Alla har ett ansvar i att förverkliga de språkliga rättigheterna inom välfärdsområdet
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har fått ett eget språkprogram. Varhas styrelse godkände välfärdsområdets första språkprogram den 27 augusti i år.

Språkprogrammet har tagits fram för att stöda både ledning och personal när det kommer till att förverkliga kundernas, patienternas och klienternas språkliga rättigheter.
Språkprogrammet bygger på lagstiftningen och välfärdsområdets förvaltningsstadga, och tvåspråkigheten har en central roll i Varhas strategi och servicelöften, vilket beaktats när språkprogrammet arbetats fram under ungefär ett års tid.
– Språket har stor betydelse för patient- och klientsäkerheten och påverkar hur kunderna upplever kvaliteten på vård och service. Det inverkar också på hur delaktig kunden är i sin egen vård eller service och hur väl kunden förbinder sig till vård- eller serviceprocessen, säger koordinator Bettina Aaltonen som hållit i trådarna för att skapa Varhas språkprogram.
I praktiken behöver Varha som tvåspråkigt välfärdsområde erbjuda kundstigar på både finska och svenska, producera kund- och annat material på båda språken, och gärna även utannonsera alla personalrekryteringar på både finska och svenska, så att personal anställs från båda språkgrupperna.
– För att Varha ska kunna ge service till kunderna både på finska och svenska behöver vi personal som behärskar båda språken. Om det finns medarbetare som inte kan svenska, är det viktigt att Varha erbjuder möjligheter för dem som är intresserade att förbättra sina kunskaper i svenska. Med hjälp av språkprogrammet ska förutsättningarna skapas för att säkerställa att det finns tillräckligt med personal som kan ge service på svenska i Varha, säger Karin Simola, direktör för Tvåspråkig service vid Varha.
I språkprogrammet finns en handlingsplan som hjälper varje enhet inom Varha att skapa sitt eget åtgärdsprogram där man ställer upp enhetens språkliga målsättningar och hur målen ska uppnås. Genom mätare följer man upp att arbetet leder till önskat resultat.
Nyckelpersoner i arbetet med att implementera språkprogrammet är, utöver ledningen och personalen, Varhas nätverk av både tidigare och nyutnämnda språkambassadörer och kontaktpersoner. Steg för steg går Varha i riktningen mot att bli ett genuint tvåspråkigt välfärdsområde.
Vi definierar vår tvåspråkighet med följande punkter:
• Vi bemöter kunden och ger vård och service på det språk som kunden väljer, finska eller svenska
• Vi garanterar vård och service på både finska och svenska
• Vi värderar personalens språkkunskaper som en viktig kompetens
• Vi publicerar information på finska och svenska parallellt
• Vi använder svenska på alla nivåer inom organisationen, så att svenskan är levande och synlig
• Vi beaktar tvåspråkigheten i allt beslutsfattande
Det är också viktigt att kunderna känner till sina språkliga rättigheter och vet hur de kan ge respons på Varhas tjänster.
En föreläsningskväll under svenska veckan: Svenska i vården
Tvåspråkig service och kommunikationsenheten ordnar en föreläsningskväll under svenska veckan om svenskan i vården.
Se programmet här.
Nyckelord
Kontakter
Bettina AaltonenKoordinatorVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 619 5164bettina.aaltonen@varha.fiKarin SimolaDirektör för Tvåspråkig serviceVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:+358 40 733 5897karin.simola@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Samarbetsförhandlingarna angående sjukhusavdelningen i Somero har avslutats21.11.2025 08:33:45 EET | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna angående överföringen av tjänsterna från sjukhusavdelningen i Somero till Salo avslutades den 20 november. Förhandlingarna inleddes den 7 oktober.
Someron sairaalaosastoa koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet21.11.2025 08:33:45 EET | Tiedote
Someron sairaalaosaston palvelujen siirtoa Saloon koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 20. marraskuuta. Neuvottelut aloitettiin 7. lokakuuta.
Seminariet Synliggöra vårdens effektivitet lyfte fram kvalitetsregister och patientens upplevelse19.11.2025 14:10:20 EET | Pressmeddelande
Seminariet Synliggöra vårdens effektivitet, som ÅUCS Orto arrangerade i samarbete med BCB Medical, gav en aktuell översikt över mätning av vårdens effektivitet, kvalitetsregister och kunskapsbaserad styrning, särskilt ur ortopedins och kirurgins perspektiv.
Hoidon vaikuttavuus näkyväksi -seminaari nosti keskiöön laaturekisterit ja potilaan kokemuksen19.11.2025 14:10:20 EET | Tiedote
Tyks Orton yhteistyössä BCB Medicalin kanssa järjestämä Hoidon vaikuttavuus näkyväksi -seminaari tarjosi ajankohtaisen katsauksen vaikuttavuuden mittaamiseen, laaturekistereihin ja tiedolla johtamiseen erityisesti ortopedian ja kirurgian näkökulmista.
Bluffmeddelanden i mun- och tandvårdens namn18.11.2025 12:45:11 EET | Pressmeddelande
Blufftextmeddelanden som liknar textmeddelandena från mun- och tandvården har skickats till människor inom Varhas område. I textmeddelandena berättas om den bokade tiden och erbjuds en länk för att flytta eller avboka tidsbokningen. Länken som angetts är hammaslaakari-dental.net. Klicka inte på länken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum