Oma Häme

Henkilöstömitoituksen muutos johtanee yt-neuvotteluihin ikäihmisten asumispalveluissa

Jaa

Aluehallitus käsittelee asiaa maanantaina.

Oma Hämeen logo

Oma Häme on aloittamassa henkilöstömitoitusta koskevan lakimuutoksen vuoksi yhteistoimintaneuvottelut ikäihmisten asumispalveluissa. Maanantaina kokoontuvalle aluehallitukselle esitetään, että se valtuuttaa ikäihmisten palveluiden toimialajohtajan käynnistämään neuvottelut. 

Ikääntyneiden pitkäaikaisen, ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta ollaan laskemassa nykyisestä 0,65:sta 0,6:een. Lyhytaikaisessa, ympärivuorokautisessa palveluasumisessa mitoitus säilyy ennallaan. Hallituksen esitys on parhaillaan käsiteltävänä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Lakimuutoksen on tarkoitus astua voimaan ensi vuoden alusta alkaen. Mitoitusmuutoksen vuoksi hyvinvointialueen on kohdennettava työvoimaa uudelleen sekä vähennettävä henkilöstötyövuosia asumispalveluissa vastaamaan hyvinvointialueen rahoitusta. 

Valtio on leikannut rahoitustaan mitoitusmuutoksen perusteella koko ensi vuodelta, minkä vuoksi työnantajalla tulee olla valmiina suunnitelma, miten mitoitusmuutos toteutetaan 1.1.2025 alkaen. YT-neuvotteluissa sovittavia muutoksia ei tehdä, jos lakimuutosta ei hyväksytä. 

Yt-neuvotteluiden piirissä olisi noin 1 100 henkilöä ja se koskisi kaikkia Oma Hämeen ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköitä. Asumispalveluiden henkilöstölle on kerrottu asiasta keskiviikkona.  Koska yhteistoimintaneuvottelut koskisivat isoa työntekijämäärää, tulee asia aluehallituksen käsiteltäväksi. 

Neuvottelujen tavoitteena ei ole ensisijaisesti työvoiman vähentäminen, vaan työvoiman hyödyntäminen hyvinvointialueen muissa palveluissa. On kuitenkin mahdollista, että neuvottelut johtavat myös työvoiman vähennystarpeeseen. 

Neuvottelujen kohteena oleville henkilöille pyritään tarjoamaan ensisijaisesti heidän työsopimuksensa mukaista työtä asumispalveluiden tulosalueella tai hyvinvointialueen varahenkilöstössä. Oma Hämeellä on oma varahenkilöstöpooli, jonka työntekijät kiertävät eri yksiköissä. Neuvottelujen myötä työntekijällä voi muuttua työnkuva, lähijohtaja, nimike ja työpaikan sijainti. Muutoksia voi tulla myös työsopimuksen ehtoihin, työaikamuotoon ja palkkaukseen. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Diabeetikko: tarkista onko sinulla viallisia FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreita12.9.2025 12:48:28 EEST | Tiedote

Osa FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreista saattaa antaa virheellisiä korkean glukoosin lukemia. Tämä voi aiheuttaa mahdollisen terveysriskin diabetesta sairastaville henkilöille. Ne potilaat, jotka käyttävät FreeStyle Libre 3 -sovellusta, voivat saada ilmoituksen ongelmasta myös sovelluksen kautta. Ongelma ei vaikuta FreeStyle Libre 3 -lukulaitteeseen eikä -sovellukseen tai muihin Libre-tuotteisiin (FreeStyle Libre 2, FreeStyle Libre 2 Plus ja FreeStyle Libre 3). Toimi näin: Käy tarkistamassa osoitteesta www.FreeStyleConfirm.com, kuuluuko käyttämäsi sensori viallisiin sensoreihin. Mene kohtaan ”Tarkista sensorin sarjanumero”. Viallinen sarjanumero on T60002911. Jos sarjanumero on sama, lopeta sensorin käyttö välittömästi ja hävitä kyseiset sensorit. Jos käytät parhaillaan FreeStyle Libre 3 Plus -sensoria, sarjanumero löytyy sovelluksesta tai lukulaitteesta. Sarjanumero löytyy myös sensorin asettimen ja sensoripakkauksen pohjassa olevista merkinnöistä.Kuva, jossa on ohjeet FreeStyle Libre

Asiakaslähtöinen lähipalvelumalli laajenee Oma Hämeessä4.9.2025 10:45:00 EEST | Tiedote

Oma Häme aikoo ottaa lähipalvelumallin vaiheittain laajempaan käyttöön tämän syksyn aikana. Tavoitteena on, että vuoden 2026 alussa lähipalvelumalli on käytössä koko laajuudessaan Tammelassa, Humppilassa, Rengossa ja Ypäjällä. Lähipalvelumallia on testattu keväällä 2025 Tammelassa. Pilotissa testattiin mallia käytännössä ja kerättiin arvokasta tietoa asiakasmääristä, palvelutarpeesta sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista. Pilotin aikana havaittiin, että suurin osa asiakkaista jatkoi asiointia Forssan terveyskeskuksessa, mutta yksittäisille asiakkaille Tammelan lähipalvelupiste tarjosi välttämättömän vaihtoehdon. Näitä havaintoja on hyödynnetty mallin jatkokehityksessä. Asiakaslähtöisen lähipalvelumallin ohjaavia periaatteita esitellään aluehallitukselle maanantaina 8. syyskuuta. Aluehallitukselle esitetään, että se merkitsee periaatteet ja lähipalvelumallin laajentamisen tiedoksi. Aluevaltuusto päätti keväällä 2024, että Oma Häme ottaa lähipalvelumallin käyttöön osana palvelu

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye