Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita
Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.

Miehet ovat viime vuosina Prisman datan mukaan innostuneet tekemään Black Fridaysta edullisia alusvaatehankintoja, sillä jo muutaman vuoden ajan myydyimpien tuotteiden joukossa on ollut Black Horsen 3-pack mustia boksereita. Väri on tärkeä, sillä 80 prosenttia Black Friday -alennussesongin aikana myydyistä boksereista on väritykseltään nimenomaan mustia.
”Vaikuttaa siltä, että miesten kynnys ostaa uudet alusvaatteet madaltuu selvästi Black Fridayn aikaan. Voisi jopa sanoa, että tästä on tullut boksereiden uusimisen sesonki, ja nimensä mukaisesti nimenomaan musta tuntuu olevan erittäin haluttu väri”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Prismassa on myös huomattu, että yleisemminkin Black Fridaysta ostetuilla pukeutumisen tuotteilla on yksi yhteinen tekijä.
”Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat tehdä nopeasti Black Friday -ostokset ilman sovittamista. Tämä tarkoittaa nimenomaan alushousuja ja sukkia, mitkä ovat nousseet nyt vuosi toisensa jälkeen kestosuosikeiksi”, Viitanen kertoo.
Pisin Black Friday koskaan – näistä odotetaan hittejä
Black Fridayn merkityksestä kertoo myös se, että tänä vuonna se kestää Prismassa 22.11.–2.12. välisen ajan. Tämä on hypermarketketjun pisin Black Friday -sesonki koskaan.
”Tutkimustemme mukaan iso osa asiakkaista hankkii joululahjat noin 1–1,5 kuukautta ennen joulua. Nykypäivänä Black Friday on joulukaupan lähtölaukaus, josta ostetaan paljon joululahjoja. Samalla ostovoiman heikentyminen on pysähtynyt ja olettamus on, että tarjousten vetovoima on edelleen todella suuri eli juuri Black Fridayn merkitys korostuu”, Viitanen huomauttaa.
Vaikka bokserit kiinnostavatkin, myös perinteisempi viihde-elektroniikka tulee olemaan tänäkin vuonna yksi suurimmista asiakkaita kiinnostavista tuoteryhmistä. Tänä vuonna Prisma on panostanut siihen merkittävästi laajentamalla älypuhelintensa valikoimaa.
”Puhelimia ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut noin 40 prosenttia, ja uskomme määrän kasvavan Black Fridayn aikana. On selvästi nähtävissä, että mielikuva Prismasta kodintekniikan ja viihteen ostopaikkana on parantunut, ja olemme aiempaa uskottavampi ostopaikka näiden tuotteiden kohdalla. Pystymme ehdottomasti haastamaan markkinaa”, Viitanen sanoo.
Odotettuja hittituotteita Prisman Black Friday -sesongissa:
-
Vogue Naisten Thermo leggingsit
-
Black Horse Miesten bokserit 3-pack
-
Atom Nastaliukueste
-
Head Tennispallo Head Championship 3-pack
-
Smartstore Säilytyslaatikko Classic 31 kannella
-
Fiskars Paistinpannu Hard Face 28 cm
-
Fiskars Aterinpakkaus Functional Form 16 kpl
-
LEGO City, Friends ja Ninjago -sarjojen normaalihintaiset tuotteet -30%
-
Biolan Talouskompostori 200 l
-
PHILIPS Airfyer XL HD9257/88
-
JBL Vastamelunappikuulokkeet Tune Beam
-
CharG Virtapankki 20000 mAh
-
SamsungGalaxy A25 5G 128GB -älypuhelin
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat






SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme