Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo
Olemme ottaneet käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.
Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.
– Pyydä apua -lomake on matalan kynnyksen palvelu ja toivomme, että perheet ottavat yhteyttä varhaisessa vaiheessa, sanoo Anna Håkans, sähköisen perhekeskuksen projektipäällikkö.
Uuden palvelukanavan käyttöönottoa on valmisteltu hyvinvointialueen EU-rahoitteisessa Prima Botnia -hankkeessa, joka keskittyy erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluihin pääsyn parantamiseen.
Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin
Pyydä apua -palvelun kautta jätetty yhteydenottopyyntö menee sosiaalipalveluiden asiakasohjaukseen, jonka ammattilaiset vastaavat 3–5 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Asiakasohjaus etsii keinoja yhteyttä ottaneiden perheiden elämäntilanteen helpottamiseksi ja ohjaa heidät oikeaan palveluun.
– Asiakkaan ei siis tarvitse itse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä, kertoo Dominique Donner, asiakaspalveluohjauksen esihenkilö.
Varhainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja ehkäisee huolien kärjistymistä suuremmiksi ongelmiksi. Haasteellinen tilanne voi lähteä purkautumaan jo ensimmäisen keskustelun aikana, kun asiakas ja ammattilaiset miettivät yhdessä, kuinka asiassa voisi edetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat
Linkit
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme