Ruoan hinta vaihtelee postinumeron mukaan – miksi saman kahvin hinnassa on 125 % vaihtelua?
Ruoan hinta vaikuttaa merkittävästi kuluttajien arkeen ja hintoja vertaillaan niin kotitalouksissa kuin medioissakin ahkerasti. Saman tuotteen hinta voi vaihdella rajusti paitsi alueellisesti myös saman kaupassakäyntialueen sisällä. Miksi esimerkiksi kahvin hinta vaihtelee jopa 125 % saman ketjun kahdessa eri kaupassa kilometrin säteellä? Lidlin mielestä halvat hinnat kuuluvat kaikille, ja Lidleissä on 99-prosenttisesti samat hinnat ympäri maan.

Kuluttaja hyötyy kauppojen hintakilpailusta, mutta ruoan hinnan alueellinen vaihtelu voi helposti jäädä huomaamatta. Monesti ruokaostokset tehdään aina samassa kaupassa ja ymmärrettävästi yksittäiselle kuluttajalle hintojen vertailu on vaikeaa.
– Seuraamme tarkkaan ruoan hintaa ympäri Suomen. Olemme havainneet, että muissa ruokakaupoissa on ruoan hinnassa voimakasta alueellista vaihtelua ja arkisia tuotteita hinnoitellaan paitsi alueellisesti, myös myymäläkohtaisesti. Esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa voi saman ruokakauppaketjun myymälöissä olla rajustikin eri hintoja samalle tuotteelle. Kuluttajat maksavat siis eri postinumeroalueilla ruoasta eri hintaa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Sama kahvipaketti maksaa esimerkiksi monessa Helsingin myymälässä 2,59 euroa kun taas saman ketjun toisessa myymälässä 1,15 euroa. Saarioisen lihamakaronilaatikko maksaa Lappeenrannassa 2,05 euroa ja pääkaupunkiseudulla 2,49 euroa.
– Mielestämme ei ole reilua, että hinnat vaihtelevat niin rajusti eri postinumeroalueilla. Siksi meillä on 99-prosenttisesti samat hinnat kaikissa myymälöissämme. Haluamme tarjota Suomen edullisimmat hinnat asuinpaikasta riippumatta, ilman turhaa kikkailua. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että ruokaostokset maksavat saman verran kotikunnan Lidlissä ja mökkikunnan Lidlissä, Heinrichs kertoo.
Poikkeukset Lidlin hinnoittelussa ovat seurausta tilanteesta, jossa Lidlin valtakunnallinen hinta ei ole paikallisesti edullisin. Tällöin yksittäinen tuote on saatettu hinnoitella alemmaksi kyseisellä alueella.
Lidl haluaa puhua avoimesti hinnoista ja nostaa kuluttajien tietoisuuteen alueellista hinnoittelua.
– Läpinäkyvä hinnoittelu on edellytys sille, että kuluttajat voivat tehdä perusteltuja valintoja ja löytää itselleen sopivimman kaupan. Ei voi väittää olevansa ’Suomen halvin ruokakauppa’, jos väite perustuu vain yksittäiseen rajattuun, paikalliseen hintavertailuun, Heinrichs toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl avasi 13 uutta outlet-osastoa käyttötavaroille eri puolille Suomea2.7.2025 15:26:19 EEST | Tiedote
Kesäkuussa Lidl toi 13 myymäläänsä uudet pop-up-outletit, jotka tarjoavat laajan valikoiman käyttötavaroiden loppueriä jopa 30–70 prosentin alennuksella. Uudet osastot ovat osa Lidlin myymäläkonseptin kehittämistä, jossa panostetaan entistä enemmän ostamisen helppouteen, monipuoliseen valikoimaan ja asiakkaiden toiveisiin.
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme