Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo
Olemme ottaneet käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.
Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.
– Pyydä apua -lomake on matalan kynnyksen palvelu ja toivomme, että perheet ottavat yhteyttä varhaisessa vaiheessa, sanoo Anna Håkans, sähköisen perhekeskuksen projektipäällikkö.
Uuden palvelukanavan käyttöönottoa on valmisteltu hyvinvointialueen EU-rahoitteisessa Prima Botnia -hankkeessa, joka keskittyy erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluihin pääsyn parantamiseen.
Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin
Pyydä apua -palvelun kautta jätetty yhteydenottopyyntö menee sosiaalipalveluiden asiakasohjaukseen, jonka ammattilaiset vastaavat 3–5 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Asiakasohjaus etsii keinoja yhteyttä ottaneiden perheiden elämäntilanteen helpottamiseksi ja ohjaa heidät oikeaan palveluun.
– Asiakkaan ei siis tarvitse itse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä, kertoo Dominique Donner, asiakaspalveluohjauksen esihenkilö.
Varhainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja ehkäisee huolien kärjistymistä suuremmiksi ongelmiksi. Haasteellinen tilanne voi lähteä purkautumaan jo ensimmäisen keskustelun aikana, kun asiakas ja ammattilaiset miettivät yhdessä, kuinka asiassa voisi edetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat
Linkit
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Österbottens välfärdsområde inleder samarbetsförhandlingar för hela personalen15.9.2025 14:15:00 EEST | Pressmeddelande
I budgeten för år 2026 eftersträvas en besparing på 15 miljoner euro i personalkostnaderna. Samarbetsförhandlingarnas del av denna summa är 4,3 miljoner euro.
Pohjanmaan hyvinvointialue aloittaa koko henkilöstöä koskevat YT-neuvottelut15.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2026 talousarviossa tavoitellaan 15 miljoonan euron säästöä henkilöstökuluista. Yhteistoimintaneuvottelujen osa tästä on 4,3 miljoonaa euroa.
Stärkt tillit i fokus i den nya strategin15.9.2025 13:10:43 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde vill att befolkningen i Österbotten ska vara den mest välmående och ha den bästa funktionsförmågan i Finland. Den nya strategin fortsätter på den väg som den tidigare strategin stakade ut. Under våren och sommaren har både invånare, personal, intressentgrupper och förtroendevalda deltagit i beredningen av strategin. Strategiutkastet förs nu från styrelsen till fullmäktige för godkännande.
Luottamuksen vahvistaminen uuden strategian ytimessä15.9.2025 13:10:29 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue haluaa, että Pohjanmaan väestö on tulevaisuudessa Suomen hyvinvoivinta ja toimintakykyisintä. Uusi strategia jatkaa entisen strategian viitoittamalla tiellä. Kevään ja kesän aikana strategian valmisteluun on osallistunut sekä asukkaita, henkilöstöä, sidosryhmiä että luottamushenkilöitä. Strategialuonnos etenee nyt hallitukselta valtuuston hyväksyttäväksi.
Kompletterande ansökan om partnerskapsbidrag är nu öppen10.9.2025 15:25:07 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde söker nya partnerskap med föreningar och organisationer för att främja välmående och hälsa. Skicka in din ansökan om partnerskapsbidrag mellan 10.9–30.9.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme