Kela huomioi jatkossa toimeentulotuen ratkaisuissa rahapeleistä vain käyttöön saadut voitot
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela on päivittänyt toimeentulotuen ratkaisutyön ohjeistusta rahapelivoittojen huomioimisessa. Muutoksen taustalla ovat pelimarkkinoiden muutokset ja Kelan omat havainnot ratkaisutyöstä. Kun pelaaminen näyttäytyy ongelmana, Kelasta tehdään huoli-ilmoitus tai ohjataan asiakas avun äärelle.
Aiemmin toimeentulotuen ratkaisutyössä on otettu huomioon vain rahapelivoitot, mutta jatkossa Kela huomioi myös pelaamiseen käytetyt rahat. Käytännössä ratkaisutyössä huomioidaan asiakkaan pelitililtä voittojen ja panosten erotus.
Uudella ohjeistuksella halutaan välttää tilanteet, joissa toimeentulotukiasiakas joutuisi voittojen vuoksi kohtuuttomiin tilanteisiin. Näin on voinut käydä, koska tähän asti pienetkin kertavoitot on laskettu tukea vähentävinä tuloina, vaikka asiakas olisi pelannut kaikki voittonsa usein saman tien. Uuden ohjeistuksen myötä Kela siirtyykin tarkastelemaan pelivoittoja yksittäisten pelitapahtumien sijaan pidemmällä ajanjaksolla.
Kelassa tavoitteena on ratkaisutyön ohessa edistää toimeentulotuen saajien itsenäistä selviytymistä. Näin ollen pyrkimyksenä on ehkäistä toimeentulotuen saajien taloudellisia vaikeuksia ja myös peliongelmiin liittyviä haittoja.
– Emme ohjaa Kelassa asiakkaidemme toimeentulotuen käyttöä, mutta olemme tietenkin huolissamme, jos pienituloiset käyttävät rahaansa rahapeleihin. Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, joka on tarkoitettu päivittäisten elinkustannusten kuten vuokran ja ruoan maksamiseen. Tavoitteenamme on auttaa, kun rahapelaaminen syventää taloudellisia ongelmia, sanoo etuuspäällikkö Marja-Leena Valkonen.
Rahapelaamisen ongelmat paljastuvat usein vasta tilanteen kriisiytyessä. Valkonen muistuttaa, että peliongelmiin on saatavilla apua esimerkiksi Peluurin kautta.
Toimeentulotukiasiakkaista noin 5 % käyttää rahaa pelaamiseen. Kela voi asiakkaan suostumuksella tehdä pelaamisesta huoli-ilmoituksen hyvinvointialueen sosiaalitoimelle. Tavoitteena on näin saada pelaamiseen apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Uusi ohjeistus on tullut voimaan lokakuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja-Leena ValkonenEtuuspäällikköKela
Puh:040 487 2541etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
I fortsättningen kan man få brådskande utkomststöd endast för nödvändiga utgifter såsom mat och mediciner2.4.2025 10:42:50 EEST | Pressmeddelande
FPA ändrar processen för brådskande utkomststöd i april. Förändringen innebär att FPA i fortsättningen oftare beviljar den brådskande delen av utkomststödet som betalningsförbindelser till exempel för livsmedel och läkemedel. Till övriga delar behandlas ansökan inom den normala utsatta tiden.
Kiireellistä toimeentulotukea voi jatkossa saada vain välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan ja lääkkeisiin2.4.2025 10:42:50 EEST | Tiedote
Kela uudistaa kiireellisenä myönnettävän perustoimeentulotuen käytäntöjä huhtikuussa. Uudistus tarkoittaa sitä, että jatkossa asiakkaat saavat hakemuksen kiireellisimpiin osiin nykyistä useammin maksusitoumuksen esimerkiksi elintarvikkeisiin ja lääkkeisiin. Muilta osin hakemus käsitellään normaalissa ajassa.
Urgent social assistance soon to be granted only for essential expenses such as food and medicine2.4.2025 10:42:50 EEST | Press release
Kela is changing the criteria for granting urgent basic social assistance as of April. Under the changed criteria, vouchers will be granted more often for customers' most urgent needs, such as food and medicine, while the rest of the customer’s application will be processed within the standard processing time.
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme