Miten varmistamme sujuvan liikenteen talvikeleillä?
Talvihoidon ensisijaisena tavoitteena on varmistaa turvallinen ja sujuva liikenne kaikilla teillä. Teiden hoito perustuu hoitoluokkiin, jotka määrittävät, kuinka nopeasti ja millä tasolla teitä hoidetaan talvella. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen, mutta kesäkelien kaltaista tilannetta ei tavoitella. Viime vuosina talvikelit ovat muuttuneet yhä haastavammiksi. Nopeat säämuutokset ovat yleistyneet, mikä tekee hoitotoimien ennakoinnista entistä vaikeampaa.

Talvihoitoluokat määrittävät, missä ajassa ja miten teitä hoidetaan. Tämä luokittelu perustuu teiden merkittävyyteen ja liikennemääriin, ja se auttaa varmistamaan, että vilkkaimmin liikennöidyt reitit saadaan nopeimmin kuntoon. Jokaisella tiellä ei voida tehdä hoitotoimia yhtä aikaa, vaan työt tehdään ennalta suunnitellussa järjestyksessä. Talvihoidon taso on erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman hoitoluokan tiet hoidetaan koko maassa samantasoisesti.
Korkeamman hoitoluokan teillä, kuten pääteillä, hoitotoimenpiteet toteutetaan nopeammin ja tiheämmin, kun taas vähäliikenteisemmillä alempien hoitoluokkien teillä toimenpiteet kestävät pidempään ja hoidolla tavoitellaan erilaista laatutasoa. Pääteillä tavoitteena on paljas tienpinta, kun taas alemmissa hoitoluokissa tie on pääosin lumipintainen.
Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin, jolloin hoitourakoitsijan on mahdoton vastata laatuvaatimusten mukaisesta teiden hoidosta. Erityisesti pitkään jatkuneen runsaan lumisateen aikana on tilanteita, jolloin aura-auton reittien loppupuolella olevien teiden auraus saattaa viivästyä. Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. Nopeissa sään vaihteluissa saattaa pääteilläkin olla toisinaan huono keli. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, teiden kunto voi muuttua hyvinkin nopeasti hoitotoimenpiteiden jälkeen uudelleen.
Moni asia vaikuttaa talvihoidon lopputulokseen
Teiden talvihoidossa on monta muuttuvaa tekijää, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Nopeat sään vaihtelut ja nollan molemmin puolin sahaavat kelit ovat yleistyneet. Sään ollessa nollan tuntumassa, ei ole varmuutta, missä olomuodossa sade tulee. Esimerkiksi, kun lumisade muuttuu vesisateeksi, vesi voi jäätyä tien pinnalle, mikä lisää liukkauden riskiä. Tällaisissa olosuhteissa hoitotoimenpiteet saattavat viivästyä, ja tienkäyttäjät voivat kokea viivästyksiä matkanteossa. Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. Suurimmat ongelmat keskittyvät yleensä vähäliikenteisemmille teille, joiden liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoittamalla. Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla, ongelmia on lähinnä yksittäisillä tiejaksoilla. Ongelmakeleillä tienhoitotoimenpiteitä tehdään vuorokauden ympäri.
Urakoitsijat hyödyntävät kattavia sääennustuspalveluja, joiden avulla he voivat ennakoida sääolosuhteita ja ajoittaa hoitotoimenpiteitä mahdollisimman tehokkaasti. Sääennustusten muuttuessa aina ei kuitenkaan onnistuta ajoittamaan ennakoivia hoitotoimia optimaalisesti koko urakka-alueella. Jos sade alkaa aamuyön tunteina, kaikkia teitä ei ehditä hoitaa kuntoon ennen aamun työmatkoja ja koulukuljetuksia. Ensin hoidetaan vilkkaat päätiet ja vasta sen jälkeen muut tiet.
Tienkäyttäjillä on tärkeä rooli turvallisuuden varmistamisessa talvikeleillä. On suositeltavaa varata enemmän aikaa matkoihin ja sopeuttaa ajonopeus vallitseviin keliolosuhteisiin. Liikenteessä on tärkeää säilyttää myös riittävät turvavälit. Vaikka hoitourakoitsijat tekevät parhaansa, myös tienkäyttäjien oma vastuullinen käyttäytyminen voi merkittävästi parantaa liikenneturvallisuutta talvella.
Fintraffic Mobiili -sovelluksessa reaaliaikainen tieto maanteiltä
Ilmaisesta Fintraffic Mobiili -sovelluksesta löydät reaaliaikaiset tiedot Suomen maanteiltä. Fintraffic Mobiili hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista, joten saat aina ajantasaisen tiedon liikennetilanteesta. Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä sattuu jotain poikkeavaa.
Sovelluksesta löytyvät kaikki Suomen kelikamerat, ajokeli- ja säätiedot, tiesäävaroitukset, tietyöt, ruuhkapaikat sekä paljon muuta hyödyllistä. Autoilijat voivat myös vinkata toisilleen erilaisista havainnoista liikenteessä. Käyttäjien havainnot näkyvät kartalla 30 minuutin ajan. Fintraffic Mobiili on ladattavissa ilmaiseksi iOS- ja Android-sovelluskaupoista.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, maanteiden hoidon projektipäälliköt, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Poikluoman risteyssillat peruskorjataan Kaarinassa – liikenne kavennetuille ajokaistoille5.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinassa maantiellä 110 (Uudenmaantie) sijaitsevien Poikluoman risteyssiltojen peruskorjaustyöt viikolla 12. Töiden aikana ajoneuvoliikenne pysyy silloilla. Kaistajärjestelyt muuttuvat kuitenkin työvaiheiden mukaan. Ajoneuvoliikenteellä on käytössä pääosin kaksi kavennettua ajokaistaa, joista toinen toimii liittymiskaistana Kurkelantien rampeilta Uudenmaantielle liittyville ajoneuvoille. Korjaustyöt valmistuvat marraskuun 2025 loppuun mennessä.
Smarta byar utvecklas med landsbygdsfinansiering! I Loimaa satsar man på beredskap och samarbete4.3.2025 09:03:20 EET | Pressmeddelande
Projekten Smarta byar förbättrar tjänsterna, gemenskapen och livskraften i byarna. Tre sådana projekt pågår i Egentliga Finland, och två planeras som bäst. Redan över 30 föreningar deltar i Smarta byar-projektet i Loimaa.
Maaseuturahoituksella kehitetään älykkäitä kyliä! Loimaalla panostetaan varautumiseen ja yhteistyöhön4.3.2025 09:03:20 EET | Tiedote
Älykkäät kylät -hankkeilla parannetaan kylien palveluja, yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa. Varsinais-Suomessa tällaisia hankkeita on käynnissä kolme, ja kahta suunnitellaan parhaillaan. Loimaan älykkäät kylät -hankkeessa on mukana jo yli 30 yhdistystä.
Skadorna på Rävsundsbron framskrider, tills vidare dock inget behov av ytterligare begränsningar4.3.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Rävsundsbron är i mycket dåligt skick och skadorna på konstruktionerna framskrider hela tiden. Det finns i synnerhet rostskador överallt på bron och de ökar hela tiden. Hittills har skadornas framskridande inte försämrat brons bärighet, men situationen övervakas hela tiden. För närvarande finns det inget behov av ytterligare trafikbegränsningar. Det är oerhört viktigt att följa de nuvarande begränsningarna för att bron ska hålla tills den nya bron blir färdig.
Kirjalansalmen sillan vaurioituminen etenee, mutta lisärajoituksille ei ole toistaiseksi tarvetta4.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kirjalansalmen silta on erittäin huonossa kunnossa ja rakenteiden vaurioituminen etenee koko ajan. Etenkin ruostevaurioita on joka puolella siltaa ja ne lisääntyvät koko ajan. Toistaiseksi vaurioiden eteneminen ei ole heikentänyt sillan kantavuutta, mutta tilannetta seurataan koko ajan. Tällä hetkellä ei ole tarvetta liikenteen lisärajoituksille. Nykyisten rajoitusten noudattaminen on äärettömän tärkeää, jotta silta kestää uuden sillan valmistumiseen saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme