Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita
Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.

Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.
Finnair on jo aiemmin siirtänyt viestintä- ja verkkoratkaisunsa DNA:lle. DNA toimittaa Finnairille globaalit viestintäratkaisut sekä uuden sukupolven verkkoratkaisut. DNA Palvelulaite täydentää Finnairille tarjottavaa kattavaa kokonaispalvelua entisestään. Yhtiön henkilöstö liikkuu paljon, ja toimivat mobiililaitteet ovat avainasemassa Finnairin asiakkaiden palvelemisessa. DNA:n tarjoamat päätelaitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron.
DNA Palvelulaite (DaaS) on mobiililaitteiden hankintamalli, joka tarjoaa vaihtoehdon kertamaksulaitteille ja maksuaikasopimuslaitteille. Palvelulaitemallissa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä haluamansa mobiililaitteet elinkaaripalveluineen, kuten esimerkiksi huoltopalvelut vaihto- tai lainalaitteella, laajennetun takuun, lasiturvan sekä laitteiden rekisteröinnin sopimuskauden ajaksi.
Sopimuskauden päättyessä asiakas voi joko palauttaa tai lunastaa laitteen. Palautuksen yhteydessä varmistetaan myös laitteen tietoturvallinen tyhjennys. DNA:n asiakkaat voivat valita itselleen joko vakioidun tai modulaarisen palvelulaitemallin. Vakioidussa palvelulaitemallissa olemme valmiiksi valikoineet asiakkaille suosituimmat elinkaaripalvelut laitteen yhteyteen, ja se sisältää tietyt kaikille samat palvelut. Modulaarinen palvelulaitemalli on puolestaan räätälöitävissä kunkin asiakkaan tarpeisiin. Tällöin asiakas voi jättää joitakin komponentteja pois, ja keskittyä itselleen olennaisimpiin palveluihin ilman, että asiakkaalle ylimääräisistä palveluista koituu kustannuksia.
“DNA:n modulaarinen palvelulaitemalli mahdollisti sen, että pystyimme valitsemaan tarpeisiimme parhaiten sopivat mobiililaitepalvelut. Suunnittelimme yhdessä DNA:n kanssa juuri meidän organisaatiollemme sopivan palvelumallin. Kustannuksia on helppo hallita, koska ne ovat ennakoitavissa ja läpinäkyviä koko sopimuskauden ajan, ja laitteet tyhjennetään tietoturvallisesti ja kierrätetään asianmukaisesti sopimuskauden lopuksi. Lisäksi Finnairin henkilöstö pääsee tarkastelemaan hankkimiamme palveluja DNA Business -sovelluksen avulla. Päätelaitteiden hankkiminen palveluna on vastuullinen valinta, sillä tällöin laitteen koko elinkaari tulee huomioiduksi", sanoo Finnairissa yhteisistä alustoista vastaava johtaja Tiina Flytström.
”Olemme kehittäneet palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme liiketoimintatarpeisiin kotimaassa, Pohjoismaissa ja globaalisti, ja iloitsemme Finnairin kanssa viime vuonna aloittamamme yhteistyön laajentumisesta myös mobiililaitteiden elinkaaripalveluihin. Näin voimme rakentaa Finnairille laajan palvelukokonaisuuden, joka vastaa heidän liiketoimintatarpeisiinsa ja palvelee heitä myös tulevaisuudessa”, sanoo DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund.
Lisätietoja:
DNA:n yritysliiketoiminnan viestintäratkaisuliiketoiminnan johtaja Mari Eklund, puh. 044 044 7779, mari.eklund@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Finnairin viestintä, puh. 09 818 4020, comms@finnair.com
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Lennämme yli sataan kohteeseen Suomessa, Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 14 kertaa peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä
Avainsanat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
Scams are here to stay – online fraud insurance helps victims of fraud31.3.2025 09:00:00 EEST | Press release
Currently, the fastest growing data security threats are scams targeting individuals. There is also a growing need for consumers to protect themselves against all kinds of scams and identity theft. DNA is responding to this need with Nettipetosvakuutus. This online fraud insurance will be added to DNA’s comprehensive Digiturva security service in April. Nettipetosvakuutus insurance helps and supports consumers when they fall victim to online scams. DNA Digiturva already includes Huijausturva – a fraud protection service that was launched earlier this year.
Suomen Yhteisverkon 5G-urakka valmistui, vanhat 3G-taajuudet otettu 4G:n käyttöön24.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Suomen Yhteisverkon hallinnoimien verkkojen modernisointi, 5G-päivitys ja 3G-verkon sulkeminen valmistuivat vuoden 2024 lopussa. SYV:n toimialueella on nyt kattava 5G-verkko, minkä lisäksi viimeisetkin 3G-verkolta vapautuneet taajuusalueet on otettu 4G-verkon käyttöön. Modernisoinnin yhteydessä 4G-kapasiteettia ja -peittoa on myös lisätty huomattavasti.
Voiko netti näyttää hyvältä? DNA tuo markkinoille tyylikkäät modeemikuoret20.3.2025 08:35:00 EET | Tiedote
DNA tuo huhtikuussa markkinoille modeemien koivuviilukuoret, jotka on valmistettu suomalaisesta koivusta. Kuoret valmistetaan Piiroisen tehtaalla Salossa, ja ne toimivat keskustelunavauksena parempaan laitesijoitteluun. Kun modeemi on sijoitettu kodissa keskeiselle paikalle, toimii netti paremmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme