Oma Häme yhtenäistää asukasvuokria ja vuokrasopimuksia
Aluehallitus käsittelee vuokrien tarkistuksia maanantaina.

Oma Häme aikoo yhtenäistää ympärivuorokautisen palveluasumisen asukasvuokrat ja vuokrasopimukset. Keväällä toteutettava muutos koskee ikäihmisten, vammaisten sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien palveluasumista. Aluehallitus käsittelee asiaa maanantaina 21. lokakuuta.
Hyvinvointialueelle on siirtynyt vuodenvaihteessa 2023 kuntien tekemät vuokrasopimukset. Kunnissa on ollut erilaisia käytäntöjä asukasvuokrissa ja vuokrasopimuksissa, minkä vuoksi vuokratasoissa ja sopimussisällöissä on eroja. Hyvinvointialue yhtenäistää vuokrat ja vuokrasopimukset, jotta ne saadaan yhdenmukaisiksi ja tasapuolisiksi. Tavoitteena on esimerkiksi sama neliövuokra samassa kiinteistössä oleville asiakkaille.
Oma Häme aikoo tarkistaa asukkaiden vuokria, jotta ne vastaisivat tilojen ylläpidosta aiheutuneita, todellisia kustannuksia. Esityksen mukaan asuntokohtainen vuokra määräytyisi jatkossa omakustannusperiaatteen mukaisesti. Eli vuokraa perittäisiin sen verran kuin hyvinvointialueelta kuluu asuntojen rahoitusmenoihin ja kiinteistökuluihin. Tällä hetkellä osa vuokrasopimuksista ja vuokrista on omakustannusperiaatteeseen nähden ylihintaisia ja osa alihintaisia eli asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa.
Aluehallitus käsittelee vuokrien tarkistusperusteita maanantaina kokouksessaan. Esityksen mukaan asukkaan vuokraa voidaan tarkistuksessa nostaa enintään 15 prosenttia vuosittain, kunnes vuokra vastaa todellisia kustannuksia. Vuokra voisi olla tarkistuksen jälkeen kuitenkin enintään Kelan eläkkeensaajan asumistuen enimmäisasumismenojen suuruinen.
Huomioitavaa on, etteivät mahdolliset vuokrankorotukset kuitenkaan vaikuta palveluasumisessa asukkaiden käyttövaraan, eivätkä siten heikennä heidän taloudellista tilannettaan. Hyvinvointialueen on huolehdittava siitä, että asiakkaan henkilökohtaiseen käyttöön jää käyttövara, joka on tänä vuonna ympärivuokautisen palveluasumisen asiakkaalle vähintään 182 euroa kuukaudessa.
Asukkaat voivat tarvittaessa saada myös korkeampaa asumistukea, eivätkä vuokrat ylitä Kelan asumistukirajaa. Ympärivuorokautisen hoidon asiakasmaksua laskettaessa otetaan ensin vähennyksenä huomioon vuokramenot, joten asiakasmaksu voi muuttua vuokran muuttuessa.
Laskelmat vuokramuutoksista ovat vielä kesken. Mahdollisista vuokramuutoksista kerrotaan asukkaille kirjeillä, joita ryhdytään postittamaan lokakuun lopussa. Muutokset astuvat voimaan sopimusehtojen mukaisesti, viimeistään kevään 2025 aikana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville Vuorijärvitulosaluejohtaja, tekniikka- ja tilapalvelut
Puh:040 642 8980ville.vuolijarvi@omahame.fiRaila Lahtinenikäihmisten asumispalvelujen tulosaluejohtaja
Puh:050 370 4754raila.lahtinen@omahame.fiJohanna Pulkkinenvammaispalvelujen tulosaluejohtaja
Puh:040 304 7865johanna.pulkkinen@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
RRP2-hanke päättyy – vaikuttava hyvinvoinnin edistämistyö jatkuu Oma Hämeessä5.12.2025 11:48:31 EET | Uutinen
Hyte-työn tulokset näkyvät niin ammattilaisten arjessa kuin asukkaiden palveluissa.
Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77
Lähihoitaja Riitta Kaleva jatkaa töitä, vaikka mahdollisuus olisi jo eläkkeelle: “Nämä ihmiset ovat minulle liian tärkeitä”4.12.2025 16:03:21 EET | Artikkeli
Riitta Kaleva tekee työtään ikäihmisten parissa sydämellä ja läsnäololla.
Talousarvio 2026: hyvinvointialueen alijäämän kattaminen aikataulussa jatkuu4.12.2025 14:05:28 EET | Tiedote
Oma Häme odottaa lisätietoa lisäajan hakemisesta. Myös lisärahoituksen hausta päätetään myöhemmin.
Oma Häme vahvistaa palveluverkkoaan ostamalla kiinteistöjä4.12.2025 09:20:06 EET | Tiedote
Hyvinvointialue on valmistelut useita kiinteistökauppoja alueen kuntien kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme