöihin liittyen: yhtiö pyrkii 2022–2034 vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään maataloudessa, metsätaloudessa ja muussa maankäytössä 42,4 prosenttia (nk. FLAG-päästöt). Lidl on myös sitoutunut vähentämään 35 prosenttia päästöistään energia- ja teollisuussektorilla (nk. E+I-päästöt) samalla ajanjaksolla.
Tavoitteeseen päästäkseen Lidl tekee jatkossa entistä tiiviimpää yhteistyötä tavarantoimittajiensa ja muiden liikekumppaneidensa kanssa. Lidlin suurimmat tavarantoimittajat, jotka vastaavat 75 prosentista tuotteisiin liittyvistä scope 3 -päästöistä, ovat sitoutuneet asettamaan Science Based Targets Initiativen (SBTi) mukaiset päästötavoitteet vuoteen 2026 mennessä. SBTi on maailmanlaajuinen aloite, joka tukee yrityksiä asettamaan tieteeseen perustuvia tavoitteita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Lidl tukee ja kouluttaa tavarantoimittajiaan tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa.
Ilmastotyö etenee suunnitellusti
Lidl on jo onnistunut vähentämään oman toiminnan CO2-päästöjä 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Erityisesti päästöjen alasajoa on vauhdittanut uusiutuvan energian käyttö: maaliskuusta 2022 alkaen Lidl on kansainvälisesti käyttänyt kaikissa omissa toimipisteissään ainoastaan vihreää sähköä. Suomessa Lidlin toimipisteissä on käytetty pelkästään vihreää sähköä vuodesta 2020.
Myös monia muita päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä on toteutettu onnistuneesti:
- Suomessa Lidl ei myy lentorahtina kuljetettuja hedelmiä tai vihanneksia. Vuonna 2023 tehdyllä linjauksella säästetään vuosittain lähes puoli miljoonaa kiloa CO2-päästöjä.
- Vuonna 2023 Lidl laski pysyvästi oman Vemondo-tuotemerkin kasviproteiinien hinnat samalle tasolle kuin vastaavat eläinperäiset proteiinit ovat. Tämä on merkittävä toimi kasvipohjaisen ruokavalion arkipäiväistämisessä.
- Logistiikassa tavoitellaan merkittäviä päästövähennyksiä siirtymällä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin. Tällä hetkellä yli 10 prosenttia Lidlin kuljetuskilometreistä Suomessa tehdään biokaasulla.
- Suomessa Lidl on järjestänyt elintarvikeyriksille maksutonta ilmastokoulutusta, jonka tavoitteena on ollut kannustaa yrityksiä asettamaan omat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet.
- Sähköautojen latauspisteitä on asennettu Lidl-myymälöiden yhteyteen vuodesta 2016 lähtien. Suomessa sähköauton lataaminen on mahdollista lähes joka toisen Lidl-myymälän yhteydessä.
– Lidlissä teemme joka päivä valintoja ja päätöksiä, joilla vaikutetaan planeettamme tulevaisuuteen. Haluamme tarjota asiakkaillemme edullisia tuotteita, jotka ovat linjassa ilmastotavoitteidemme kanssa, sanoo Lidlin toimitusjohtaja Conor Boyle.
–Ilmastonmuutos on yksi aikamme isoimmista haasteista. Kunnianhimoisilla tavoitteilla ja päättäväisillä toimenpiteillä otamme haasteen vastaan, sillä haluamme tehdä oman osamme ja olla osa ratkaisua.
Tieteeseen perustuvat tavoitteet
Lidlin emoyhtiö Schwarz Group liittyi Science Based Targets -aloitteeseen vuonna 2020 ja sitoutui Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä maapallon lämpeneminen 1,5 asteeseen. Lidlin ilmastostrategia ja konkreettiset ilmastoteot ovat osa emoyhtiön ilmastotavoitteita.
Lisätietoa verkkosivulla: lidl.fi/vastuullisuus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Paras Lidl-myymälä palkittiin: voitto ensimmäistä kertaa Lieksaan5.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomen Lidlit kisaavat vuosittain paremmuudesta ja paras myymälä palkitaan. Tänä vuonna voitto meni ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalaan Lieksaan. Suomen yli 200 myymälää mitteli keskeisissä teemoissa asiakaspalvelusta myynnillisiin tuloksiin. Vuoden myymälä -tittelin lisäksi Lieksa keräsi palkinnot parhaasta asiakaspalvelusta sekä inventaarioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme