Hyvinvointialue hyödyntää tekoälyä kielenkäännöksissä – tekoäly parantaa tuottavuutta ja lisää monikielisen sisällön määrää
Hyvinvointialue on ottanut käyttöön tekoälypohjaisia ratkaisuja käännöstyössä. Diplomityöntekijä Miia Martikaisen tutkimuksen mukaan käännösten tuottaminen tekoälyavusteisesti oli jopa 37 % nopeampaa verrattuna ilman tekoälyä tuotettuun käännökseen, ja noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.
Tutkittu tieto tukee tekoälyn vastuullista käyttöä
Hyvinvointialueella kiinnitetään erityistä huomiota tekoälyn vastuulliseen käyttöön, ja siksi tekoälykokeilujen vaikuttavuus todennetaan tutkimuksen kautta. Miia Martikaisen tutkimus osoittaa, että tekoäly voi merkittävästi parantaa käännöstyön sujuvuutta ja tuottavuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kielenkääntäjien työn muutoksia tekoälyn käyttöönoton myötä, ja tulokset ovat lupaavia, vaikka otanta on vielä rajallinen.
Tavoitteena oli selvittää tekoälyratkaisun vaikutuksia kielenkäännösten tuottavuuteen sekä arvioida tekoälyratkaisun tuottaman konekäännöksen laatua ja käyttäjäkokemusta.
– Tutkimus pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman todenmukaisissa olosuhteissa. Näin saimme tietoa siitä, mitä hyötyjä tekoälyratkaisu tuo arkisessa käytössä ja millaisia haasteita käyttöönotossa mahdollisesti on tullut vastaan, Martikainen kuvaa.
Vastuullisen käytön kannalta on tärkeää, että ihminen osaa kouluttaa ja käyttää tekoälyä.
– Tekoäly on monessa asiassa tosi hyödyllinen, mutta pohjatyö täytyy tehdä huolella, että saadaan maksimaalinen hyöty, todetaan tutkimuksen käyttäjähaastatteluissa.
Käännöstyön tehokkuus ja tasalaatuisuus kasvaa tekoälyn myötä
Tutkimuksen mukaan tekoälykäännöksen tarkistaminen ja muokkaaminen oli keskimäärin 37 % nopeampaa kuin tyhjästä aloitettu käännös. Noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.
– Käännöstiimi tunnisti, että tekoälymallia voidaan edelleen kehittää vastaamaan paremmin hyvinvointialueen tarpeita. Siihen nähden tulokset ovat lupaavia, sillä jo tämänhetkisellä versiolla tunnistettiin huomattavaa potentiaalia nopeuttaa käännöstehtäviä, Martikainen luonnehtii.
Tekoälyn käyttö käännöstyössä osoittautui tutkimustulosten perusteella erittäin rohkaisevaksi, ja teknologian kehittyessä odotetaan entistä suurempia parannuksia käännösten laatuun ja tuotannon tehokkuuteen. Lisäksi tekoälyosaamisen kehittäminen nousee keskeiseen rooliin, jotta voidaan täysimääräisesti hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet ja varmistaa kääntäjien valmius muuttuviin vaatimuksiin.
Tekoäly tukee sujuvaa kaksikielisyyttä
Tekoälyn rooli käännöstyössä kasvaa jatkossa, ja käännöstyö muuttuu kohti koneen tekemän käännöksen tarkastamista ja laadun parantamista.
Kaksikielisyys on tärkeä arvo hyvinvointialueella, ja siksi se on ottanut käyttöön koko henkilöstölle käännössovelluksen suomi-ruotsi-käännöksiä varten. Käännössovellus parantaa kielellisten oikeuksien toteutumista, ja käännökset valmistuvat aiempaa nopeammin. Tekoälykääntäjän ansiosta erityisesti sisäisen ruotsinkielisen ohjeistuksen ja viestinnän saatavuus on parantunut.
Työntekijöiden palautteen mukaan tekoälykääntäjä nopeuttaa ja sujuvoittaa työtä.
– Ehdottomasti käytän ja tuotan sisältöä paljon enemmän ruotsiksi, palautteissa todetaan
Kannustavien tulosten rohkaisemana tekoälyratkaisujen kehitystyö jatkuu aktiivisesti. ja painopiste on tehokkuudessa ja käyttäjäystävällisyydessä. Ratkaisuja laajennetaan asiakas- ja potilasviestintään lähitulevaisuudessa.
Aikaa vaativampaan asiakastyöhön
Monikielisyys on yksi tekoälyn hyödyntämisen painopisteistä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Hyvinvointialue haluaa olla edelläkävijänä varmistamassa, että asukkaat saavat palvelunsa laadukkaasti, nopeasti ja omalla äidinkielellään.
Tekoälyn käyttöönotto nopeuttaa käännösprosessia ja vapauttaa henkilöstön aikaa inhimillistä harkintaa vaativiin tehtäviin. Näin asiantuntijat voivat keskittyä enemmän asiakaspalveluun ja päätöksentekoon, mikä parantaa palvelujen laatua ja saavutettavuutta kaikille asukkaille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heidi PaalProjektipäällikkö
Tekoäly kääntämisen apuna
Veera VihulaKehittämispäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tekoälyohjelman ohjelmapäällikkö
Johan SanmarkTKI-johtaja
Puh:+358400409564johan.sanmark@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Inga fortsatta åtgärder efter utredning om diagnostikstjänster1.4.2025 11:07:25 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade om strategiska principer för upphandling av textiltjänster och behandlade bokslutet för 2024. I fråga om utredningen om diagnostikstjänster konstaterade välfärdsområdesstyrelsen att utredningen inte föranleder fortsatta åtgärder.
Diagnostiikkapalvelujen selvityksestä ei jatkotoimenpiteitä31.3.2025 18:43:24 EEST | Tiedote
Aluehallitus päätti tekstiilipalvelujen hankinnan strategisista periaatteista ja käsitteli vuoden 2024 tilinpäätöksen. Aluehallitus totesi diagnostiikkapalvelujen selvityksen osalta, ettei selvitys johda jatkotoimenpiteisiin.
Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april26.3.2025 09:50:25 EET | Tiedote
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.
Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.26.3.2025 09:40:01 EET | Tiedote
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.
En ny tandklinik öppnas i Ängskulla11.3.2025 12:09:56 EET | Tiedote
Personalen från tandkliniken på Mattsgatan flyttar till Ängskulla och dessutom har man rekryterat nya tandläkare, tandskötare och munhygienister till kliniken. De nya lokalerna öppnar för patienter onsdagen den 5 mars.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme