Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo
Olemme ottaneet käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.
Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.
– Pyydä apua -lomake on matalan kynnyksen palvelu ja toivomme, että perheet ottavat yhteyttä varhaisessa vaiheessa, sanoo Anna Håkans, sähköisen perhekeskuksen projektipäällikkö.
Uuden palvelukanavan käyttöönottoa on valmisteltu hyvinvointialueen EU-rahoitteisessa Prima Botnia -hankkeessa, joka keskittyy erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluihin pääsyn parantamiseen.
Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin
Pyydä apua -palvelun kautta jätetty yhteydenottopyyntö menee sosiaalipalveluiden asiakasohjaukseen, jonka ammattilaiset vastaavat 3–5 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Asiakasohjaus etsii keinoja yhteyttä ottaneiden perheiden elämäntilanteen helpottamiseksi ja ohjaa heidät oikeaan palveluun.
– Asiakkaan ei siis tarvitse itse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä, kertoo Dominique Donner, asiakaspalveluohjauksen esihenkilö.
Varhainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja ehkäisee huolien kärjistymistä suuremmiksi ongelmiksi. Haasteellinen tilanne voi lähteä purkautumaan jo ensimmäisen keskustelun aikana, kun asiakas ja ammattilaiset miettivät yhdessä, kuinka asiassa voisi edetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat
Linkit
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Akutsjukvårdens journaluppgifter kan i fortsättningen läsas via MittKanta25.4.2025 10:00:58 EEST | Pressmeddelande
I slutet av april börjar den prehospitala akutsjukvården använda en nationell patientjournal som tagits fram för den prehospitala akutsjukvården. Efter ibruktagningen får patienten bättre tillgång till de uppgifter som dokumenterats inom den prehospitala akutsjukvården i och med att de överförs till patientens MittKanta. Uppgifterna kan läsas via MittKanta med ett kort dröjsmål. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan läsa uppgifterna genast. – Det här underlättar arbetet för exempelvis de läkare som konsulteras, eftersom de kan läsa den prehospitala akutsjukvårdens uppgifter direkt på sin dator, säger Taneli Väyrynen som är ledande läkare för den prehospitala akutsjukvården. – Övergången till det nationella systemet gör det också lättare att hantera patientuppgifter i realtid i samband med att patienter flyttas från ett sjukhus till ett annat och även i samband med läkarhelikopterverksamheten – så fort som systemet tagits i bruk i vårt samarbetsområde, säger akutvårdsch
Ensihoidon käyntien tiedot näkyvät jatkossa OmaKannassa25.4.2025 10:00:52 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelu siirtyy käyttämään kansallista ensihoitokertomusta huhtikuun lopussa. Samalla tiedon saanti ensihoidon kirjaamien tietojen osalta paranee, kun tiedot siirtyvät potilaan OmaKantaan. Tiedot ovat luettavissa OmaKannasta pienellä viiveellä. Ammattilaisille tiedot näkyvät heti. – Tämä helpottaa esimerkiksi konsultoivia lääkäreitä, kun he näkevät ensihoidon kirjaukset suoraan koneelta, ensihoidon johtava lääkäri Taneli Väyrynen sanoo. – Siirtyminen kansalliseen järjestelmään auttaa myös reaaliaikaisen potilastiedon hallinnassa potilassiirroissa sairaalasta toiseen tai lääkärihelikopteritoiminnassa, kun se on käytössä yhteistyöhyvinvointialueillamme, ensihoitopäällikkö Tom Smedlund kertoo. Henkilöt jotka eivät hallitse OmaKannan, tietokoneen tai älypuhelimen käyttöä, tulevat jatkossakin halutessaan saamaan paperisen tulosteen ensihoitokertomuksesta. Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoidossa kuukausittain tuhansia ensihoitotehtäviä 13 ambulanssia,
Reducerad verksamhet också den här sommaren17.4.2025 10:01:00 EEST | Pressmeddelande
På onsdagen den 16 april beslutade välfärdsområdets ledningsgrupp om reducerad verksamhet och stängningar i servicen i sommar. I allmänhet rullar verksamheten under semesterperioden på som under tidigare somrar. Även jouren i Jakobstad är öppen dygnet runt hela sommaren.
Kesällä toimintaa supistetaan aiempien kesien tapaan17.4.2025 10:01:00 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen johtoryhmä teki keskiviikkona 16.4. päätökset eri palveluiden supistetusta toiminnasta ja suluista kesän aikana. Yleisesti lomakauden toiminta pyörii aiempien kesien tapaan. Myös Pietarsaaren päivystys on avoinna ympäri vuorokauden koko kesän ajan.
Resultatet av välfärdsområdesvalet fastställdes16.4.2025 15:45:00 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområdesvalnämnd fastställde resultatet av det välfärdsområdesval som ordnades den 13 april 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme