Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.

Globalisaatio, ihmisten liikkuvuus ja teknologian käyttö ovat tiivis osa nykypäivän kielenoppijan arkea. Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen väitöskirjatutkija Elisa Räsäsen tutkimus tarkastelee sitä, miten kielenopetuksessa voidaan tukea oppijoiden luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista.
Räsänen toteutti tutkimuksensa yhdysvaltalaisessa yliopistossa, jossa opiskellaan suomea. Hän ohjeisti oppijoita käyttämään suomea haluamissaan tilanteissa luokan ulkopuolella ja kirjoittamaan oppimisestaan portfoliotehtävässä, josta kerättiin tutkimuksen aineisto.
– Opettaessani pohdin sitä, millainen opetus hyödyttäisi opiskelijoitani eniten. Totesin, että ennen kuin voin kunnolla kehittää opetuskäytänteitä, minun on selvitettävä, mitä oppijat kielellä tekevät, Räsänen kertoo.
Teknologia tuo mahdollisuuksia kielen oppimiseen kohdekulttuurin ulkopuolella
Tutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla – myös niillä, jotka opiskelevat kieltä kohdekulttuurin ulkopuolella – on useita kielenkäyttömahdollisuuksia. Monet näistä ovat teknologiavälitteisiä. Tutkimus myös haastaa käsitystä vieraan kielen oppimisesta, koska teknologiavälitteisissä ympäristöissä, kuten sosiaalisessa mediassa, seikkaillessaan oppijat voivat päästä toisen kielen oppimisympäristöihin asuinpaikastaan riippumatta.
– Oppijat esimerkiksi keskustelivat puhelimen virtuaaliavustajan kanssa, chattasivat tai katsoivat sarjoja suomeksi, Räsänen kertoo.
Tutkimuksen osallistujat hakeutuivat rohkeasti tilaisuuksiin harjoitella suomen käyttöä vapaa-ajallaan. Heidän aiemmat kokemuksensa kielenoppimisesta ja kiinnostuksensa ohjasivat sitä, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin he tarttuivat. Oppijat esiintyivät myös kieliasiantuntijoina ympäröivässä yhteisössään eli kertoivat suomen kielestä tuttavilleen.
Uusia keinoja kielenopetuksen kehittämiseen
Tutkimustulokset antavat näkökulmia kielenopetuksen kehittämiseen. Oppijoita voidaan tukea opetuksella, joka rohkaisee heitä käyttämään kieltä vapaa-ajallaan. Tukea voidaan antaa myös kannustamalla oppijoita tunnistamaan ja lähestymään tuttuja tiloja, kuten sosiaalisen median alustoja, kielenoppimisen tiloina.
– Myös kurssiarvioinnilla on tärkeä rooli: valmius käyttää kieltä luokan ulkopuolella pitäisikin huomioida kielikurssien arvioinnissa, Räsänen toteaa.
FM Elisa Räsäsen soveltavan kielentutkimuksen oppiaineen To the wild and back: Supporting language learners’ agency beyond the classroom tarkastustilaisuus pidetään lauantaina 30.11.2024 klo 12.00 Agoran Auditorio 3:ssa. Vastaväittäjänä toimii professori Lari Kotilainen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena dosentti Mia Halonen (Jyväskylän yliopisto). Tilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98564
Taustatietoa:
Elisa Räsänen työskentelee suomen kielen ja kirjoitusviestinnän lehtorina Aalto-yliopiston Kielikeskuksessa. Räsäsen tutkimusta ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Jyväskylän yliopiston Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta ja Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Finlandia Foundation National ja Kulturfonden.
Yhteydenotot sähköpostitse: elisa.k.rasanen(at)jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus paljastaa Raamatun kymmenen käskyn roolin yhteiskunnan muodostumisessa klassikkoteoksen valossa25.4.2025 10:39:50 EEST | Tiedote
Mikä tekee yhteiskunnastamme mahdollisen? YTM Jukka Ruokanen selvitti väitöskirjassaan, millaiset tekijät tukevat sosiaalisuuden, yhteisöjen ja yhteiskunnan olemassaoloa saksalaisen politiisen filosofin ja oikeusoppineen Johannes Althusiuksen teoksessa Politica Methodice Digesta. Althusiuksen mukaan yhteiskunta ei synny vain ihmisten toiminnan tai luonnollisten syiden seurauksena – myös Jumalan toimet, kuten kymmenen käskyä, ovat olennaisia yhteiselomme aikaansaamiseksi.
Kansainvälinen konferenssi rakentaa tulevaisuudenuskoa ja selviytymiskykyä23.4.2025 11:00:47 EEST | Tiedote
Ympäristökysymysten lisäksi aikamme yhteiskunnat kamppailevat monimutkaisten sosiaalisten haasteiden kanssa. Lapset, nuoret ja heidän perheensä ovat usein ensimmäisiä, joita tämän hetken yhteiskunnalliset haasteet koettelevat.
Maankäyttö vaikuttaa boreaalisten järvien energialähteisiin17.4.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Järviekosysteemit vastaanottavat valuma-alueelta peräisin olevaa eloperäistä ainesta, joka päätyy mikrobien avustuksella ravintoverkkoon. Jyväskyläläinen tutkijaryhmä selvitti vedyn pysyvien isotooppien avulla maalta peräisin olevan eloperäisen energian määriä. Tutkimuksen mukaan pohjaeläinten ja niitä syövien kalojen maalta peräisin olevan energian määrä oli suurempaa kuin ulappa-alueen eläinplanktonin ja niitä syövien kalojen. Kaikkien kuluttajaryhmien maalta peräisin olevan energian määrä väheni tummista happamista metsäjärvistä kohti reheviä järviä, joiden valuma-alueella on paljon maataloutta.
Tuore väitöstutkimus selvittää, miten tragedia auttaa käsittelemään ilmastokriisiä17.4.2025 06:58:00 EEST | Tiedote
Tragediaa pidetään turhaan vanhentuneena ja jopa kuolleena teatterimuotona, vaikka sillä voisi olla paljon annettavaa ilmastonmuutoksen hahmottamisessa ja sen seurausten käsittelemisessä, toteaa YTM Henna Vainio, joka tutki filosofian väitöskirjassaan tragedian mahdollisuutta ja merkitystä erityisesti ilmastonmuutoksen aikakaudella.
Uusi jättivirus eristettiin Jyväskylässä ensimmäistä kertaa Suomessa16.4.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston nanotiedekeskuksen tutkijat ovat ensimmäistä kertaa Suomessa eristäneet jättiviruksen, joka nimettiin Jyvaskylavirukseksi. Löytö osoittaa jättivirusten olevan luultua yleisempiä pohjoisilla alueilla sekä havainnollistaa, että on vielä paljon rakenteita, joiden alkuperää ja toimintoja ei ole kunnolla tutkittu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme