Keusote helpottaa suun terveydenhuollon tarkastuksiin pääsyä palvelusetelillä ja jononpurulla
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) halutaan helpottaa suun terveydenhuollon tarkastuksiin pääsyä: palvelusetelit otetaan käyttöön mahdollisimman pian ja jononpurkua varten lisätään henkilöstöä määräaikaisesti.

Keusoten alueella kiireettömään suun terveydenhuollon tarkastukseen on jonossa 18 800 asiakasta. Tällä hetkellä tarkastukseen kutsutaan asiakkaita, jotka on asetettu jonoon kesällä 2023.
– Jonon muodostumisen taustalla on useita syitä, kuten koronapandemian vaikutukset, henkilöstövaje ja rekrytointihaasteet sekä asiakkaiden määrän kasvu. Olemme toteuttamassa useita toimenpiteitä hoitoon pääsyn parantamiseksi. Näistä keskeisimpänä ovat hyvinvointialueen palvelusetelivalikoiman laajentaminen ja tehostettu jononpurku, kertoo terveyspalveluiden ja sairaanhoidon palvelujohtaja Susanna Pitkänen.
Palveluseteli käyttöön syksyn aikana
Keusote laajentaa palvelusetelien valikoimaa suun terveydenhuoltoon syksyn aikana: Hampaan lohkeaman hoitoon tarkoitetun palvelunsetelin palveluntuottajahaku käynnistyi 1.10. Palvelusetelien myöntäminen asiakkaille aloitetaan välittömästi sopivien palveluntuottajien ilmoittauduttua mukaan.
Asiakkaan ei tarvitse erikseen hakea tai pyytää palveluseteliä, vaan se myönnetään asiakkaalle tarvittaessa ammattilaisen toimesta. Kun asiakas on saanut palvelusetelin, hän voi itse valita, miltä palveluntarjoajalta hankkii palvelun.
Myöhemmin, kun Keusote on saanut kokemusta hampaan lohkeaman palvelusetelin käytöstä ja asiakkaiden kiinnostuksesta sitä kohtaan, palvelusetelien käyttöä on tarkoitus laajentaa kiireellisen hoidon jatkohoitoihin ja suun perustutkimukseen
Kaikille tarkastusta jonottaville lähetetään tieto tarkastusajasta
Tarkastusjono urakoidaan pois Keusoten oman henkilökunnan työnä ensi kevään aikana. Jononpurun aikana Keusote lisää suun terveydenhuollon henkilöstömäärää määräaikaisesti.
Kaikille tarkastusjonossa oleville asiakkaille lähetetään tarkastusaika hammaslääkärille, jolloin jonossa olevat asiakkaat voivat odottaa tarkastusaikaansa rauhassa. Ajanvarauskirjeiden lähettäminen aloitetaan lokakuussa.
Kirjeitse ilmoitetun tarkastusajan voi perua tai siirtää soittamalla suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700, ma–pe klo 7.45–15.
– Kokeilemme mahdollisesti myös digiajanvarausta, jolloin osa asiakkaista voi saada tekstiviestinä kehotteen varata tarkastusaika digitaalisesti. Tämän aloittamisesta tiedotamme erikseen. Digiajanvarauksen käyttö on aina asiakkaalle vapaaehtoista. Muut ajanvaraustavat säilyvät jatkossakin digiasioinnin rinnalla, Pitkänen kertoo.
Hakeudu tarvittaessa palveluihin aikaisemmin
Jos sinulla on hampaiden tai suun alueen oireita, jotka edellyttävät kiireellistä arviota, tee oirearvio Omaolossa. Saat toimintaohjeet ja voit tarvittaessa jättää yhteydenottopyynnön ammattihenkilölle. Vaihtoehtoisesti soita suun terveydenhuollon puhelinasiointiin p. 019 2260 700, ma-pe klo 7.45–15.
Hammaslääkärille ja suuhygienistille saa ajan hoidon tarpeen arvion perusteella tai olemassa olevan hoitosuunnitelman mukaisesti. Suuhygienistien aikojen saatavuus on Keusotessa tällä hetkellä hyvä ja keskimäärin ajan saa alle kuukaudessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna PitkänenPalvelujohtajaKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:050 497 2651susanna.pitkanen@keusote.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Aluevaltuuston ensimmäisessä seminaarissa katse tulevaisuuteen12.9.2025 16:48:07 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoontui ensimmäiseen seminaariinsa 11.–12.9.2025. Seminaarissa käsiteltiin alueen tulevaisuuden suuntaa ja tärkeimpiä kehittämiskohteita. Keskusteluissa nousivat esiin erityisesti talous, palveluverkko, uusi strategia sekä henkilöstön tilanne.
Keusoten palveluverkon kehittämisestä keskustellaan Mäntsälässä 22.9. – asukkaat tervetulleita tilaisuuteen9.9.2025 14:00:17 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) jatkaa palvelujen verkostosuunnitelman valmistelua avoimissa asukastilaisuuksissa. Seuraava keskustelutilaisuus järjestetään Mäntsälässä maanantaina 22. syyskuuta klo 17–19 Mäntsälän kunnantalolla (Heikinkuja 4).
Varaudu flunssakauteen viisaasti! Influenssa- ja koronarokotusten ajanvaraus alkaa 10.9.3.9.2025 09:38:24 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) kausirokotusten ajanvaraus alkaa digitaalisesti 10.9. Kausirokotuspisteet avautuvat syys-lokakuun vaihteessa.
Keusote panostaa henkilöstön osaamiseen – Avuksi uusi digitaalinen oppimisympäristö25.8.2025 08:35:25 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) ottaa merkittävän askeleen kohti entistä vaikuttavampaa ja vetovoimaisempaa työyhteisöä: Keusote on ottamassa käyttöön uuden, digitaalisen oppimisympäristön, joka tukee henkilöstön osaamisen kehittämistä, perehdytystä ja jatkuvaa oppimista – alusta alkaen ja koko työuran ajan.
Keusoten strategia uudistuu – Kerro mielipiteesi 7.9. mennessä22.8.2025 09:41:34 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) haluaa kuulla asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia strategian päivittämistyön tueksi. Asukaskyselyllä Keusote kerää arvokasta tietoa siitä, mitä asukkaat pitää tärkeänä hyvinvointialueen toiminnassa ja kehittämisessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme