Päästöt nollataan uusin polttoainein – suomalaiskonsortio kehittää ratkaisuja merenkulkuun ja työkoneisiin
Vaasan yliopiston johtama Flexible Clean Propulsion Technologies -tutkimuskonsortio kehittää uusia, puhtaita ja joustavia ratkaisuja merenkulkuun ja työkoneisiin. Tavoitteena on vähentää riippuvuutta yksittäisistä polttoaineista, kehittää joustavaa laitteistosuunnittelua, älykästä palamisen ohjausta, tehokasta lämmönhallintaa sekä mukautuvaa päästöjen ja hybridijärjestelmän hallintaa. Näiden ratkaisujen avulla nollapäästöisiä ja vähähiilisiä polttoaineita on mahdollista käyttää tehokkaasti ja samalla vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa sata prosenttia.

Flexible Clean Propulsion Technologies eli Flex-CPT-hankkeen budjetti on mittavat 18 miljoonaa euroa. Hankkeessa aiotaan luoda suomalaiselle voimansiirtoteollisuudelle toteutuskelpoinen reitti kohti hiilineutraaliutta sekä muovata merenkulun ja työkoneiden tulevaisuutta seuraaville vuosikymmenille.
– Tehokas hiilidioksidipäästöjen vähentäminen edellyttää kaikkien uusien päästöttömien polttoainevaihtoehtojen, kuten vedyn ja ammoniakin, käyttöönottoa vähäpäästöisten metaanin, metanolin sekä bio- ja uusiutuvien dieseleiden rinnalle. Tällainen monen polttoaineen integraatio on iso teknologinen haaste voimansiirron kehitykselle, sanoo Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Maciej Mikulski, joka toimii Flex-CPT-hankkeen johtajana.
Flex-CPT-konsortio koostuu useista tutkimusorganisaatiosta ja yrityksistä. Mukana ovat muun muassa Vaasan yliopisto, Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto, Åbo Akademi, LUT-yliopisto, VTT, Turun yliopisto, Oulun yliopisto, Wärtsilä Finland Oy, AGCO Power Oy, Meyer Turku Oy, Proventia Oy, Bosch Rexroth Oy, Hycamite TCD Technologies Oy, Lumikko Oy ja Meriaura Oy. Hankkeessa tehdään tiivistä kansainvälistä yhteistyötä 12 kansainvälisen yhteistyökumppanin kanssa 12 maasta. Hanke on osa Wärtsilän johtamaa Zero Emission Marine -ohjelmaa ja Meyer Turun johtamaa NEcOLEAP-ohjelmaa.
– Yhteistyö Flexible Clean Propulsion Technologies -hankkeessa on merkittävä askel kohti Wärtsilän Zero Emission Marine -vision toteuttamista. Konsortion asiantuntemus joustavista, puhtaista voimansiirtoteknologioista tukee alaa vuosien 2030 ja 2050 päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa ja auttaa varmistamaan meriliikenteen puhtaan tulevaisuuden, sanoo Wärtsilän tutkimuksesta ja teknologiakehityksestä vastaava johtaja Jonas Åkerman.
Flex-CPT-konsortio kokoaa yhteen alan keskeiset toimijat Suomessa ja tarjoaa loistavan mahdollisuuden vahvistaa yhteistyötä.
– Hanke on merkittävä, sillä se kehittää uuden sukupolven hiilineutraaleja ja vähäpäästöisiä koneita, ja siten auttaa vähentämään globaalisti hiilidioksidipäästöjä meriliikenteessä, työkoneissa ja maataloudessa. Tutkimusyhteistyö monien yritysten ja yliopistojen kanssa tuo myös merkittäviä hyötyjä uusien ratkaisujen kehittämiseen sekä tiedon jakamiseen ja osaamisen lisäämiseen, sanoo AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.
Konsortio ei lähde tekemään työtään tyhjästä, vaan pohjana on aiemmassa Clean Propulsion Technologies -hankkeessa tehty uraauurtava kehitystyö, jonka ansiosta Suomi on päässyt johtavaan asemaan meriliikenteen ja työkonesektorin voimansiirtoratkaisuissa.
Huomattava rahoitus Business Finlandilta
Flex-CPT-hanke saa pääosan rahoituksestaan Business Finlandilta, ja loppuosa rahoituksesta tulee yrityksiltä ja tutkimusorganisaatioilta. Kyseessä on suurin Vaasan yliopiston koskaan johtama hanke.
– Hanke vahvistaa Suomen merenkulku- ja työkoneosaamisen korkeaa tasoa kehittämällä päästöttömiä ja joustavia ratkaisuja polttomoottoreihin. Tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyö luo vahvan pohjan kaupallisille läpimurroille globaaleilla markkinoilla, toteavat Business Finlandin johtava rahoitusasiantuntija Kari Kuokkanen ja ekosysteemistä vastaava päällikkö Tero Ijäs.
Älykäs ohjaus ja sähköistäminen tukevat viiden polttoainetyypin tuomista moottoreihin
Flex-CPT-konsortion tavoitteena on kehittää käyttövoimaratkaisuja, joilla voidaan saavuttaa jopa 100 prosentin vähennys pakokaasupäästöissä. Erilaisten polttoaineiden käyttöä optimoidaan saatavuuden, hinnan, palamistehokkuuden ja päästöjen perusteella.
– Käytämme palamis- ja jälkikäsittelytekniikkaa, joka on polttoaineesta riippumatonta. Sähköistäminen tukee tätä niin, että moottorissa voidaan käyttää viittä eri polttoainetyyppiä. Ratkaisun avulla pystytään vastaamaan työkoneiden ja meriliikenteen monenlaisiin tehovaatimuksiin vain vähäisin laitteistomuutoksin. Polttoaineen laatua mukauttavat ohjaustoiminnot ja laitteiston itseoppimisominaisuudet auttavat laitteistoa soveltumaan monen eri polttoaineen käyttöön, kertoo professori Mikulski.
Flex-CPT:n tutkimussuunnitelma sisältää 33 innovaatiota. Näitä ovat muun muassa polttoaineen reaktiivisuuden muokkaaminen tarpeen mukaan, mukautuva jälkikäsittelylaitteiden saostumien esto ja hybridijärjestelmien lämmönhallinta.
Lisätiedot
Flex-CPT -projektin johtaja Maciej Mikulski, professori, Vaasan yliopisto, puh. +358 (0)29 449 8591, maciej.mikulski@uwasa.fi
Merja Kangasjärvi, kehittämispäällikkö, Vaasan yliopisto, puh. +358 (0)29 449 8205, merja.kangasjarvi@uwasa.fi
Aino Myllykangas, projektipäällikkö, Vaasan yliopisto, puh. 358 (0)29 449 8554, aino.myllykangas@uwasa.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka KalmiTiedeviestinnän asiantuntijaVaasan yliopisto / Viestintä, brändi ja markkinointi
Puh:0294498231riikka.kalmi@uwasa.fiKuvat

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Jätteiden keräyksen tehostaminen voi hillitä maksujen nousua – selvitys tarjoaa ratkaisuja tehokkaampaan jätelogistiikkaan15.12.2025 15:39:48 EET | Tiedote
Vuodenvaihteen aikaan elämä vilkastuu, kun perheet kokoontuvat viettämään aikaa yhdessä. Juhlapyhien myötä myös jätettä syntyy tavallista enemmän. Valtakunnallisten tilastojen mukaan kuitenkin kotitalouksien arjessa jätettä syntyy vuosi vuodelta vähemmän, mikä vaikuttaa myös jätelogistiikan järjestämiseen. Tämä herättää kysymyksen siitä, miten jätehuolto voidaan toteuttaa kestävästi ja edullisesti, erityisesti haja-asutusalueilla, kun jätevirrat pienenevät. Vaasan yliopiston julkaisema raportti tarjoaa tähän ratkaisuja.
Terveydenhuollon kyberturvallisuuden heikoin lenkki ei usein ole ohjelmisto, vaan sen käyttäjät8.12.2025 09:58:25 EET | Tiedote
Vaasan yliopistossa tarkastettavan väitöskirjan mukaan terveydenhuollon kyberturvallisuus pysyy haavoittuvana niin kauan, kun teknologiaa, ihmisiä ja organisaation prosesseja ei käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Pius Ewoh painottaa, että ala tarvitsee pelkkien teknisten suojausten sijaan sosioteknisiä ratkaisuja potilastietojen ja luottamuksen turvaamiseksi.
Virtuaalinen akkumalli avaa tietä sähköautosimulaatioille1.12.2025 09:42:55 EET | Tiedote
Sähköautojen mallintamiseen liittyvä laskennallinen monimutkaisuus on hidastanut tutkimustyötä sähköautojen liittämisestä paikallisiin energiamarkkinoihin. Seyed Mahoor Ebrahimin Vaasan yliopistoon tekemässä väitöskirjassa ratkaisuna esitellään virtaviivaistettu virtuaaliakkumalli ja kustannustehokas laturien jakamismenetelmä.
Tohtoriksi nopeammin, joustavammin ja vaikuttavammin25.11.2025 14:15:34 EET | Tiedote
Vaasan yliopiston yritysintegroitunut CoDoc-tohtorikoulutusmalli laajenee yhteistyössä Vaasan ja Seinäjoen ammattikorkeakoulujen kanssa. Strateginen tohtoripolku yhdistää yliopiston tutkimusvoiman ja ammattikorkeakoulujen työelämälähtöisyyden, tarjoten resurssiviisaan ratkaisun, joka vahvistaa Suomen kilpailukykyä kohti 6 % T&K-tavoitetta, nopeuttaa tohtorikoulutusta ja kehittää TKI-osaamista. Uutena elementtinä joustava PreDoc-väylä laajenee nyt myös ammattikorkeakouluopinnoista aina tohtoriksi asti. PreDoc ja CoDoc avaavat ovet huippututkimukseen, verkostoihin ja uramahdollisuuksiin jo opintojen alkuvaiheessa.
Stressi ja toksinen työkulttuuri voivat aiheuttaa sisäisiä kyberturvallisuusuhkia25.11.2025 12:09:57 EET | Tiedote
Useimmat organisaatiot ratkaisevat kyberturvallisuusongelmia teknologian ja valvonnan avulla, mutta Emmanuel Antin väitöskirjan mukaan empatia voi olla tehokkaampi puolustuskeino. Vaasan yliopistossa toteutetun tutkimuksen mukaan sisätoimijoiden poikkeavan käyttäytymisen takana olevien inhimillisten tekijöiden ymmärtäminen voi johtaa vahvempiin ja kestävämpiin kyberturvallisuuskäytäntöihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme