Lidl panostaa ilmastotyöhön ja tavoittelee nettonollaa 2050 mennessä
Lidl panostaa kunnianhimoiseen ilmastotyöhön toimitusketjuissaan ja sitoutuu nettonolla-tavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä. Lidlin vahva sitoutuminen kestävään liiketoimintaan ja ilmastotyöhön on osa ketjun kansainvälistä ilmastostrategiaa. Kansainvälisesti Lidl on jo pystynyt vähentämään kasvihuonepäästöjään 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna.

Lidl on sitoutunut nettonollaan vuoteen 2050 mennessä kaikissa toimintayksiköissään ja toimitusketjuissaan. Tämä tarkoittaa, että yhtiö vähentää kasvihuonekaasupäästöjään mahdollisimman lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä. Nettonollatavoitteeseen sisältyvät omien päästöjen lisäksi scope 3 -luokkaan kuuluvat epäsuorat päästöt eli arvoketjun alku- ja loppupään päästöt. Yli 90 prosenttia Lidlin kokonaispäästöistä syntyy toimitusketjuissa.
Päästöjä vähennetään yhdessä tavarantoimittajien kanssa
Nettonollaan päästäkseen Lidl laajentaa ilmastostrategiaansa ja lisää konkreettisia tavoitteita epäsuoriin päästöihin liittyen: yhtiö pyrkii 2022–2034 vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään maataloudessa, metsätaloudessa ja muussa maankäytössä 42,4 prosenttia (nk. FLAG-päästöt). Lidl on myös sitoutunut vähentämään 35 prosenttia päästöistään energia- ja teollisuussektorilla (nk. E+I-päästöt) samalla ajanjaksolla.
Tavoitteeseen päästäkseen Lidl tekee jatkossa entistä tiiviimpää yhteistyötä tavarantoimittajiensa ja muiden liikekumppaneidensa kanssa. Lidlin suurimmat tavarantoimittajat, jotka vastaavat 75 prosentista tuotteisiin liittyvistä scope 3 -päästöistä, ovat sitoutuneet asettamaan Science Based Targets Initiativen (SBTi) mukaiset päästötavoitteet vuoteen 2026 mennessä. SBTi on maailmanlaajuinen aloite, joka tukee yrityksiä asettamaan tieteeseen perustuvia tavoitteita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Lidl tukee ja kouluttaa tavarantoimittajiaan tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa.
Ilmastotyö etenee suunnitellusti
Lidl on jo onnistunut vähentämään oman toiminnan CO2-päästöjä 52 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Erityisesti päästöjen alasajoa on vauhdittanut uusiutuvan energian käyttö: maaliskuusta 2022 alkaen Lidl on kansainvälisesti käyttänyt kaikissa omissa toimipisteissään ainoastaan vihreää sähköä. Suomessa Lidlin toimipisteissä on käytetty pelkästään vihreää sähköä vuodesta 2020.
Myös monia muita päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä on toteutettu onnistuneesti:
- Suomessa Lidl ei myy lentorahtina kuljetettuja hedelmiä tai vihanneksia. Vuonna 2023 tehdyllä linjauksella säästetään vuosittain lähes puoli miljoonaa kiloa CO2-päästöjä.
- Vuonna 2023 Lidl laski pysyvästi oman Vemondo-tuotemerkin kasviproteiinien hinnat samalle tasolle kuin vastaavat eläinperäiset proteiinit ovat. Tämä on merkittävä toimi kasvipohjaisen ruokavalion arkipäiväistämisessä.
- Logistiikassa tavoitellaan merkittäviä päästövähennyksiä siirtymällä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin. Tällä hetkellä yli 10 prosenttia Lidlin kuljetuskilometreistä Suomessa tehdään biokaasulla.
- Suomessa Lidl on järjestänyt elintarvikeyriksille maksutonta ilmastokoulutusta, jonka tavoitteena on ollut kannustaa yrityksiä asettamaan omat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet.
- Sähköautojen latauspisteitä on asennettu Lidl-myymälöiden yhteyteen vuodesta 2016 lähtien. Suomessa sähköauton lataaminen on mahdollista lähes joka toisen Lidl-myymälän yhteydessä.
– Lidlissä teemme joka päivä valintoja ja päätöksiä, joilla vaikutetaan planeettamme tulevaisuuteen. Haluamme tarjota asiakkaillemme edullisia tuotteita, jotka ovat linjassa ilmastotavoitteidemme kanssa, sanoo Lidlin toimitusjohtaja Conor Boyle.
–Ilmastonmuutos on yksi aikamme isoimmista haasteista. Kunnianhimoisilla tavoitteilla ja päättäväisillä toimenpiteillä otamme haasteen vastaan, sillä haluamme tehdä oman osamme ja olla osa ratkaisua.
Tieteeseen perustuvat tavoitteet
Lidlin emoyhtiö Schwarz Group liittyi Science Based Targets -aloitteeseen vuonna 2020 ja sitoutui Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen hillitä maapallon lämpeneminen 1,5 asteeseen. Lidlin ilmastostrategia ja konkreettiset ilmastoteot ovat osa emoyhtiön ilmastotavoitteita.
Lisätietoa verkkosivulla: lidl.fi/vastuullisuus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?8.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme